Permalänk
Medlem

Hur hög OC med 8 DIMMs?

Tjena,

Går i tankarna att uppgradera till s2011 och närmare bestämt en i7 3820 med ett Asus P9X79 PRO.

Moderkortet har 8DIMM slots och det är just det jag vill åt, men blir lite orolig över hur det påverkar överklockandet när alla 8 slots är fyllda.
Jag vill kunna nå lika hög OC oberoende om jag har 4 eller 8st RAM-stickor i.

Har någon några erfarenheter?
Att nå 4.7Ghz och uppåt verkar inte vara ett problem för en i7 3820, men frågan är hur långt man kommer med 8st RAM-sticker?

Funderingar?

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tjena,

Går i tankarna att uppgradera till s2011 och närmare bestämt en i7 3820 med ett Asus P9X79 PRO.

Moderkortet har 8DIMM slots och det är just det jag vill åt, men blir lite orolig över hur det påverkar överklockandet när alla 8 slots är fyllda.
Jag vill kunna nå lika hög OC oberoende om jag har 4 eller 8st RAM-stickor i.

Har någon några erfarenheter?
Att nå 4.7Ghz och uppåt verkar inte vara ett problem för en i7 3820, men frågan är hur långt man kommer med 8st RAM-sticker?

Funderingar?

Tackar

tänk på att välja k modellen av 3820 så du kan klocka den

det går nog att klocka med 8 minnen så länge man kör på ganska stabila minnen av samma sort o fabrikat helst en del brukar ju lyckas med att köra olika heh som min farsa ett kingston 2 gb modul 800 mhz ddr2 en corsair modul 2 gb 800 mhz och två av något annat fabrikat i tillsammans på 1 gb XD
kör på T ex corsair valueram 1333 mhz 2x2 kit 8 gb de är simpla och är standard minnen men de funkar fint och du märker nog ingen skillnad om du kör på 1600 mhz eller 1333 mhz minnen förutom i benchmarks eller något spel eller benchmark där du pressar ur så mycket det går ur datorn ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Överklockning är ju inte kopplat till minnet på 1155 och 2011.
så funkar bara minnet stabilt från början så är den ekvationen borta ur bilden för CPU klockning.

Som alltid när du vill fylla alla slotar med minnesstickor på ett moderkort, var noga med moderkortet och snåla inte där, gärna nån modell där man kan koppla in extra ström just enbart för minnet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

tänk på att välja k modellen av 3820 så du kan klocka den

Finns ingen K-modell av 3820, utan det är själva 3820 man kan klocka :). Finns en funktion i s2011 som inte finns i s1155 som tillåter klockning av icke K-modeller

Skrivet av ggustavsson:

Överklockning är ju inte kopplat till minnet på 1155 och 2011.
så funkar bara minnet stabilt från början så är den ekvationen borta ur bilden för CPU klockning.

Som alltid när du vill fylla alla slotar med minnesstickor på ett moderkort, var noga med moderkortet och snåla inte där, gärna nån modell där man kan koppla in extra ström just enbart för minnet.

Så det är bara på de gamla hederliga brädorna detta var ett problem?

Detta är moderkortet jag riktat in mig på:
http://www.inet.se/produkt/1902172/asus-p9x79-pro

Inte det dyraste, men inte det billigaste heller.
Så de hade gått smärtfritt med andra ord när det gäller sambandet mellan OC och antal RAM?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara klockning med BCLK som kan göra ett system mindre stabilt när alla slots är fyllda.

Jag rekommenderar att du kollar kompatibilitetslistan för det moderkort du är intresserad av.