Permalänk
Medlem

Överklocka märkesdator? Mjukvara?

En vänlig själv här på forumet skänkte mig en Dell optiplex 740 (desktop dator). Jag var egentligen bara ute efter moderkortsplåt och on/reset knapp till ett eget chasibygge i trä. Resterande komponenter tänkte jag skänka till min luspanka moster och montera i hennes burk.
Men innan jag gör det vill jag ju ta reda på vad prylarna går för
Processorn som sitter i är en AMD Athlon 64 X2 5000+ Antar att det är AM2?!
Hur som haver hittade jag PhenomMsrTweaker v1.2 (http://phenommsrtweake.sourceforge.net/) som möjliggör mjukvaru överklock av vissa äldre athlon 64 och phenom modeller, dock inte processorn jag har. Det är ju låst bios som sagt. Har googlat lite men hittar inga modifierade bios eller liknande.
Hur ska jag gå till väga för att överklocka processorn?
En kompis berättade att hans arbetskollega låste upp bios på en märkesdator genom en hårdvarumodd eller kortslöt något på moderkortet.
Hur går det till? Vad rekommenderar ni? Går det med modernare överklockningsverktyg i windows 7?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update: Kom på det... det går inte att låsa pci-e platsen via mjukvara va?!
det enda dom lär funka då är moddad bios? Som jag inte lyckas hitta >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag försökte inte ens, antog att allt är rätt låst i en DELL. Skulle du lyckas lär i alla fall orginalkylarn räcka ett tag, det var en rätt rejäl pjäs =D

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Jag försökte inte ens, antog att allt är rätt låst i en DELL. Skulle du lyckas lär i alla fall orginalkylarn räcka ett tag, det var en rätt rejäl pjäs =D

Hah Tjena
Tack för burken förresten! Jo det verkar så. Inte för jag tror mostern behöver en överklockad burk då hon mest surfar. Men det som kan klockas, ska klockas enligt mig
Direkt i mjukvaran kanske skulle gå, förutsatt att det gick att låsa PCI-E bussen via mjukvara. Men något sådant verkar inte finnas.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo det verkar så. Inte för jag tror mostern behöver en överklockad burk då hon mest surfar. Men det som kan klockas, ska klockas enligt mig

Tycker jag inte alls...om din moster nu är så luspank så är det väl bättre att datorn håller ett tag, att överklocka den stackars gamla processorn måste ju ändå påverka livslängden en del...och jag tror inte det blir någon skillnad för surfning

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Tycker jag inte alls...om din moster nu är så luspank så är det väl bättre att datorn håller ett tag, att överklocka den stackars gamla processorn måste ju ändå påverka livslängden en del...och jag tror inte det blir någon skillnad för surfning

Hah nej det är sant. För hennes del behövs det inte. Ska bara se om min luspanka moster har råd att köpa en sata disk. Har själv bara IDE diskar att avvara. Såg att den saknade IDE. Sist jag var hos henne satt hon på en typ pentium 3 burk Så jag gissar att det inte sitter någon sata i den heller. Annars får hon snällt invänta jultomen ^^
Känns rätt löjligt att det inte ska gå att få tag på mindre hårddiskar överhuvudtaget. 160gb diskarna ligger precis som 500gb diskarna på drygt 600kr ink frakt, om dom nu finns i lager överhuvudtaget. Fast 600kr borde hon ju kunna avvara med tanke på hur mycket dator hon får för dom pengarna

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...