Nas och operativsystem, går det? erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Nas och operativsystem, går det? erfarenheter!

Hej jag ska fixa en htpc till morsan men tänkte integrera en NAS i den alltså två operativsystem. Jag skulle behöva hjälp med en setup för en htpc med mycket lagring. har ett amd x2 3,0 ghz och ett 5570 liggandes och möjligtvis moderkort o minnen (ddr2).

Så billigt som möjligt och begagnat funkar om det är i bra skick!

Uppskattar verkligen all hjälp! tack

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte köra på samma operativsystem? MediaPortal/XBMC på Windows eller sistnämnda på Linux fungerar utmärkt så länge du bara ska ha standard filserverfunktioner.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag tror att du har missförstått definitionen av NAS. Det krävs inget särskilt operativsystem. Däremot så finns det operativsystem som är anpassat specifikt för att användas på ett NAS. Du kan i princip köra Windows 98 på burken och fortfarande kallad det för ett NAS. Det enda kriteriet för mig är att du ska kunna dela ut nätverksresurser och mappa på andra datorer. Linux, Windows, OSX, BeOS, valet är ditt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Platshållare så jag kan kolla upp de där rekommenderade programmen när jag själv försöker sätta upp en linux NAS. Har ni fler tips på program och annat för en förstagångs LINUX användare så kör på

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk

Har du bestämt dig för linux så kan jag varmt rekommendera Webmin, du kommer dock aldrig lära dig Linux med detta men du kan göra det mesta ändå.

Lubuntu core som distrubition är också helt okej som Film å filserver

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Lubuntu Core och Webmin. Då startar jag där och se vart det tar vägen.

Lite uppdateringar av min gamla dator ledde till att jag i princip fick en extra dator. Nu har jag 3 stationära som fungerar väl hemma. Frugan vill ha ett säkert och bra sätt att lagra foton på så då tänkte jag mig en NAS. 3:e datorn får då bli en NAS med LINUX på.

Fördelar att det är roligt att på allvar prova linux. Kör det dagligen på jobbet för beräkningar och så men det är inte samma sak.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Varför inte köra på samma operativsystem? MediaPortal/XBMC på Windows eller sistnämnda på Linux fungerar utmärkt så länge du bara ska ha standard filserverfunktioner.

Skrivet av PreacherMan:

Jag tror att du har missförstått definitionen av NAS. Det krävs inget särskilt operativsystem. Däremot så finns det operativsystem som är anpassat specifikt för att användas på ett NAS. Du kan i princip köra Windows 98 på burken och fortfarande kallad det för ett NAS. Det enda kriteriet för mig är att du ska kunna dela ut nätverksresurser och mappa på andra datorer. Linux, Windows, OSX, BeOS, valet är ditt.

Skrivet av Tejprullen:

Har du bestämt dig för linux så kan jag varmt rekommendera Webmin, du kommer dock aldrig lära dig Linux med detta men du kan göra det mesta ändå.

Lubuntu core som distrubition är också helt okej som Film å filserver

Saken är den att det är tänkt att min morsa ska använda datorn och hennes tekniska kompetens sträcker sig inte långt så därför vill jag fixa win7 så hon inte blir förvirrad. Jag vet att windows 7 har så man kan dela ut till andra datorer och liknande men ha rläst om t.e.x. openfiler. Jag kommer mest använda "nas"en till att streama till min ps3 och lagra bilder etc. om jag inte missförstått ska man kunna stream till ps3an med en ethernet kabel mellan
server-ps3?
Med det sagt så behöver inte NAS:en vara tillgänglig 24/7

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bannani:

Saken är den att det är tänkt att min morsa ska använda datorn och hennes tekniska kompetens sträcker sig inte långt så därför vill jag fixa win7 så hon inte blir förvirrad. Jag vet att windows 7 har så man kan dela ut till andra datorer och liknande men ha rläst om t.e.x. openfiler. Jag kommer mest använda "nas"en till att streama till min ps3 och lagra bilder etc. om jag inte missförstått ska man kunna stream till ps3an med en ethernet kabel mellan
server-ps3?
Med det sagt så behöver inte NAS:en vara tillgänglig 24/7

Om du vet med dig att det enda är tillgång till filer du är ute efter via nätverk fungerar Windows 7 utmärkt. Dela ut en mapp, hitta på PS3:an och streama gärnet! Fungerar finfint med relativt vanliga produkter. Ska du streama HD-film kan ibland Gigabit-nätverk behövas dock, det beror lite på utrustningen i övrigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om du vet med dig att det enda är tillgång till filer du är ute efter via nätverk fungerar Windows 7 utmärkt. Dela ut en mapp, hitta på PS3:an och streama gärnet! Fungerar finfint med relativt vanliga produkter. Ska du streama HD-film kan ibland Gigabit-nätverk behövas dock, det beror lite på utrustningen i övrigt.

Tänkt att köra HD- material ja. Har du någon erfarenhet av att dela ut en mapp och koppla enheterna via en ethernet kabel? Du syftar på ett nätverkskort som kör 1000? tack för din hjälp!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Tänkt att köra HD- material ja. Har du någon erfarenhet av att dela ut en mapp och koppla enheterna via en ethernet kabel? Du syftar på ett nätverkskort som kör 1000? tack för din hjälp!

Har du inte en router hemma? Normalt kopplar man in servern till den så att alla datorer/konsoler/smartphones etc. kan få tillgång till filerna vid behov.
I så fall behövs, förutom ett 1000Mb/s nätverkskort i filservern, även en router som stöder gigabit. Jag vet inte vad det finns för nätverkskort i din PS3 eller vilka hastigheter det har stöd för. Om du råkar ha dubbla nätverkskort i din server och din router inte klarar gigabit kan du ju dra en separat sladd server-PS3 istället för att kunna strömma HD.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

riktigt high end 1080p film brukar ligga runt 40 Mb/s (megabit) så gigabit behövs knappast om inte många streamar samtidigt...
ett alternativ är att köra en linux-nas som grund med en virtuell maskin med windows 7 inuti, det bästa av två världar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bannani:

Tänkt att köra HD- material ja. Har du någon erfarenhet av att dela ut en mapp och koppla enheterna via en ethernet kabel? Du syftar på ett nätverkskort som kör 1000? tack för din hjälp!

Jag har haft problem med att strömma HD-film på 100 Mbit. Det beror inte på att det är för lite bandbredd, utan för att protokollet SMB/CIFS inte är optimalt på många sätt. Surfar du samtidigt som du strömmar HD kan det bli konstig buffring av din mediaspelare exempelvis. Tips är att testa med 100 Mbit först självklart. Lite beroende på vilken mediaspelare du har kan du även optimera där. Själv kör jag VLC och där går det att ställa in mer optimala inställningar för buffring om man ska strömma HD-film.

Sedan skulle jag förmodligen slita mina hår på 5 röda om jag försökte överföra HD-film från en dator till en annan med 100 Mbit, men det är en annan femma.

Ska du dela ut filer kommer du inte tjäna någon prestanda med Linux jämfört med Windows enligt min erfarenhet, så länge du kör SMB/CIFS mot din mediaspelare. Ska du ha fler filserver-funktioner är det dock som tidigare sagt mycket trevligare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Har du inte en router hemma? Normalt kopplar man in servern till den så att alla datorer/konsoler/smartphones etc. kan få tillgång till filerna vid behov.
I så fall behövs, förutom ett 1000Mb/s nätverkskort i filservern, även en router som stöder gigabit. Jag vet inte vad det finns för nätverkskort i din PS3 eller vilka hastigheter det har stöd för. Om du råkar ha dubbla nätverkskort i din server och din router inte klarar gigabit kan du ju dra en separat sladd server-PS3 istället för att kunna strömma HD.

Vanlig ethernet funkar? Hahaha, jo jag har en router hemma. Jag bifogar en bild så att ni förstår layouten av mittt hem. sitter på en Cg3100 http://www.netgear.com/service-provider/products/routers-and-... Lite förvirrad eftersom att det står and den stödjer upp till 400mb fast sen står det att den har gigabit men det räcker iallafall

Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har haft problem med att strömma HD-film på 100 Mbit. Det beror inte på att det är för lite bandbredd, utan för att protokollet SMB/CIFS inte är optimalt på många sätt. Surfar du samtidigt som du strömmar HD kan det bli konstig buffring av din mediaspelare exempelvis. Tips är att testa med 100 Mbit först självklart. Lite beroende på vilken mediaspelare du har kan du även optimera där. Själv kör jag VLC och där går det att ställa in mer optimala inställningar för buffring om man ska strömma HD-film.

Sedan skulle jag förmodligen slita mina hår på 5 röda om jag försökte överföra HD-film från en dator till en annan med 100 Mbit, men det är en annan femma.

Ska du dela ut filer kommer du inte tjäna någon prestanda med Linux jämfört med Windows enligt min erfarenhet, så länge du kör SMB/CIFS mot din mediaspelare. Ska du ha fler filserver-funktioner är det dock som tidigare sagt mycket trevligare.

Jag kan inte protokoll så bra eller alls för den delen men kan byta protokoll?

Ps3an har ca 10mbs ner via wifi till min router

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bannani:

sitter på en Cg3100 http://www.netgear.com/service-provider/products/routers-and-... Lite förvirrad eftersom att det står and den stödjer upp till 400mb fast sen står det att den har gigabit men det räcker iallafall

Jag kan inte protokoll så bra eller alls för den delen men kan byta protokoll?

Ps3an har ca 10mbs ner via wifi till min router

400 Mbit syftar på WLAN:et, och man kan säga att det är fantasisiffror så länge du inte sitter i ett helt störningsfritt mekaniskt rum, eller liknande. Routerns LAN-portar har Gigabit om man väljer att köra med kabel.

Angående protokoll är det tyvärr svårare än man tror att byta fildelningsprotokoll. SMB/CIFS har hängt med så länge så det är standard att de flesta nätverksanslutna enheter stödjer det. Istället får man försöka optimera resterande, exempelvis att köra med kabel istället för att köra med trådlöst och att optimera mediaspelaren för HD-buffring.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

400 Mbit syftar på WLAN:et, och man kan säga att det är fantasisiffror så länge du inte sitter i ett helt störningsfritt mekaniskt rum, eller liknande. Routerns LAN-portar har Gigabit om man väljer att köra med kabel.

Angående protokoll är det tyvärr svårare än man tror att byta fildelningsprotokoll. SMB/CIFS har hängt med så länge så det är standard att de flesta nätverksanslutna enheter stödjer det. Istället får man försöka optimera resterande, exempelvis att köra med kabel istället för att köra med trådlöst och att optimera mediaspelaren för HD-buffring.

Hur har du optimerat ditt VlC för buffring av filmer(HD)?

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bannani:

Hur har du optimerat ditt VlC för buffring av filmer(HD)?

Lite allt möjligt, en bra start är att göra följande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+