Permalänk

noob fråga om processor

Hola, ska skaffa en ny processor och har lite frågor. 1. Passar amd/intel processor alla moderna moderkort 2. Nåt som man ska tänka på under bytet? Åter kommer med vilket moderkort jag har

Edit: har en amd processor
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av skogsmulle.:

Hola, ska skaffa en ny processor och har lite frågor. 1. Passar amd/intel processor alla moderna moderkort 2. Nåt som man ska tänka på under bytet? Åter kommer med vilket moderkort jag har

Edit: har en amd processor
Skickades från m.sweclockers.com

Nej, alla processorer passar inte alla socklar. Troligtvis måste du köpa nytt moderkort också!:)

Edit: Vad ska du köpa för processor?

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Kör en CPU-Z och posta en skärmdump eller detaljerad info så har vi bättre underlag att råda dig.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

1.Nej, både inom intel och amd har processorerna olika socket.
2.Värm upp datorn för att få kylpastan att mjuka upp så det blir lättare att ta loss kylaren, se till att ditt nätagg pallar den nya cpun och att den har alla sladdar som behövs till det eventuellt nya moderkortet

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem

Det du får kolla är vilken sockel moderkortet har. När du har hittat ett med rätt sockel för processorn kollar du på moderkorts tillverkarens hemsida om processorn verkligen stöds.

Permalänk

Vi byte så kan det bara väldigt lämpligt att använda antistat armband. Detta gör så att du kan slippa oönskade överraskningar

Lycka till!

Permalänk

Tack för alla snabba svar ni för mer att gå på imorn för sitter inte vid data nu så stay tunned. Tänkte köpa en amd eller en intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

bild

en liten gissning från mins sida är att passar de amd processorer med AM3 socket?

Permalänk
Skrivet av skogsmulle.:

bild http://forumbilder.se/thumbs/9a5201230648Pc5ef.jpg

en liten gissning från mins sida är att passar de amd processorer med AM3 socket?

Ja, det e en AMD med AM3 socket men varför ska du byta processor? Den du har duger till nästan allt och prestandan som du tjänar på att uppgradera motiverar inte kostnaden. Tänk dessutom på att om du verkligen vill uppgradera så ta Intel för din processor är den snabbaste AMD processor som finns för konsumenter om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra o veta varför du vill byta cpu ? Spelar du mkt ? Vad har du för grafikkort?
Bästa vore för han o köpa en amd fx 8120 om hans moderkort har stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

bild http://forumbilder.se/thumbs/9a5201230648Pc5ef.jpg

en liten gissning från mins sida är att passar de amd processorer med AM3 socket?

Ser ut som att du har en märkesdator då 1035T var just till detta. Kan det vara en Acer, packard bell eller kanske Dell?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Är det spel som du vill få att prestera bättre så är det grafikkortet och eventuellt nytt nätaggregat som gäller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Skulle vara bra o veta varför du vill byta cpu ? Spelar du mkt ? Vad har du för grafikkort?
Bästa vore för han o köpa en amd fx 8120 om hans moderkort har stöd för det.

jag har gtx 560 ti och spelar rätt mycket ja. jag vill byta för det tar ganska så lång tid för spela att ladda då den bara ligger på 2.6 och kan inte ett skit om klockning

Skrivet av sj6:

Ser ut som att du har en märkesdator då 1035T var just till detta. Kan det vara en Acer, packard bell eller kanske Dell?

grabben men koll! har en packardbell som jag byt lite grejor på

Skrivet av MaLo:

Är det spel som du vill få att prestera bättre så är det grafikkortet och eventuellt nytt nätaggregat som gäller.

vill som sagt bara att det ska ladda fortare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

jag har gtx 560 ti och spelar rätt mycket ja. jag vill byta för det tar ganska så lång tid för spela att ladda då den bara ligger på 2.6 och kan inte ett skit om klockning

grabben men koll! har en packardbell som jag byt lite grejor på

vill som sagt bara att det ska ladda fortare

då är det en SSD disk du är ute efter, inte en ny processor

Permalänk
Skrivet av makz159:

då är det en SSD disk du är ute efter, inte en ny processor

go on...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

En SSD disk är inte en mekanisk lagringsdisk, utan är flashminnen som har otroligt låga söktider vilket gör laddningstider av t.ex. spelkartor betydligt kortare

Jag laddar en BF3 map på 10 sek~~
Startar Windows på 5-10 sekunder ~~

här är wiki om du vill läsa vad en SSD är

Permalänk
Medlem

Om du ska skaffa SSD för Windows och lite spel så behöver du nog inte större än 128GB, en väldigt bra Samsungdisk med väldigt snabba läs/skrivtider och stabil som bara den! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648573

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Om du ska skaffa SSD för Windows och lite spel så behöver du nog inte större än 128GB, en väldigt bra Samsungdisk med väldigt snabba läs/skrivtider och stabil som bara den! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648573

Jag skulle dock rekommendera mer än 128GB, men att börja med 128GB och köpa mer vid behov får man inte glömma är fullt möjligt

Permalänk

så man drar över filerna på den så går det fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

så man drar över filerna på den så går det fort?

Njaa, du måste installera om ditt OS så det ligger på SSDn.

Permalänk
Skrivet av weezy:

Njaa, du måste installera om ditt OS så det ligger på SSDn.

tänkt mer på spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

tänkt mer på spel

då installerar du spelen på ssd:n

Det är som en super duper snabb hårddisk. Men ändå väldigt annorlunda då en hårddisk är en disk som snurrar och en ssd....... är en annan grej=)

Permalänk
Medlem

glöm inte bort ifall mobot har sata 3 eller
sata 2 för då får han inte samma boost

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbebandy:

glöm inte bort ifall mobot har sata 3 eller
sata 2 för då får han inte samma boost

Visst blir det lite sämre i toppen men det är ju inte det man är ute efter, snarare är det åtkomsttiden samt att man får AHCI med paketet vilket man ju får med bägge.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)