Asus, Lenovo, Toshiba och Samsung släpper surfplattor med Windows RT under året

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krux:

Med några knapptryck kan du byta färg.

Egentligen var det inte det min kommentar gällde, utan att utställningsexemplaret spökats ut med en horribel färgkarta.

Permalänk

Blir intressant att testa en W8 platta, däremot vette fan vad jag skulle ha en till

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

Nån marknad måste det väl finnas. Annars skulle väl inte iPad ha sålt så mycket.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Nån marknad måste det väl finnas. Annars skulle väl inte iPad ha sålt så mycket.

Företag skapar en marknad för sin produkt inte tvärtom.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Vad ska man med en platta till när man får mer prestanda med en desktop?

Är du dum eller?
Helt andra användningsområden.
Man köper inte en platta för prestanda, man köper den för mobilitet.

Skrivet av havoc:

Tegra 3 är det enda som gör mig osäker på hurvida det skall inhandlas en Windows RT surface vid lanseringen.
4:a kärnor på en enhet som inte tjänar på att ha 4:a (5) kärnor och en svag grafikdel känns sådär om jag ska vara ärlig.

Är ingen grafikdelen i Tegra 3 bra?
Det är ju någon mini GeForce grej.

Skrivet av Bjebbosten:

Blir intressant att testa en W8 platta, däremot vette fan vad jag skulle ha en till

Mest för att se viktig ut.
Film för barnen när man bilar. Film när man campar. Email och socialt nätverkande och nyheter när man är på bussen, tåget, flygplatsen, etc.

Men annars håller jag med, jag ser inget personligt behov av en platta vad gäller mig.

Skrivet av johnh3:

Nån marknad måste det väl finnas. Annars skulle väl inte iPad ha sålt så mycket.

Nej, folk köper vad som helst som kommer från Apple, spelar ingen roll vad det är för något.

Jobbet köpte in några, många har den hemma på hyllan eller så är det deras barn som spelar spel på den.

Folk har den bara för att se häftiga ut, så går dom runt och bara swipar fram-och-tillbaka och försöker se upptagna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad är poängen med Windows RT? Ingen existerande programvara kommer att fungera på den. Det är alltså ett djur som varken ser ut som Windows som jag känner det och som inte heller kör Windows-programvara.

Du verkar inte ha förstått konceptet med surfplattor så jag tror inte att det här är en produkt för dig.

Det är också kul att göra en observation här som visar på hur fruktansvärt jävla värdelösa Microsoft är på marknadsföring. När de visade upp Surface lyckades de skapa en massiv hype över Windows surfplattor, en hype som att dömma av kommentarerna är näst intill helt utrotad och det är fortfarande flera månader kvar till release.

Permalänk
Medlem

Och folk klagar på att Apple håller hårt i tyglarna. Visst, nu ska ju förvisso Microsoft släppa på trycket nästa år, men ändå...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Och folk klagar på att Apple håller hårt i tyglarna. Visst, nu ska ju förvisso Microsoft släppa på trycket nästa år, men ändå...

Apple gör ju allt själv, det är väl rätt så mycket hårdare än att låta en handfull ordna..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

De håller väl hårt i tyglarna pga de inte vill ha ett nytt Vista fiasko. Då får det hellre ta tid.
Fast nog är Apple bättre på marknadsföring. Microsoft skulle ha visat Surface en kort tid före släppet när det var en hype och intresse kring produkten.
Nu börjar folk redan att lessna.

Apple skulle aldrig ha visat nya iPhone 5 nåt halvår före lanseringen.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Mest för att se viktig ut.
Film för barnen när man bilar. Film när man campar. Email och socialt nätverkande och nyheter när man är på bussen, tåget, flygplatsen, etc.

Men annars håller jag med, jag ser inget personligt behov av en platta vad gäller mig.

Jo jag vet vad man använder en platta till men menade för mig personligen.

Hemma så kommer den inte användas för då har jag ju datorn eller tvn, känns bara dumt att kolla film på en 10" när man har så mycket större.

Men reser/åker bort man mycket så är det ju absolut värt att köpa en platta

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är också kul att göra en observation här som visar på hur fruktansvärt jävla värdelösa Microsoft är på marknadsföring. När de visade upp Surface lyckades de skapa en massiv hype över Windows surfplattor, en hype som att dömma av kommentarerna är näst intill helt utrotad och det är fortfarande flera månader kvar till release.

Ja, vidare aggresiva är dom inte på den fronten.

Dock var väl den mesta hypen, åtminstone på SweC, riktad mot Surface med PC-versionen av Win8?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nja..

Skrivet av SolidReactor:

Nu programmerar jag inte i .Net, men skall inte RT kunna köra .Net applikationer om de har rätt biblioteksversion installerad som .Net 3.5 å 4.x?
Eller beror det helt på om programmet i fråga är programmerat kliniskt efter .net utan andra icke .net bibliotek?
Om jag minns rätt så kompilerar .Net "on the fly" för specifik arkitektur genom att ha assembly / objekt kod, eller?

WinRT (vilken är den arkitektur man måste koda mot på Windows RT och kan använda på Windows 8, dvs inte win32 API eller .NET utan ett helt nytt API) är det om gäller, dock så går det att skapa ett lager ovanpå WinRT som ser ut som .NET om man hemskt gärna vill, men det är ett jobb som heter duga

Dvs .NET kommer inte fungera native, men MS har släppt verktyg för att enkelt anpassa C#/VB.NET/XAML applikationer (dvs WPF men inte WinForms) till WinRT.

WinRT står för Windows Runtime och är programeringstekniskt riktigt trevligt att arbeta med, problemet är bakåtkompabiliteten. XP, Vista, Seven, 2003, 2008, 2010 är alla döda gällande WinRT. WinRT ligger några snäpp över .NET som i sin tur ligger ljusår före resten av kompositionssystemen.

Lite teknisk information samt lite enklare smält information som innehåller mycket av det man behöver veta om WinRT och Windows RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empizza:

WinRT (vilken är den arkitektur man måste koda mot på Windows RT och kan använda på Windows 8, dvs inte win32 API eller .NET utan ett helt nytt API) är det om gäller, dock så går det att skapa ett lager ovanpå WinRT som ser ut som .NET om man hemskt gärna vill, men det är ett jobb som heter duga

Dvs .NET kommer inte fungera native, men MS har släppt verktyg för att enkelt anpassa C#/VB.NET/XAML applikationer (dvs WPF men inte WinForms) till WinRT.

WinRT står för Windows Runtime och är programeringstekniskt riktigt trevligt att arbeta med, problemet är bakåtkompabiliteten. XP, Vista, Seven, 2003, 2008, 2010 är alla döda gällande WinRT. WinRT ligger några snäpp över .NET som i sin tur ligger ljusår före resten av kompositionssystemen.

Lite teknisk information samt lite enklare smält information som innehåller mycket av det man behöver veta om WinRT och Windows RT.

Tack för ditt svar. Verkar som att oavsett vilket språk man använder bör programmen bli mer eller mindre lika snabba, c++ == html
Får la vänta och se vad detta utvecklar sig till när MS släpper API-et.

än så länge håller jag mig till QT, som verkar få framtida stöd för Win8 och RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tycker också det är underligt med Windows RT-modellen. Är det tänkt som ngn budgetvariant eller vad? Tror den kommer att lura många kunder som inte vet skillnaden mellan modellerna utan tror att båda är Windows och kör samma sak.

ARM Processor, dvs batteritid kommer va bättre.. dock så arbetar Intel rätt hårt när det gäller o göra deras CPUer mer strömsnåla o nyaste core i5 som kommer köras i Surface Pro kommer inte va så tokig. Personligen lär jag köpa en Pro o använda som min primära maskin/tablet.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Lite trist att det är microSD på Pro. Hade varit grymt att bara kunna sätta sig i soffan, trycka in minneskortet från kameran, och sparka igång Lightroom

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är du dum eller?
Helt andra användningsområden.
Man köper inte en platta för prestanda, man köper den för mobilitet.

Det finns tyvärr ingen ironi-smiley även om den där blink-smileyn borde ge en viss antydan att jag inte menade allvar.
SnowJim har tidigare rakt av jämfört prestanda för stationära datorer med bärbara, utan att se till de olika fördelar som bärbara har till skillnad från stationära. Ville därför skoja lite med SnowJim med mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Reklamutskick?

Skrivet av Nyhet:

Microsofts tuffa krav på tillverkarna innebär endast fyra aktörer kommer att introducera surfplattor med Windows RT under 2012. Resten tvingas vänta till i början av nästa år.

Läs artikeln

Är detta ett utskick från MS?

Sanningen är kanske mer:
Då så få sluttillverkare valt att satsa på Win RT greps MS av panik och lanserade en egen platta. Det fick övriga, redan tveksamma, tillverkare att ytterligare dra öronen åt sig.
Vidare vilar en stor legal skugga över RT, då plattan blir låst till operativet. Frågan är om detta kommer att accepteras av US och EU:s konkurensmyndigheter.

Visa signatur

Motsatsen till anpassning är inte missanpassning utan skapande förändring

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonblund:

Är detta ett utskick från MS?

Sanningen är kanske mer:
Då så få sluttillverkare valt att satsa på Win RT greps MS av panik och lanserade en egen platta. Det fick övriga, redan tveksamma, tillverkare att ytterligare dra öronen åt sig.
Vidare vilar en stor legal skugga över RT, då plattan blir låst till operativet. Frågan är om detta kommer att accepteras av US och EU:s konkurensmyndigheter.

Du läste inte hela nyheten? Det är Microsoft som begränsar antalet tillverkare, det är inte få tillverkare som vill satsa på Windows RT. Så det är precis tvärt om mot vad du tror.

Du har inte noterat att Apples platta är låst till ett visst OS också? Det har ju inte varit några problem. Android är lite öppnare men vet inte om det går att byta till någon annan linuxbaserad dist om man bråkar lite. Har bara sett modifikationer av android till android.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Jonblund:

Är detta ett utskick från MS?

Sanningen är kanske mer:
Då så få sluttillverkare valt att satsa på Win RT greps MS av panik och lanserade en egen platta. Det fick övriga, redan tveksamma, tillverkare att ytterligare dra öronen åt sig.
Vidare vilar en stor legal skugga över RT, då plattan blir låst till operativet. Frågan är om detta kommer att accepteras av US och EU:s konkurensmyndigheter.

Såklart har du rätt. På samma sätt som intresse för iOS är såpass svalt, att det enbart är Apple som släpper plattor med det i år.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonblund:

Vidare vilar en stor legal skugga över RT, då plattan blir låst till operativet. Frågan är om detta kommer att accepteras av US och EU:s konkurensmyndigheter.

Haha...årets hobbyjurist tror jag. Tips, undvik att skriva om saker du inte har någon som helst aning om.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk

Jag tror faktiskt att det är Android-plattorna som kommer tappa mest andelar när Windows-plattorna släpps. Företag som hittills tvekat om plattor överhuvudtaget kommer förmodligen inte välja Android eller iOS, utan Windows - eftersom deras system redan är windows på datorer, servrar etc.

iPadens primära målgrupp är hemanvändare och där kommer de flesta fortsätta köpa iPad, eftersom de redan har investerat cash i appar som de vill ta med sig. För förstagångsköpare har Ipad en grymt hög igenkänningsfaktor - alla vet vad den är och hur den fungerar (lite överdrivet, men i princip), vilket gör att det är väldigt enkelt att välja just en iPad för Svennebanan.

Det känns som att Android kommer växa på telefonsidan (i synnerhet i budgetsegmentet, typ ZTE Blade, HTC Wildfire och liknande, men även i premiumsegmentet där ju tex. Samsung slåss rätt friskt med iPhone), men tappa på plattorna, tror jag.

Nedanstående är väldigt överdrivet, men åt det här hållet tror jag det kommer gå:

Företag: Windows (på datorer, plattor och säkerligen telefoner också)
Hemanvändning: iOS (på plattor och delvis på telefoner (delvis android på telefoner), Win eller OSX på datorer)
Entusiastanvändning: Android på plattor och telefoner, Linux och Windows på datorer.

Eller så blir det nåt helt annat - om 10 år har kanske alla företag enbart Mac och varenda platta och telefon är Android i en form eller annan. Windows är dött som OS, iPad och iPhone likaså.

Hur tror ni det kommer se ut?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!