Minsta processortillstånd - lite förvirrat

Permalänk
Medlem

Minsta processortillstånd - lite förvirrat

Sökte lite på gamla trådar kring det här med att sätta minsta processortillstånd i windows.

Folk gapade i trådar om att "nej! sätt inte den på 100% för då jobbar cpun hela tiden i 100% och blir dödsvarm!!!#¤#¤%"

Men så är det väl inte riktigt? Varför skulle CPUn jobba i 100% om den inte behöver? Den inställningen talar väl bara om att den inte ska klocka ner sig själv utan den ska hela tiden vara "öppen" på full kapacitet?

Så har jag iaf fattat det - jag menar sätter man minsta processortillstånd på 100% och bara har skrivbordet framme så ligger ju inte cpun och jobbar på 100%???

Det är väl bara så att den hela tiden har sin fulla kapacitet tillgänglig istället för att det ska ta en millisekund eller vad det nu tar för den att klocka upp sig.

och den blir väl inte varmare för att man har denna inställning på 100%? återigen - inte så länge den inte jobbar med något speciellt - men den bli inte varmare än annars?

Eller har jag fått allt helt om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Någon som har någon input i detta? Gammal tråd men fick aldrig svar

Permalänk
Medlem

Det är som du säger att windows kommer inte låta processorn att klocka ner.

Edit: ett annat sätt är ju att stänga av speedstep et al. i BIOS då klockar den inte heller ner, varför man nu skulle vilja ha det så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cpu:n kommer inte att jobba i 100%, precis som du säger. Däremot kommer den att dra mer ström (och generera mer värme) än om den tillåts att klocka ned (alltså, maxklock/spänning i idle drar mer än minklock/spänning i idle). Hur stor skillnad det blir kan du enkelt ta reda på med en effektmätare, finns t.ex. hos Clas Ohlson för 149:- eller kanske lite mer (minns inte).

Onödigt att ändra den inställningen, om man nu inte behöver göra det för att öka stabiliteten på sin extrema överklockning förstås.

Visa signatur

5950X, 3090