Permalänk

Hjälp! Överhettad processor(?)

Hejsan Sweclockers. Jag har ett problem, och jag hoppas att ni skall kunna hjälpa mig med detta då jag har hört mycket gott om er.
Jag är ganska säker på att min processor överhettades häromdagen, och nu startar inte min dator! Det hela började med att jag laggade på spelet DayZ, jag hade konstaterat att det faktiskt var nätverksrelaterat och att jag inte behövde göra några ändringar för att spelet skulle funka bättre, utan bara vänta på en patch helt enkelt. Men otålig som jag var började jag tänka på överklockning osv. Jag gick in i AMDs kontrollpanel och gick in på fliken där jag kunde kontrollera processorns hastigheter. Innan jag kunde börja ändra det här så behövde jag dock köra något AMD test, så det är vad jag gjorde. Jag trodde att detta test skulle vara helt ofarligt, men så var INTE fallet. Jag startade testet och fortsatte sedan att surfa runt på nätet, men efter ett fåtal sekunder luktade det väldigt bränt. Jag insåg snabbt att det var från datorn, och fick genast panik, någon sekund senare stängdes datorn av, och jag har inte kunnat starta den sen dess!
Så nu, Sweclockers, undrar jag hur pass körd jag är, och vad jag kan göra för att åtgärda problemet! Kan det ha blivit någon kortslutning som "dödade" nätagget? Jag kan inte mycket om sådant här, och det är givetvis därför jag vänder mig till er.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

komponenter du har i datorn kan hjälpa och öppna även datorn och se om något är bränt eller om moderkortet är bränt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

komponenter du har i datorn kan hjälpa och öppna även datorn och se om något är bränt eller om moderkortet är bränt

Tack för det snabba svaret! Jag kollar i datorn nu och jag kan inte se något som ser särskilt bränt ut. Ser man det väldigt tydligt isåfall?

Processor: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
Grafikkort: Radeon HD 6870
Moderkort: msi 870A-G54
Nätaggregat: Corsair TX650

Permalänk

Plocka bort processor kylaren och kolla hur processorn samt moderkortet ser ut så ser du.

Permalänk
Medlem

Följ lukten!

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Plocka bort processor kylaren och kolla hur processorn samt moderkortet ser ut så ser du.

Jag gjorde som du sa och allt såg ut att vara intakt. Jag är som sagt ingen mästare på detta men jag kunde iallafall se att moderkortet såg ut precis som det skulle. Jag vet inte exakt hur det ska se ut på processorn men det såg ut som att det skulle kunna behövas lite mer kylpasta. Men jag kunde inte se några direkta skador.

Permalänk

skamlös bump

Permalänk
Inaktiv

Bumpning är inte tillåtet! (leker Mod)

Permalänk

Startar den inte alls eller har du inte provat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kimolsson:

Startar den inte alls eller har du inte provat?

Skickades från m.sweclockers.com

Den startar inte alls. Lysdioderna där fram lyser dock till i en millisekund när jag försöker starta den för första gången på en liten stund.

Permalänk
Skrivet av anon188021:

Bumpning är inte tillåtet! (leker Mod)

Det måste väl ändå vara tillåtet att bumpa nya trådar så de inte dör ut direkt? Jag kan förstå om man inte tillåter bumpning av gamla trådar för att förhindra necroing, men det här är väl ändå inte så farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainSurgeon:

Det måste väl ändå vara tillåtet att bumpa nya trådar så de inte dör ut direkt? Jag kan förstå om man inte tillåter bumpning av gamla trådar för att förhindra necroing, men det här är väl ändå inte så farligt?

"§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning)."

står under Regler http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

"§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning)."

står under Regler http://www.sweclockers.com/forum/regler

Okej tack för att du klarade upp ett och annat.
Så, någon som har en aning om vad jag kan göra? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainSurgeon:

Okej tack för att du klarade upp ett och annat.
Så, någon som har en aning om vad jag kan göra? :/

Du kan alltid felsöka med att testa ett annat moderkort eller varför inte ett annat nätaggregat?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Du kan alltid felsöka med att testa ett annat moderkort eller varför inte ett annat nätaggregat?

Jag har tyvärr inget annat att testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainSurgeon:

Jag har tyvärr inget annat att testa med.

Då är du ganska körd faktiskt.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

reset bios till att börja med så allt e orginal

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Tänkte ifall du bor nära nån som kan låna ut lite saker för att utesluta vart felet ligger!

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Skrivet av itkoll:

reset bios till att börja med så allt e orginal

Kan jag göra detta utan att starta datorn?

Permalänk
Skrivet av Meckley:

Vart bor du? Tänkte ifall du bor nära nån som kan låna ut lite saker för att utesluta vart felet ligger!

Falkenberg. Men jag ska leta runt lite och se om jag har något gammalt att testa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainSurgeon:

Kan jag göra detta utan att starta datorn?

Japp finns ett batteri som du kan dra ut en liten stund om du inte hittar bryggan som man kan nollställa biosen med.
Fast jag tror att något har pajjat men man vet aldrig så försöka kan man ju alltid göra.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Skrivet av Meckley:

Japp finns ett batteri som du kan dra ut en liten stund om du inte hittar bryggan som man kan nollställa biosen med.
Fast jag tror att något har pajjat men man vet aldrig så försöka kan man ju alltid göra.

Okej, exakt var sitter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainSurgeon:

Okej, exakt var sitter det?

Kolla manualen för ditt moderkort, det ska stå där.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Kolla manualen för ditt moderkort, det ska stå där.

Okej, ska ta en titt där senare! Tack så mycket för alla svar, förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainSurgeon:

Okej, ska ta en titt där senare! Tack så mycket för alla svar, förresten.

Där sitter det dvs. lite "under" den nedre blå PCI express slotten

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Säger som en annan, följ lukten..
Har nå brunnit så kommer du garanterat känna vars lukten är, början med att sniffa på moderkortet, inget där, men testa då nätagget, hittar du inget där, ta då ut allting, koppla upp på en kartongbit och kör bara processor, en ramsticka och grafikkort och se om du kommer in i BIOS.

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Såg nu vad du hade för moderkort.. hade ett precis likadant, kolla på kondensatorerna, kolla om en har svart/brunt runt sig, sitter snett eller har totalt brunnit upp, det hände mig med precis samma moderkort, en kondensator vid CMOS/batteriet hade brunnit upp, så börja inspektera och leta sånt nu!

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrainSurgeon:

Det måste väl ändå vara tillåtet att bumpa nya trådar så de inte dör ut direkt? Jag kan förstå om man inte tillåter bumpning av gamla trådar för att förhindra necroing, men det här är väl ändå inte så farligt?

Som nämnt innan av Elghinnarisa, Bumpning är inte tillåtet på forumet.

Tänk på det i framtiden då tråden kan låsas.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Moderkort eller psu.
Psu luktar alltid mysigt när dom smäller :D, det hörs dock oftast om det är dom som ryker