Varför startar inte fläktarna? Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

Varför startar inte fläktarna? Fractal Design R3

LÖST!

Har fått min dator levererad, monterat av ett datorföretag (inet), men ingen av fläktarna i chassit Fractal Design R3 startar. Nu är det bara processorkylaren som går så tempen flög upp snabbt! Har tagit av ena sidan på chassit för att det ska bli luftflöde...

Jag har aldrig varit med om något liknande och kan inte ge mig in i bygget och modifiera då jag nog sabbar garantin på monteringen då. Men vad kan vara fel??? Allt ska vara testat hos inet och fläktarna är inkopplade, verkar som att det är ett fläktreglage på baksidan i form av en ratt men den gör ingen skillnad när man vrider på den.

Ville även ha en extra fläkt så det siter en Schythe Genthel Typhoon monterad också men den står still också.

Testat med SpeedFan men den gör ingen skillnad heller. Den hittar fläktarna men det står bara fan speed 0 (såklart)

Något jag kan göra för att få dom att starta?

Ska såklart höra med supporten i morgon.... men tänkte om någon har en aning såhör på kvällen.. natten...

Permalänk
Skrivet av Andnate:

Har fått min dator levererad, monterat av ett datorföretag (inet), men ingen av fläktarna i chassit Fractal Design R3 startar. Nu är det bara processorkylaren som går så tempen flög upp snabbt! Har tagit av ena sidan på chassit för att det ska bli luftflöde...

Jag har aldrig varit med om något liknande och kan inte ge mig in i bygget och modifiera då jag nog sabbar garantin på monteringen då. Men vad kan vara fel??? Allt ska vara testat hos inet och fläktarna är inkopplade, verkar som att det är ett fläktreglage på baksidan i form av en ratt men den gör ingen skillnad när man vrider på den.

Ville även ha en extra fläkt så det siter en Schythe Genthel Typhoon monterad också men den står still också.

Testat med SpeedFan men den gör ingen skillnad heller. Den hittar fläktarna men det står bara fan speed 0 (såklart)

Något jag kan göra för att få dom att starta?

Ska såklart höra med supporten i morgon.... men tänkte om någon har en aning såhör på kvällen.. natten...

Testa att peta till dem lite och se om de börjar snurra!:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andnate:

Har fått min dator levererad, monterat av ett datorföretag (inet), men ingen av fläktarna i chassit Fractal Design R3 startar. Nu är det bara processorkylaren som går så tempen flög upp snabbt! Har tagit av ena sidan på chassit för att det ska bli luftflöde...

Jag har aldrig varit med om något liknande och kan inte ge mig in i bygget och modifiera då jag nog sabbar garantin på monteringen då. Men vad kan vara fel??? Allt ska vara testat hos inet och fläktarna är inkopplade, verkar som att det är ett fläktreglage på baksidan i form av en ratt men den gör ingen skillnad när man vrider på den.

Ville även ha en extra fläkt så det siter en Schythe Genthel Typhoon monterad också men den står still också.

Testat med SpeedFan men den gör ingen skillnad heller. Den hittar fläktarna men det står bara fan speed 0 (såklart)

Något jag kan göra för att få dom att starta?

Ska såklart höra med supporten i morgon.... men tänkte om någon har en aning såhör på kvällen.. natten...

Kolla kablarna som går från fläktkontrollern och se om strömkabeln sitter i och ser hel ut.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kolla kablarna som går från fläktkontrollern och se om strömkabeln sitter i och ser hel ut.

Gjort, allt verkar sitta som det ska och det ska ha kollats av dom som monterade den, allt sitter på plats vad jag kan se och känna.

Skrivet av aMightyMuffin:

Testa att peta till dem lite och se om de börjar snurra!:)

Tyvärr... det är stendött. Dom har inte rört sig en millimeter sen jag slog på datorn för första gången för två timmar sen.

Men tack för tipsen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andnate:

Gjort, allt verkar sitta som det ska och det ska ha kollats av dom som monterade den, allt sitter på plats vad jag kan se och känna.

Tyvärr... det är stendött. Dom har inte rört sig en millimeter sen jag slog på datorn för första gången för två timmar sen.

Men tack för tipsen..

Kontakta inets support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kontakta inets support.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det har jag redan gjort via mail då dom har stängt nu men tänkte ändå chansa och höra om någon hade några idéer.

Permalänk
Medlem

Testa och koppla in fläkt/-arna direkt på nätagget med en sån där 4-pin molex (om du har en sån förstås) så du vet att dom faktiskt funkar. Kolla så alla kablar till moderkortet sitter där dom ska. Moderkortets senaste drivrutiner är installerade. Givetvis är ju detta sånt som Inet ska ha koll på men som sagt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Du lär inte sabba någon garanti alls om det är custom-dator du lagt ihop som en kundvagn hos Inet och att du endast betalat för montering.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

kolla om de är ikopplade via fractals designs mini fläkt kontroller på baksidan så kan det vara den som spökar.. det gjorde min iaf när jag hade mitt r3 chassi

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

kolla om de är ikopplade via fractals designs mini fläkt kontroller på baksidan så kan det vara den som spökar.. det gjorde min iaf när jag hade mitt r3 chassi

Och om de är kopplade mot fractal designs fläkt controller så måste den i sin tur ha sin molexkontakt (4-hål plastig sak) ikopplad mot nätaggregatet...

Permalänk
Medlem

har en fläktkontroller från FD som la av, så helt bulletproof är de icke,

har även en kompis som var förbannad på fläktkontrollen ifråga, han hade missat att koppla in strömmen till den, kolla ifall den är inkopplad? matarkabel alltså?

en liten vit kontakt in i fläktkontrollen och en vit molex till nätagget på andra sidan., (någorlunda stora kontakter med fyra pinnar i)

edit: någon annan hann före.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

PROBLEM LÖST! Molexkontakten var det glapp i, den satt inte i ordentligt. Hade känt på den en gång men krävdes lite hårdare tag för att det skulle klicka till... nu hoppas jag att det funkar.

Tack för hjälpen, skönt att det var så enkelt!!!!!!!!!!!!