Permalänk

Core eller cpu temp?

Sitter och klockar lite. Tänkte bara fråga om jag ska kolla på core tempen eller cpu tempen? Speedfan visar core temp runt 47 grader och cpu temp 60.

phenom 2 1055t @3.4ghz

Permalänk
Medlem

Bästa är att kolla på cpu temp, core temp är uppskattad oftast om jag minns rätt och även om den är ok uppskattad och det är där som den verkliga "gränsen" för CPU gäller så är det säkrare att kolla på CPU temp då det är från den du flyttar bort värmen och håller du den inom specifikationen så ska det vara helt lugnt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Okey. Hur kall bör man hålla en phenom 2 1055t innan den blir för varm då?

Permalänk
Medlem

Har Core Temp, funkar bra med den. Gillar också att när den är på i bakgrunden så visas tempen i en gadget jag skaffade som heter CPU meter. Ganska bra grej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimolsson:

Okey. Hur kall bör man hålla en phenom 2 1055t innan den blir för varm då?

Under 62 grader.

Permalänk
Skrivet av atnek:

Under 62 grader.

Okey. Core tempen ligger alltid under 50 men cpu temp står på 61 under 30min stress.

Edit: nu ligger cpu temp på 64 grader. Har för mig att jag läst någon stans att phenom 2 inte kan visa temps över 62 grader?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimolsson:

Okey. Core tempen ligger alltid under 50 men cpu temp står på 61 under 30min stress.

Edit: nu ligger cpu temp på 64 grader. Har för mig att jag läst någon stans att phenom 2 inte kan visa temps över 62 grader?

Klart dom kan bli varmare, men det är ju inget som rekommenderas. Du märker när just din cpu blir för varm då den kommer börja throttla. Så håll den under 62.

Permalänk
Skrivet av atnek:

Klart dom kan bli varmare, men det är ju inget som rekommenderas. Du märker när just din cpu blir för varm då den kommer börja throttla. Så håll den under 62.

Okey. Jag fick ner tempen några grader när jag böt kylpasta, så nu ligger den väl kring 58 efter 30min stress.

Permalänk
Medlem

Vid Idle visar CPU temp mer rätt (core kan ligga neråt 20-25 grader vilket är orimligt när det är så varmt i rummet).

När du kommer uppåt 50-60 grader så är det däremot core som ska visa mer korrekt enligt AMD själva, eftersom core är den inbyggda i CPUn som ska kunna stänga ner CPUn vid överhettning.
Alltså är det core-temperaturen som inte ska överstiga 63 grader.

När jag kommer uppåt 57-58 med core så är skillnaden dock inte lika stor till CPU som det är i idle. Istället för 15 grader skillnad är det kanske 4-5 på sin höjd.

Däremot är det bra att hålla koll på andra tempgivare som nordbryggan/vrms. Det var den tempen som begränsade min överklockning, inte CPUn i sig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

När du kommer uppåt 50-60 grader så är det däremot core som ska visa mer korrekt enligt AMD själva, eftersom core är den inbyggda i CPUn som ska kunna stänga ner CPUn vid överhettning.

Källa?

Permalänk

Har också en 1055t. Vad kör du på för volt för att komma upp i 3,4?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vid Idle visar CPU temp mer rätt (core kan ligga neråt 20-25 grader vilket är orimligt när det är så varmt i rummet).

När du kommer uppåt 50-60 grader så är det däremot core som ska visa mer korrekt enligt AMD själva, eftersom core är den inbyggda i CPUn som ska kunna stänga ner CPUn vid överhettning.
Alltså är det core-temperaturen som inte ska överstiga 63 grader.

När jag kommer uppåt 57-58 med core så är skillnaden dock inte lika stor till CPU som det är i idle. Istället för 15 grader skillnad är det kanske 4-5 på sin höjd.

Däremot är det bra att hålla koll på andra tempgivare som nordbryggan/vrms. Det var den tempen som begränsade min överklockning, inte CPUn i sig.

Vilken program visar NB temps? Jag har då inte hittat det nånstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av gobias:

Varsågod
Här är två olika svar från AMD till forumanvändare på OCN t.ex. har dock sett det på fler ställen förut, i AMDs överklockningsguider t.ex.

http://www.overclock.net/t/931241/interesting-information-from-amd-about-1090t

http://www.overclock.net/t/1095360/straight-from-amd-the-correct-temp-to-read-for-your-processor

Skrivet av Kimolsson:

Vilken program visar NB temps? Jag har då inte hittat det nånstans

Det är lite olika, på mitt gamla ASUS M2N-MX står det som TMPIN1 i HWMonitor (CPU står som TMPIN0).

På mitt Sabertooth 990FX får jag köra ASUS Suite med Thermal Radar för att se alla olika tempgivare, så kolla om det finns liknande för ditt moderkort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Speedfan och hwmonitor är inte riktigt pålitliga ladda istället ner coretemp.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Skrivet av Kimolsson:

Sitter och klockar lite. Tänkte bara fråga om jag ska kolla på core tempen eller cpu tempen? Speedfan visar core temp runt 47 grader och cpu temp 60.

phenom 2 1055t @3.4ghz

Som någon nämde där uppe, kolla på Core Tempen, det är den som gäller

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Japp, är Core Temp som gäller.

Som vanligt svarar folk här på swec utan någon kunskap, innan folk med kunskap kommer in och kan rätta till.