Kan man byta en USB 2 port mot en 3a?

Permalänk

Kan man byta en USB 2 port mot en 3a?

Hej!

Som titeln antyder vill jag byta USB2 portar mot USB3, tänker då på chassiportar.

Går det att modifiera USB2 till USB3? Tänkte om det mest är styrningen som skiljer kanske det räcker med någon liten komponent från kjell.

Ska vi vara precisa vill jag vill jag byta/modifiera de två USB2 portarna i fronten på ett P280.

Är detta möjligt eller måste man gjuta om fronten (Ain't gonna happen!)?

Mvh,
Carl

Permalänk
Skrivet av Carl Pedal:

Hej!

Som titeln antyder vill jag byta USB2 portar mot USB3, tänker då på chassiportar.

Går det att modifiera USB2 till USB3? Tänkte om det mest är styrningen som skiljer kanske det räcker med någon liten komponent från kjell.

Ska vi vara precisa vill jag vill jag byta/modifiera de två USB2 portarna i fronten på ett P280.

Är detta möjligt eller måste man gjuta om fronten (Ain't gonna happen!)?

Mvh,
Carl

Det borde gå förutsatt att du isf sätter i ett usb 3 kort på pci plats, och sen drar fram dina nya usb 3 frontanslutningar från pci kortet.

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Det borde gå förutsatt att du isf sätter i ett usb 3 kort på pci plats, och sen drar fram dina nya usb 3 frontanslutningar från pci kortet.

Har portar på moderkortet så det är nog lugnt, men vill göra om de två USB2 portarna i fronten, vill inte lägga till fler portar i fronten

Permalänk
Skrivet av Carl Pedal:

Har portar på moderkortet så det är nog lugnt, men vill göra om de två USB2 portarna i fronten, vill inte lägga till fler portar i fronten

Ja har du usb3 portar på mobot så är det ju inga problem, då drar du ju fram dina usb3 till fronten därifrån. Ja jag förstod att du ville byta ut dina front usb2 mot usb3. Ta helt enkelt bort dina "2or" och sätt dit "3or" ist, oavsett de kmr från port på mobot elr från pci kort.

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Ja har du usb3 portar på mobot så är det ju inga problem, då drar du ju fram dina usb3 till fronten därifrån. Ja jag förstod att du ville byta ut dina front usb2 mot usb3. Ta helt enkelt bort dina "2or" och sätt dit "3or" ist, oavsett de kmr från port på mobot elr från pci kort.

Så det går att bara ta bort 2orna? Nice!
Är utomlands så har inte fått pilla på chassit än, det står så snällt och väntar där hemma

Var hittar man ersättnings 3or?

Permalänk
Medlem

Vet att vissa tillverkare har "uppgraderingspaket" för gamla men populära chassin. Vet inte om Antec tillverkar sånt dock.

Permalänk
Skrivet av Carl Pedal:

Så det går att bara ta bort 2orna? Nice!
Är utomlands så har inte fått pilla på chassit än, det står så snällt och väntar där hemma

Var hittar man ersättnings 3or?

Ja pilla bort usb2 kontakterna från fronten och ersätt med 3or, ersättnings 3or? Vild gissning: du lär hitta såna hos ett antal datorbutiker, både online och i vanliga butiker, även hos Kjell & co, troligen dessutom hos Clas Ohlsson, Biltema mfl....

Permalänk
Medlem

att hitta kontakter är ingen konst, att hitta några som passar just chassie x kan vara värre då det inte verkar finnas nån som helst standard för fästena. så vill man inte modda de gamla med lite våld och plastic padding eller liknande så är det nog lättare att bara göra nya hål för ett annat fäste.

jag valde det senare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Så det går att bara ta bort 2orna? Nice!
Är utomlands så har inte fått pilla på chassit än, det står så snällt och väntar där hemma

Var hittar man ersättnings 3or?

T.ex:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
( Behövs förmodlingen då: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... )

Om du kan vänta två veckor på leverans så får du ovanstående saker för halva priset på eBay.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Ok tack tack allihop, jag får se hur chassit ser ut när jag kommer hem