Permalänk

Intake eller Outake

på en 600t tänkte jag byta ut standard fläktarna

200mm CM megaflow där fram
2 120mm corsair SP där uppe (med en H100)
en 120mm corsair AF där bak

frågan är vad är bäst när det kommer till airflow
jag hade tänkte att sätta 200mm där fram till Intake
dom 2 120mm där uppe till outake (värmen stiger )
så vad ska jag göra med den 120mm där bak?

räcker det med en 200mm som intake?
eller
om jag har den där bak som intake oxå hur funkar det när man har h100 outake där uppe?
är dom för nära varandra så luften som kommer in hinner inte göra så mycket innan det åker ut igen?

jag är en stor dator n00b

Permalänk
Keeper of the Bamse

Generellt sett bör man ha lite mer luft in i chassit än ut för att bygga ett övertryck. Då slipper man att damm sugs in i chassit. F.ö. rekommenderar väl Corsair att man ska ha insug mot radiatorn för att få så kall luft som möjligt.

Har du ett grafikkort som inte är baserat på referensmodellen kommer det vifta runt luften inne i lådan lite mer, men jag tror knappast att värme blir ett jätteproblem för dig om du nu titulerar dig själv som "dator n00b".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

hahaha n00b kallar jag mig för det är mitt första eget bygge
alla säger olika corsair säger att radiatorer ska va insug
och många "proffs" på youtube säger att det ska vara utsug just eftersom att värmen stiger och det blir en mera naturlig rörelse, att hjälpa luft ut, istället för att tvinga luft in.

men om man har den bakre som insug, skulle det störa radiatorn som är utsug?

tack för svaret

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Cooooper95:

hahaha n00b kallar jag mig för det är mitt första eget bygge
alla säger olika corsair säger att radiatorer ska va insug
och många "proffs" på youtube säger att det ska vara utsug just eftersom att värmen stiger och det blir en mera naturlig rörelse, att hjälpa luft ut, istället för att tvinga luft in.

men om man har den bakre som insug, skulle det störa radiatorn som är utsug?

tack för svaret

Du kan nog köra Corsair-radiatorn som insug, fronten insug och baktill utblås så blir det nog bra

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

En 200mm fläkt flyttar mycket mer luft än 2st 120mm vid samma varvtal, utgår man från det så skulle jag köra 3dje fläkten som utblås, och då kanske den drar ut lite varmluft som annars hade sugts in i radiatorn. Undertryck ger förvisso mer damm, men bättre kylning.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

okej
tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Generellt sett bör man ha lite mer luft in i chassit än ut för att bygga ett övertryck. Då slipper man att damm sugs in i chassit. F.ö. rekommenderar väl Corsair att man ska ha insug mot radiatorn för att få så kall luft som möjligt.

... om man har filter på alla insugsfläktar. (och man tar sig tid att rensa dem)
Annars spelar det mindre roll ur dammsynpunkt om man har över eller undertryck.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Roger W:

... om man har filter på alla insugsfläktar. (och man tar sig tid att rensa dem)
Annars spelar det mindre roll ur dammsynpunkt om man har över eller undertryck.

Jag håller inte med; har man övertryck i chassit slipper man mycket damm. Har man undertryck sipprar damm in i alla möjliga springor vilket inte är önskvärt nånstans

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag håller inte med; har man övertryck i chassit slipper man mycket damm. Har man undertryck sipprar damm in i alla möjliga springor vilket inte är önskvärt nånstans

Övertrycket hjälper inte om du inte har dammfilter på insug, dammet följer bara med luftströmmen in i datorn genom fläktarna.
Fördelen med övertryck visar sig först då man har dammfilter på alla insug, eftersom man slipper få in så mycket damm genom diverse springor och småöppningar.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Övertrycket hjälper inte om du inte har dammfilter på insug, dammet följer bara med luftströmmen in i datorn genom fläktarna.
Fördelen med övertryck visar sig först då man har dammfilter på alla insug, eftersom man slipper få in så mycket damm genom diverse springor och småöppningar.

Om man tänker ur ett kylnings perspektiv istället, är det "bättre" med övertryck eller undertryck?

Kan det inte bli varma "luftbubblor" eller vad man kallar det om inte tillräckligt mycket luft kommer ut?

Dvs att varm luft ligger kvar i chassit och inte kan ta sig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag håller inte med; har man övertryck i chassit slipper man mycket damm. Har man undertryck sipprar damm in i alla möjliga springor vilket inte är önskvärt nånstans

Jag håller nog mest med Aniron: totalmängden damm som hamnar i burken torde bli ungefär densamma med övertryck som undertryck... Däremot samlas den nog på lite olika ställen, och visst kan den samlas till fula uppsamlingar runt springor o liknande på en låda med undertryck.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wRRM:

Om man tänker ur ett kylnings perspektiv istället, är det "bättre" med övertryck eller undertryck?

Kan det inte bli varma "luftbubblor" eller vad man kallar det om inte tillräckligt mycket luft kommer ut?

Dvs att varm luft ligger kvar i chassit och inte kan ta sig ut.

Stämmer bra.
Personligen har jag rejält med utblås för att slippa varma komponenter.
Att öppna upp datorn och blåsa ur den är inte jobbigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Cooooper95:

på en 600t tänkte jag byta ut standard fläktarna

200mm CM megaflow där fram
2 120mm corsair SP där uppe (med en H100)
en 120mm corsair AF där bak

frågan är vad är bäst när det kommer till airflow
jag hade tänkte att sätta 200mm där fram till Intake
dom 2 120mm där uppe till outake (värmen stiger )
så vad ska jag göra med den 120mm där bak?

räcker det med en 200mm som intake?
eller
om jag har den där bak som intake oxå hur funkar det när man har h100 outake där uppe?
är dom för nära varandra så luften som kommer in hinner inte göra så mycket innan det åker ut igen?

jag är en stor dator n00b

testa om du inte gillar det byt setup.