Permalänk

8gb i minne, (3.96 går att använda)?

Fick tillbaka datorn från Mediamarkt efter att den varit på reparation p.g.a dåliga minnen och som plåster på såren så slängde dom till 2gb extra i minne så att man steg från 6 till 8gb men enligt både BIOS och kontrollpanelen så säger dom att endast 4gb används, eller rättare sagt 3.96gb, när jag hade 6gb så funkade det bra men nu har den på något sätt degraderas?

Enligt CPU-z så ligger den i enskild eller singel channel trots att det är fyra stickor och ska väll vara dubble där egentligen om jag inte missminner mig?
Samt att 3 av stickorna kommer från Hyundai electronics och den 4:e är från samsung men frekvens mässigt så ligger dom alla på samma siffror så tror inte det gör nån skillnad.
Har testat msconfig och försökte hitta memory remapping i BIOS utan någon större framgång.
Ringde Medimarkt och dom rekommenderade att jag skulle uppdatera BIOS men MSI verkar ha slutat med att släppa diverse filer till mitt moderkort då jag inte kan hitta något.
Så vet inte riktigt vad man ska ta sig till längre.

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk

Du kör inte ditt OS i 32-bit kanske?

Permalänk

Helt hundra på att du har 64-bit Windows? Har du 32 går det inte att utnyttja mer än 3-4Gb.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem förrut, hade 8GB men bara 4GB gick att använda. Stängde av datorn, monterade om minnena och startade igen och då funkade det. Kan vara värt att testa.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

In i BIOS och aktivera memory remapping.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Förlåt men nvm, samsung stickan låg i 3:e spåret och flyttade den till fjärde så nu ligger den på 6.96gb men det kan jag leva med, och ja jag har Windows 7 64-bitars versionen.

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk
Medlem

jag tror du behöver öppna upp datorn och kolla så att allt verkligen siter där det ska, dvs ta loss och sätt tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan också vara så att du har böjda CPU pins.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Lösning finns skriven här, memory remap i bios = enabled

Fint att mediamarkt satt in mer minne åt dig men inte kontrollerat att det fungerar som det skall, jävla sopor...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900