Permalänk

H80 push pull

Hej alla glada,
Har just kommit hem med min nya H80. Men jag har en lite fråga innan jag installerar den:

- H80 använder sig av push pull, men min fråga är: vilket håll ska jag vända fläktarna?. Vissa säger in mot datorn, andra säger att jag ska blåsa ut för det blir för varmt och en tredje part säger att det är skit samma. Ngn som kan komma med bra svar?

Sitter med ett cosmos chassi så många fläktar redan i (två där uppe, en där nere - ifall det skulle ha ngn betydelse).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem

blåsa ut-.-

Permalänk

Kör så du blåser ut luften ur Chassit det blir det bästa.
Onödigt att få extra värme in i Chassit när det inte blir så stor
skilnad endå. Så kör jag iaf och det funkar bra för mej.

Permalänk

Fäster du den på toppen eller baksidan ska du ha den som utblås, sitter den i fronten ska den insug.

Generellt sett så ska du kunna få en lägre temp om du monterar den vid insuget då den luften brukar varar kallare än luften i lådan/chassit.

När jag själv testat med min H80 så har jag fått bäst temps när jag sätter min som utblås vid baksidan då den inte når till fronten. Fick 2 grader varmare när jag satt den som insug istället och gissar på att det beror på att luften har svårare att transporteras ut ur chassit då(Antec P280).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

så fläktarna drar igenom kylaren utåt ifrån chassiet så får du undan mer värme ifrån datorn

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Corsair rekommenderar att den ska suga in luft utifrån (oftast)
http://www.youtube.com/watch?v=BWWFjsJONYc&feature=player_emb...!

Permalänk

Tack för alla svar. Jo matnojje, såg den filmen och de har dem inåt.
Frågan är hur stor skillnad 2 grader gör (mechersmith)?
Känns som båda funkar, tänker inte heller göra myglarn oc för tillfället

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

Enligt sweclockers test i höstas ska man vända fläktarna åt det håll som är lämpligast för sitt chassi, utblås om man monterat den uppe/bak, insug om om man monterat nere/fram.

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-och-h100/5#pagehead

Permalänk
Skrivet av flintylaren:

Enligt sweclockers test i höstas ska man vända fläktarna åt det håll som är lämpligast för sitt chassi, utblås om man monterat den uppe/bak, insug om om man monterat nere/fram.

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-och-h100/5#pagehead

Tack, det var ett bra svar

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem

Corsair säger att man ska ha den som insug för då får du nån grad lägre temp på CPUn men nån grad varmare i chassiet, grafikkortet, nord/sydbrygga för att värmen från kylaren dumpas i chassiet istället för utanför. Jag fick lägre temperaturer i chassiet (nån grad eller tre) när jag bytte från luftkylare till H80.
Anledningen till corsairs val är för att då kan dem
Skryta med lägre temps..

Jag tycker som utblås, dumt att dumpa värme i chassiet. Även om det bara handlar om nån grad. Speciellt när man har möjlighet till det!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Yep, kommer köra på utblås, hittade några fler kommentarer om det + att jag såg att ljudet även kommer sänkas ganska rejält med fläktarna vända utåt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk

Hej alla glada. Det blev skitbra Tack för alla tips och råd. Det blev utsug, vilket funkar jättebra. Datorn är löjligt tyst och jag jättenöjd!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Skrivet av holmstrands:

Hej alla glada. Det blev skitbra Tack för alla tips och råd. Det blev utsug, vilket funkar jättebra. Datorn är löjligt tyst och jag jättenöjd!

http://www.dododesign.se/dator.JPG

Shit vilken kabelhärva du har i Chassit.
Kanske ska fundera på lite "Cable management" ?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har körde min kyla med blås ut men jag ändrade igår till blås in. Då sänkte jag tempen på cpu med 15 grader . Jag gissar på att du har minst 30 grader i chassi vilket gör att du kyler cpu med luft som är minst 30 gradet.

För att det ska fungera krävs att du har en kraftig fläkt i top som blåser ut ur chassi.

Jag har en 200mm i front som blåser in, en 200mm på sidan som blåser in, en 120mm i botten som blåser in och en 200mm i top som blåser ut.

När jag ändrade push/pull från blås ut till in, minskade cpu tempen med 15 grader medan tempen i chassi bara ökade 1 grad.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700