Permalänk
Medlem

Z77 Asus failure...

Idag fick jag och min bror våra efterlängtade uppgraderingspaket från inet:
https://www.inet.se/produkt/v100117/asus-uppgraderingspaket-c...
Vi beställde alltså denna i två upplagor.
Intel 3570 k processor
P8Z77-V PRO moderkort
8gb (2 dimm) corsair vengance minnen 1600 mhz

Frid och fröjd!
Äntligen skulle man gå från LGA775 till lite nyare grejer!

Men lyckan blev sig kort när vi startade upp för första gången.

En ilsken röd MEMok lampa som lyser på moderkortet.

"jaha" tänker vi liksom, inga bekymmer säkert något som gått knas.

Efter att ha bytt minnesplatser och även kört utan minnen så håller sig denna ilsket kvar. På båda konfigurationerna. Asus egna "bios flashback" funkis verkar vara ute också då mitt usb minne inte vill lysa upp och indikera på att den blir läst. Så den verkar inte vilja uppdatera bios heller...

jag och min brors DAY-z helg är nu hotat. :'(

Vill ju slippa skicka tillbaka hela altet till inet och vänta på godheterna ytterligare....

Vad har ni för erfarenheter av detta? (ni som erfarit liknande och ni som verkligen avråder detta moderkort kan gärna lägga en kommentar) och googlar man på bekymmret ovan så är det ju inga roliga saker man läser... RMA hit och dit...

Kanske kan rädda någon där ute som funderar på att köpa detta i bästa fall.

2 utav 2 är ju ingen stor chans annars tycker man ska komma med problem...

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

står lite diverse om det på google. Vissa säger att sätta en sticka i en annan port (dvs svart istället för blå osv.) fungerade fint för dom.
För andra gick det bra att bytta minnen bara.
Har ni satt ihop allt rätt? alla kablar i? distanser mm.?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

står lite diverse om det på google. Vissa säger att sätta en sticka i en annan port (dvs svart istället för blå osv.) fungerade fint för dom.
För andra gick det bra att bytta minnen bara.
Har ni satt ihop allt rätt? alla kablar i? distanser mm.?

Jag hade alla mina distanser i mitt chassi redan, då jag bara kopplade in allt i mitt gamla chassi.

Moderkortskabeln 24(?)pin är ikopplat samt 8 pinnarna (CPU).
Samt pci-e kablarna i grafikkortet. (samt DVI kabel till skärmen)

Vilket borde vara det enda som krävs att få igång den. (?)

Ofc så är ju HDD led kablarna i och allt det där som går till "på" och reset knapp

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Jag hade alla mina distanser i mitt chassi redan, då jag bara kopplade in allt i mitt gamla chassi.

Moderkortskabeln 24(?)pin är ikopplat samt 8 pinnarna (CPU).
Samt pci-e kablarna i grafikkortet. (samt DVI kabel till skärmen)

Vilket borde vara det enda som krävs att få igång den. (?)

Ofc så är ju HDD led kablarna i och allt det där som går till "på" och reset knapp

Borde vara allt du behöver för att starta den, du hade prövat med en sticka i taget i de olika uttagen? l

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Borde vara allt du behöver för att starta den, du hade prövat med en sticka i taget i de olika uttagen? l

Lyckats flasha in senaste bios nu via USB men utan resultat. Istället lyste CPU LED några gånger efter att ha tryckt på MEMok lampan. Men det är ju samma bekymmer som med den andra så tror nog snarare på fel på moderkort än CPU.

Har bara en sticka inne nu för tillfället.... och det är som det är

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Edit: Ok, tar bort det jag skrev. Var helt fel ute. Hehe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ni har två system, uppdaterat BIOS på ena - rätt?

På det systemet som ni inte uppdaterat på, vad får ni för resultat när ni kör MemOK knappen? Datorn ska boota om en (två?) gånger för att hitta rätt inställningar för minnena.
Efter det ska det gå att starta upp igen och komma in i BIOS?
(Behövde göra detta på mitt system när jag satte i minnena.)

Har ni provat att köra utan grafikkortet monterat, dvs ansluta skärmen till moderkortet?

Kommer ni in i BIOS så kan ni koppla in delarna en efter en. HDD, DVD, GFX osv.

Prova med att endast ha sladden till på/av knappen inkopplad till "Q-Connector":n

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

P8Z77-V PRO no problems at all ...går som en klocka här i alla fall

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Sitter minnen i ordentligt? Asus kör ju sin special lösning och man måste trycka in dom rätt hårt. Se också till att dom sitter i plats 2 & 4 från CPU sett.

Ni har ju identiska kylare. Har ni monterat dessa rätt? Kontrollera också alla distanser så dom sitter korrekt.

Testa minnena i din gamla dator också. Eller prova dinna äldre minnen i nya burken. För de är väl DDR3 också?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Pröva att trycka in MEMok-knappen tills det börjar blinka, med lite tur kommer ni åt BIOS efter det. Se även till så att minnena är ordentligt itryckta, kan även vara att minnena skall sitta på en speciell plats, t.ex. 1+3 eller 1+2. Fungerar inget utav detta skulle jag köra Memtest på minnena.

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att skadade sockelpinnar kan ge problem med minnena också (likaså med pci-e/grafikkort). Har ni tagit bort CPUn och tittat ordentligt?

Du skriver att distanserna redan satt i, men har ni kollat att alla verkligen passade till det nya moderkortet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Se till att inga av de gamla distanserna sitter "fel" och hamnar mot moderkortsyta där det inte finns skruvhål. Kortslutning kan orsaka detta felet.

Att bägge av er skulle ha exakt samma defekt låter extremt osannolikt. Alltså tyder mycket på att något externt är problemkällan; Ni.

1. Ta ut allting och gör om hela installationen från början. Ta hjälp av instruktionsboken för moderkortet och följ alla stegan slaviskt.
2. Se till att allting ni har i datorn är kompatibelt med varandra. T.ex. säkerställ att era nätaggregat kan förse datorn med rätt ström. Se också till att allting är kopplat 100% korrekt. In doubt? Use google.
3. Korstesta allting, dina minnen i din brorsars hans i din, din cpu i hans, hans jeans på dig dina på hans etc.

Här är nån som verkar ha samma problem. http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=231440

Sist vill jag bara påpeka att jag tror Z77-chipsetet har barnsjukdomar. Jag hade stora problem med PCI-e 3 på ett Gigabyte kort nyligen. Har inget hår kvar nu.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om du har en "Delad" 24 pinnars ström kontakt in på system boardet, känn på den mindre delen att den INTE går att ta bort utan att ta bort den större delen först. Om detta går så sitter dom i fel ordnigng och den "lilla" delen får inte kontakt på alla pinnar.
Ta ut båda, stoppa in den lilla och sedan den större för att låsa den lilla så kanske det fungerar.

Lycka till, lider med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Sitter minnen i ordentligt? Asus kör ju sin special lösning och man måste trycka in dom rätt hårt. Se också till att dom sitter i plats 2 & 4 från CPU sett.

Ni har ju identiska kylare. Har ni monterat dessa rätt? Kontrollera också alla distanser så dom sitter korrekt.

Testa minnena i din gamla dator också. Eller prova dinna äldre minnen i nya burken. För de är väl DDR3 också?

Minnet ser vad allt jag är värd se korrekt monterat ut, jag ska prova mig på Breadboarding alldeles strax här så får vi se vad som sker då.
Min gamla burk klarar bara ddr2, yep så gammalt skräp hade jag liggandes där hahaha

Skrivet av Foderus:

Pröva att trycka in MEMok-knappen tills det börjar blinka, med lite tur kommer ni åt BIOS efter det. Se även till så att minnena är ordentligt itryckta, kan även vara att minnena skall sitta på en speciell plats, t.ex. 1+3 eller 1+2. Fungerar inget utav detta skulle jag köra Memtest på minnena.

Har tryckt på MEMok fler gånger än jag idkat älskog, så att... den är populär hos mig den funktionen iaf.

Skämt åsido, så har jag provat minneskortplatser 2+4 samt 1+3 , 2+4 rekommenderas av manualen.

Skrivet av MultiMan:

Glöm inte att skadade sockelpinnar kan ge problem med minnena också (likaså med pci-e/grafikkort). Har ni tagit bort CPUn och tittat ordentligt?

Du skriver att distanserna redan satt i, men har ni kollat att alla verkligen passade till det nya moderkortet?

Få ta och titta på detta när jag provar lite breadboarding.
Distanserna sitter korrekt, det finns nio hål på moderkortet, jag har nio distanser i lådan och så har jag nio skruvar i skruvade

Skrivet av Gustav-P:

Ni har två system, uppdaterat BIOS på ena - rätt?

På det systemet som ni inte uppdaterat på, vad får ni för resultat när ni kör MemOK knappen? Datorn ska boota om en (två?) gånger för att hitta rätt inställningar för minnena.
Efter det ska det gå att starta upp igen och komma in i BIOS?
(Behövde göra detta på mitt system när jag satte i minnena.)

Har ni provat att köra utan grafikkortet monterat, dvs ansluta skärmen till moderkortet?

Kommer ni in i BIOS så kan ni koppla in delarna en efter en. HDD, DVD, GFX osv.

Prova med att endast ha sladden till på/av knappen inkopplad till "Q-Connector":n

Ska prova lite breadboarding så jag kan prova alla dina tips, och ja när jag trycker på MEMok lampan så startar det om och därefter blinkar memok lampan ett tag, för att övergå till ett fast sken.

Skrivet av Dinoman:

Se till att inga av de gamla distanserna sitter "fel" och hamnar mot moderkortsyta där det inte finns skruvhål. Kortslutning kan orsaka detta felet.

Att bägge av er skulle ha exakt samma defekt låter extremt osannolikt. Alltså tyder mycket på att något externt är problemkällan; Ni.

1. Ta ut allting och gör om hela installationen från början. Ta hjälp av instruktionsboken för moderkortet och följ alla stegan slaviskt.
2. Se till att allting ni har i datorn är kompatibelt med varandra. T.ex. säkerställ att era nätaggregat kan förse datorn med rätt ström. Se också till att allting är kopplat 100% korrekt. In doubt? Use google.
3. Korstesta allting, dina minnen i din brorsars hans i din, din cpu i hans, hans jeans på dig dina på hans etc.

Här är nån som verkar ha samma problem. http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=231440

Sist vill jag bara påpeka att jag tror Z77-chipsetet har barnsjukdomar. Jag hade stora problem med PCI-e 3 på ett Gigabyte kort nyligen. Har inget hår kvar nu.

Mja jag har ett TX650W Corsair och min bror har en XFX 650 nånting nånting...( har inte stenkoll på hans grejer men...) De borde för all del fixa denna biffen Typiskt att har har ett gigabyte grafikkort, men min bror använder sig av mitt äldre radeon 4870 innan han investerar i nytt grafikkort.

Vi har ju som sagt, exakt samma problem...

Tack för er hjälp!

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Det är ju om man testar pinnarna i en annan burk. Du kan ju alltid komma förbi mig i Karlskoga med en burk och minnen så kan vi prova era minnen i min.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Då var detta löst, Minnena var inte i ordentligt, märkte detta när jag tog ut moderkortet för att köra utanför chassit.

Delen som var emot den icke rörliga låsmekanismen(?) var något upphöjd. Detta bekymmer hade BÅDE min bror å jag lyckats med. SE DÄR!

Men Sweclockers kommer som de vita riddarna! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av furis:

Då var detta löst, Minnena var inte i ordentligt, märkte detta när jag tog ut moderkortet för att köra utanför chassit.

Delen som var emot den icke rörliga låsmekanismen(?) var något upphöjd. Detta bekymmer hade BÅDE min bror å jag lyckats med. SE DÄR!

Men Sweclockers kommer som de vita riddarna! Tack för all hjälp!

För att citera mig själv.

"Att bägge av er skulle ha exakt samma defekt låter extremt osannolikt. Alltså tyder mycket på att något externt är problemkällan; Ni."

Just sayin'. Lycka till med era datorer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt