Lönt att satsa på ett high-end moderkort?

Permalänk
Medlem

Lönt att satsa på ett high-end moderkort?

Hej,
Planerar ett BF3-bygge och som vanligt när jag ska bygga nytt är det alltid moderkort's reviews jag överkonsumerar. Nu har jag klassikern ASUS P5B Deluxe som jag gillar som fan men det var också rätt dyrt för 5 år sen...

Frågan är om det är lönt att satsa på på något påkostat moderkort nu när Intel byter sockel-arkitektur nästa år? Ända krav jag har är väl SLI och möjlighet att överklocka 20%

Satsa eller snåla? jag lär nog inte uppgradera till Intels nya Hashwell på ett par år ändå, känns som en i5:a kommer duga ett tag.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av candyraver:

Hej,
Planerar ett BF3-bygge och som vanligt när jag ska bygga nytt är det alltid moderkort's reviews jag överkonsumerar. Nu har jag klassikern ASUS P5B Deluxe som jag gillar som fan men det var också rätt dyrt för 5 år sen...

Frågan är om det är lönt att satsa på på något påkostat moderkort nu när Intel byter sockel-arkitektur nästa år? Ända krav jag har är väl SLI och möjlighet att överklocka 20%

Satsa eller snåla? jag lär nog inte uppgradera till Intels nya Hashwell på ett par år ändå, känns som en i5:a kommer duga ett tag.

Jag tror att det är medelvägen som gäller. Leta reda på fakta om funktioner, sata iii, USB 3 PCI-e - platser osv. Välj det du har råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar moderkortet dåligt så fungerar hela datorn dåligt. Efter ca 15års erfarenhet av datorhårdvara så har man lärt sig den hårda vägen att det är lönt att spendera pengar på ett bra moderkort (behöver inte vara det dyraste), men ett moderkort som har tillräckligt med funktionalitet och där det lagts ner lite pengar på kvalitet.

Så fortsätt läs recensioner och försök hitta sådana där folk har kontinuerligt använt kort under en "längre" period. Värt att kolla efter RMA-antalet ibland med.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Fungerar moderkortet dåligt så fungerar hela datorn dåligt. Efter ca 15års erfarenhet av datorhårdvara så har man lärt sig den hårda vägen att det är lönt att spendera pengar på ett bra moderkort (behöver inte vara det dyraste), men ett moderkort som har tillräckligt med funktionalitet och där det lagts ner lite pengar på kvalitet.

Så fortsätt läs recensioner och försök hitta sådana där folk har kontinuerligt använt kort under en "längre" period. Värt att kolla efter RMA-antalet ibland med.

Lite motsägande här.

Mitt gamla lite över medelprisklass ep35 (tror jag, ungeför) från gigabyte höll min e8400 nådigt överklockad utan problem under de 2 ½ åren jag hade den. För mig känns det lite som ett lotteri i mellanklassen medans om man betalar för det så är det mer självklart att det fungerar.

Tänker du inte överklocka eller så skulle jag bara ta ett som passar dina krav, från en erkänd tillverkare.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Själv lärt mig att ifall man snålar på moderkort så får man oftast igen det när datorn sen spontandör(hänt mig nu vid 2 moderkort)

Hädanefter kommer jag lägga mer krut på modekort då det spelar större roll än te.x: Processor(i nuläget fungerar en i3 för 1kkr mycket bra till low-mid end)

Problemet med Intel är ju att dom byter sockel hela jävla tiden... Sen att man inte kan behålla socket hur länge som helst men ändå!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Satsa eller snåla? jag lär nog inte uppgradera till Intels nya Hashwell på ett par år ändå, känns som en i5:a kommer duga ett tag.

Asus säger att alla kort i deras Z77 serie ska gå att överklocka, vad du får med High-End korten är att högsta överklocken blir högre och alla extra funktioner på själva kortet.

Vet du med dig att du ska byta när nästa generation kommer så skippa premium segmentet och ta ett i mellan istället.

Kommer du att köra SLI direkt, om inte inom 12 månader så kan du ju skippa detta kravet också eftersom du kommer att byta moderkort och CPU...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Satsa eller snåla? jag lär nog inte uppgradera till Intels nya Hashwell på ett par år ändå, känns som en i5:a kommer duga ett tag.

Om du ska köra på en Sandy/Ivy bridge kan jag rekommendera ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 till Sandy. Jag ska själv köpa en 3570k Ivy Bridge i slutet av året, och kikar på ASRock Z77 EXTREME4, verkar vara ett väldigt prisvärt mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Om du ska köra på en Sandy/Ivy bridge kan jag rekommendera ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 till Sandy. Jag ska själv köpa en 3570k Ivy Bridge i slutet av året, och kikar på ASRock Z77 EXTREME4, verkar vara ett väldigt prisvärt mobo.

Kör en I7 3770K och en ASRock extrem4 Sjukt nöjd. Den tar ju också ganska bra överklockningar som jag har förstått. Kör I7 på 4ghz å ska testa mer nu när jag har köpt Antec Kühler 620 H2O. KJör även min 460 på en coreclock på 920

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ge något köpråd eftersom jag inte känner att jag har nog bra koll. Det jag kan säga är att jag tror det lönar sig att satsa lite extra på moderkortet. Det binder ju liksom i hop resten av komponenterna. (BTW ska man skriva "i hop" eller "ihop"?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av candyraver:

Satsa eller snåla? jag lär nog inte uppgradera till Intels nya Hashwell på ett par år ändå, känns som en i5:a kommer duga ett tag.

Haha, det håller jag med dig om! HASHwell lär nog ha onödigt HÖG prestanda

PS. Egentligen heter CPU'erna Haswell

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

(BTW ska man skriva "i hop" eller "ihop"?)

Skickades från m.sweclockers.com

Ihop såklart.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Tack för era svar - ni är så härligt entusiastiska

Jag har ingen dålig erfarenhet med budget-moderkort. Dom har gjort sitt jobb. Men sen jag satsa lite på förra bygge med ett p5b Deluxe-moderkort - och ni anar inte hur många noob-överklockingsförsök den har överlevt - nog tack vare kvalitén antar jag. Kostade då också 2200kr.

Dock är frågan om man bara är dumsnål som kanske tar billigaste möjligaste SLI-kort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991014 och får konstiga problem?? vad nu det kan va.. eller välja ett finare kort i 2000kr klassen. Jag lär ändå inte uppgradera på 3 år. Minst. Där-av är SLI intressant när grafiken börjar bli trött och man kanske slänger på en begagnad i7:a...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Om du ska köra på en Sandy/Ivy bridge kan jag rekommendera ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 till Sandy. Jag ska själv köpa en 3570k Ivy Bridge i slutet av året, och kikar på ASRock Z77 EXTREME4, verkar vara ett väldigt prisvärt mobo.

Ah, de va de moderkortet som var med i SweC Sommardator. Kanske skulle satsa på det. Lagom billigt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Skulle du få för dig att gå Sandy så är jag nöjd med mitt kort. Det finns bättre kort men också många sämmre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Skulle du få för dig att gå Sandy så är jag nöjd med mitt kort. Det finns bättre kort men också många sämmre

Skickades från m.sweclockers.com

Sandy? moderna moderkort stödjer väl ivy också?
vilken i5:a ska man välja (ska klockas)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Sandy? moderna moderkort stödjer väl ivy också?
vilken i5:a ska man välja (ska klockas)

Sandy-E menade jag, alltså LGA2011. Det har inte släppts nån IVY till 2011 än och det är långt ifrån säkert att IVY-E kommer. Intel byter besked lika ofta som jag byter kallingar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Köpte ett billigt men ändå ett moderkort som hade dem funktionerna jag då ville ha till min första egenbyggda dator, vilket är snart åtta år sedan. Det gjorde sitt jobb utan tvekan och fungerar än idag. Sedan dess har jag satsat på dyrare moderkort för dem haft dem funktioner jag velat ha. Mitt första high-end kort var ett Asus första RoG kort, Crosshair. Idag sitter jag på ett Crosshair V Formula och är nöjd som fisken i vattnet.
Jag lägger hellre mer pengar på ett bra moderkort än fläskigaste prollen. Som många skrivit så är det just moderkortet som binder ihop datorn, krånglar moderkortet, krånglar hela datorn. Plus att en prolle eller grafikkort är lättare att uppgradera.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

efter att ha varit i precis din situation och alltid köpt onödigt dyra moderkort med funktioner jag aldrig använt valde jag att lita på reviews och andra som har sag väldigt mycket gott om ASRock Z77 Extreme4 så valde jag igår att lägga en beställning på ett sånt. Det har allt jag vill ha.. sli för framtiden o sata 6 gb/s .. det var dom stora kraven och när man sen läser om kortet so klockar det ju nästan lika bra som Asus P8Z77-V Deluxe. Men till ett betydligt bättre pris.
Nu får vi bara hoppas folk har rätt när dom skriver upp asrock till skyarna http://www.vortez.net/articles_pages/asrock_z77_extreme4_revi...

Permalänk
Medlem

Medel är alltid mest bang for the buck.
Ex Asus P8Z77-V, Msi G65 osv.
Köpa skit som maximus är så meningslöst.
Asrock ex4 får bra på många, men jag gillar inte den förkortade bredden, sjukt smalt atx kort, blir konstigt.

Men det och asus kortet har fått bra överallt, med småsaker som negativt.
Hya det till skyarna har dock ingen vettig sida gjort.

http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-revi...
Bra läsning på 4 z77 bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Sandy? moderna moderkort stödjer väl ivy också?
vilken i5:a ska man välja (ska klockas)

Stödjer ja, stödjer klock fullt ut mja inte direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wannebe:

efter att ha varit i precis din situation och alltid köpt onödigt dyra moderkort med funktioner jag aldrig använt valde jag att lita på reviews och andra som har sag väldigt mycket gott om ASRock Z77 Extreme4 så valde jag igår att lägga en beställning på ett sånt. Det har allt jag vill ha.. sli för framtiden o sata 6 gb/s .. det var dom stora kraven och när man sen läser om kortet so klockar det ju nästan lika bra som Asus P8Z77-V Deluxe. Men till ett betydligt bättre pris.
Nu får vi bara hoppas folk har rätt när dom skriver upp asrock till skyarna http://www.vortez.net/articles_pages/asrock_z77_extreme4_revi...

Jag köpte det absolut billigaste SLI-stödda kortet jag kunde hitta på prisjakt och valet föll på den du nämnde - Z77 Extreme4, 1292kr hos Inet. Mellansegment kort utan lull-lull och med senaste chipsetten..
Och för att jag nu snålat in på moderkortet smällde jag till på ett GTX 690 Som ska mysa i en Define R3-låda som har superpris nu pga R4:an kommer...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag köpte det absolut billigaste SLI-stödda kortet jag kunde hitta på prisjakt och valet föll på den du nämnde - Z77 Extreme4, 1292kr hos Inet. Mellansegment kort utan lull-lull och med senaste chipsetten..
Och för att jag nu snålat in på moderkortet smällde jag till på ett GTX 690 Som ska mysa i en Define R3-låda som har superpris nu pga R4:an kommer...

Väl valt.

Ofta köper folk blint när det gäller moderkortet och utgår ifrån att prislappen=prestanda.

För en lekman/gamer är oftast ett moderkort för under 2000:- mer än tillräckligt, går du över den gränsen bör du ha planer på att överklocka rejält och/eller är ute efter speciella funktioner