Tänkte uppgradera datorn, 2700k eller 3770k?

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera datorn, 2700k eller 3770k?

Tjenare alla Sweclockare.
Tänkte uppgradera min i7-860 till något lite nyare. Har läst runt lite både här på SweC och på lite andra ställen, men kan inte riktigt bestämma mig.
Tänkte köra ett Asus Maximus V Formula och eventuellt byta ut min Noctua DH14 mot en Corsair H100.

Är som sagt lite kluven, dels tror ni det kommer vara någon märkbar skillnad i nyare lir emot min nuvarande processor som rullar i 4.0ghz?
Är det lönt att byta ut DH14 mot en H100? ( Tänker både prestanda och ljudmässigt)
Vilken processor bör man köra? Tänker överklocka så långt det går så länge det hålls inom en vettig ljudnivå och temp, har förstått att IB inte gillar högre frekvenser? Vilken tror ni man kan piska mest prestanda ur?

Kör för närvarande ett par 2000mhz minnen som går fint, misstänker att det inte är något lönt att byta ut dessa mot t.ex 2400mhz minnen?

Åsikter och funderingar är välkommet!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Inget svar på din fråga men väldigt fina priser på cdon just nu. 2700K finns för 2279 kr med SWEC1207 koden.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Ingen som har lite tips som kan hjälpa mig i mitt val? Velar fortfarande fram och tillbaks här. Tack för tipset nzt.
En annan fråga också som jag glömde är om där finns någon särskild stepping/rev som ska leta efter för 2x00K och 3770K?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av mrfisse:

Ingen som har lite tips som kan hjälpa mig i mitt val? Velar fortfarande fram och tillbaks här. Tack för tipset nzt.
En annan fråga också som jag glömde är om där finns någon särskild stepping/rev som ska leta efter för 2x00K och 3770K?

vad jag förstår så får man ungefär samma prestanda ur båda eftersom IB är ca 10% bättre per cykel dock kan man inte oc:a lika mycket. IB är nog det bättre valet eftersom den även endast drar 77w. Jag tror dock att du kommer bli nöjd med vilken du än väljer

Permalänk
Medlem

3770k är bättre på alla fronter förutom just värmedelen, men med tanke på att min 3770k är klockad till 4.7GHz utan att gå över 60 grader vid videorendering som är bland de tyngsta processerna man kan göra vid vardagligt bruk så skulle jag säga att det inte är världens största problem. Och nej, det är inte värt att byta ut din D14 till en Corsair H100, D14 är fortfarande en av de mest kompetenta kylarna som finns på marknaden idag.

Permalänk
Medlem

Jag bugar och bockar, tack för svaren. Blir en 3770K då och skippar H100. Tack !!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Om ingen redan sagt det så ger det inget att uppgradera minnena i praktiken.

Angående resten: what Ninjaflipp said!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Flaskar verkligen din i7-860 @ 4,0 dig i nyare lir med ett GTX 680 singel så till den grad att du inte orkar vänta på Haswell, om du funderar på att uppgradera? Vad ska du ens med i7:an till om det är lir det handlar om? (i5 3570k finns för 1670 kr efter rabatt på CDON just nu.)

Vad ska du med en bräda för 2,5k till? Annars kostar ASRock Z77 Extreme4 mindre än hälften.

Om du måste fråga är H100 inte värt. Dessutom kan pumpen låta mer än luft.

Dina minnen är redan overkill.

Varför köper du inte bara ett GTX 680 till och kör SLI, om du lider av akut brist på flyt i nyare lir?

Skrivet av Ninjaflipp:

D14 är fortfarande en av de mest kompetenta kylarna som finns på marknaden idag.

Man ser det där lite överallt. När gick kylarna och blev "kompetenta" egentligen?

Permalänk
Medlem

Känns totalt onödigt att byta ut din cpu (eftersom du kör den klockad så pass)
Du kommer inte märka någon direkt markant skillnad i spel imo.
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Och h100 låter ofta mer än luftkylare pga en jädra pump, luftkylare alla dagar i veckan om man inte behöver platsen som vatten ger runt sockeln.
Byta minne är nog det absolut mest meningslösa du kan göra.

Vill du få mer fps, köp ett till 680, resten känns rätt meh.

Permalänk
Medlem

Jahap, mer att fundera på. Efter lite benchmarks så ser jag precis som ni säger att det nog inte är lönt att uppgradera iaf.
Ska jag vara helt ärlig var jag mest sugen på lite nyare grejjer och en nyare bios, hade väl en misstanke om att det inte skulle ge något större lyft i prestanda.
MrPuppet: Jo vet att Asus entusiast brädor ligger väldigt högt i pris men alltid kört med dem så länge de funnits och gillar dem skarpt, kommer fortsätta köra på dem enbart därför trots priset hur dumt det än må vara (låter kanske dryg nu, men är inte min mening).
Men som ni säger SLIa ett 680 är nog det smartaste draget. Väntar tills nästa generation då, tack för vettet !

Nu ska jag gå och kvida lite över att jag inte får nya leksaker !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900