Phenom II X2 550 BE eller Core 2 Quad Q8300?

Permalänk
Medlem

Phenom II X2 550 BE eller Core 2 Quad Q8300?

Hej,

Har ett litet dilemma. Sitter idag på en Phenom II X2 550 BE med en liten klockning till 3,4 GHz, och här om dagen fick jag min kompis gamla dator, en Core 2 Quad Q8300 med en standard frekvens på 2,5 GHz (Fujitsu moderkort, så går ej att klocka). Frågan är nu vilken CPU som är bäst i all around syfte?

Kan tillägga att jag inte gör speciellt mycket mer än surfar och spelar CS 1.6.

Så vad ska jag satsa på, fyra kärnor eller högre frekvens?

Ett alternativ är också att köpa ett nytt 775 moderkort för en billig peng och klocka. Fast det beror ju på hur Q8300 är att överklocka, någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Testat låsa upp kärnor på AMD:n? Skulle inte lagt pengar på den gamla burken, utkastade slantar. Lägg energin på en ny burk då istället då dagens CPU:er är snabbare än Q8300:an.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Hej,

Har ett litet dilemma. Sitter idag på en Phenom II X2 550 BE med en liten klockning till 3,4 GHz, och här om dagen fick jag min kompis gamla dator, en Core 2 Quad Q8300 med en standard frekvens på 2,5 GHz (Fujitsu moderkort, så går ej att klocka). Frågan är nu vilken CPU som är bäst i all around syfte?

Kan tillägga att jag inte gör speciellt mycket mer än surfar och spelar CS 1.6.

Så vad ska jag satsa på, fyra kärnor eller högre frekvens?

Ett alternativ är också att köpa ett nytt 775 moderkort för en billig peng och klocka. Fast det beror ju på hur Q8300 är att överklocka, någon som vet?

Varför bry sig om processor om allt du gör är att surfa & lira cs 1.6 :s

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Hedersmedlem

Titta här på skillnaden med en något "snabbare" C2Q: http://www.anandtech.com/bench/Product/362?vs=89

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hög clock är mer önskvärt i spel än multi-threading.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Varför bry sig om processor om allt du gör är att surfa & lira cs 1.6 :s

Varför äter man godis även fast man vet att det är onyttigt?

Men för att svara på frågan, jag tycker det är kul med hårdvara, och när jag ändå har båda hemma kan jag ju lika gärna behålla den som är bäst. Lite så tänkte jag.

Fortsättningsvis kanske du ska låta bli svaraknappen, om du ändå ska vara dryg...

Permalänk

Behåll phenom cpun, den är bättre till mer generella saker som du gör

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet du vilken som är snabbast iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

CS 1.6 och surf kommer du inte märka skillnad. Stanna kvar på den du har. Du kan ju använda din kompis gamla som en extra dator? Sen så är det bra om kanske man har några vänner över och ska spela då till exempel CS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testat låsa upp kärnor på AMD:n? Skulle inte lagt pengar på den gamla burken, utkastade slantar. Lägg energin på en ny burk då istället då dagens CPU:er är snabbare än Q8300:an.

Nej, visste inte att det gick :S Så du menar att det finns 2 fysiska kärnor som är låsta på min 550?

Skrivet av Jalle64:

Titta här på skillnaden med en något "snabbare" C2Q: http://www.anandtech.com/bench/Product/362?vs=89

Men säger det verkligen mig så mycket? Intel har väl alltid varit lite vassare om man jämför två jämnsnabba CPUer från AMD och Intel?

Skrivet av willaim:

Hög clock är mer önskvärt i spel än multi-threading.

Okej, då vet jag Vad är det för applikationer som använder sig av flera kärnor idag? Spel har väl börjat använda sig av fler, och videoredigering och sånt, men är det mer mjukvara?

Permalänk
Medlem

Är du i behov av 2 datorer? Sälj båda och köp en ny

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av weezy:

Nej, visste inte att det gick :S Så du menar att det finns 2 fysiska kärnor som är låsta på min 550?

Men säger det verkligen mig så mycket? Intel har väl alltid varit lite vassare om man jämför två jämnsnabba CPUer från AMD och Intel?

Okej, då vet jag Vad är det för applikationer som använder sig av flera kärnor idag? Spel har väl börjat använda sig av fler, och videoredigering och sånt, men är det mer mjukvara?

Ja du har två låsta kärnor på prollen. Vad menar du med detta? Två jämnsnabba är väl just det, vare sig de kommer från den ena tillverkaren eller den andra?! Eller hur menar du?? Dina prollar är inte jämnsnabba iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Nej, visste inte att det gick :S Så du menar att det finns 2 fysiska kärnor som är låsta på min 550?

Ja Phenom 550BE är en strypt 940/50/60/70. så ifall du har tur kan du lyckas låsa upp 1 eller 2 kärnor. Men kom ihåg att det är ju alltid en anledning till att de låser ner 2 kärnor 550BE är ju vad man kan kalla "rest produkt" av deras Phenom produktion.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av weezy:

Varför äter man godis även fast man vet att det är onyttigt?

A juste, now it all make sense!...

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är du i behov av 2 datorer? Sälj båda och köp en ny

Är ju faktiskt en idé, men skulle behöva få 2000 kr för att skrapa ihop till en Phenom II X4 965 med modertkort och minne.. Tveksamt om dom är värda så mycket.

Skrivet av Jalle64:

Ja du har två låsta kärnor på prollen. Vad menar du med detta? Två jämnsnabba är väl just det, vare sig de kommer från den ena tillverkaren eller den andra?! Eller hur menar du?? Dina prollar är inte jämnsnabba iaf.

Vet knappt själv vad jag menar, förstod bara inte den jämförelsen, ingen av CPUerna var någon som jag ägde. Hittade dock 550 BE i listan och den får stryk med 4 poäng av Q8400 i sysmark testet, och jag antar att min skulle få några extra poäng eftersom den är överklockad.

Skrivet av willaim:

Ja Phenom 550BE är en strypt 940/50/60/70. så ifall du har tur kan du lyckas låsa upp 1 eller 2 kärnor. Men kom ihåg att det är ju alltid en anledning till att de låser ner 2 kärnor 550BE är ju vad man kan kalla "rest produkt" av deras Phenom produktion.

Googlade lite om det där och det verkar inte som att det finns något bios till mitt moderkort som klarar av att låsa upp dom låsta kärnorna :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lil_tiger.95:

A juste, now it all make sense!...

Härligt, kanske borde använda mig mer utav metaforer

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Är ju faktiskt en idé, men skulle behöva få 2000 kr för att skrapa ihop till en Phenom II X4 965 med modertkort och minne.. Tveksamt om dom är värda så mycket.

Vet knappt själv vad jag menar, förstod bara inte den jämförelsen, ingen av CPUerna var någon som jag ägde. Hittade dock 550 BE i listan och den får stryk med 4 poäng av Q8400 i sysmark testet, och jag antar att min skulle få några extra poäng eftersom den är överklockad.

Googlade lite om det där och det verkar inte som att det finns något bios till mitt moderkort som klarar av att låsa upp dom låsta kärnorna :/

Om datorerna funkar bra i det du använder dem till så är det onödigt att sälja och skaffa nytt. Dock så kan du sälja din kompis gamla om du inte har behov av 2 datorer så får du en liten slant.
En helt ny Phenom 2 X4 965 kostar ungefär 900kr. Inget dyrt, och presterar liknande som den i5 jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Om datorerna funkar bra i det du använder dem till så är det onödigt att sälja och skaffa nytt. Dock så kan du sälja din kompis gamla om du inte har behov av 2 datorer så får du en liten slant.
En helt ny Phenom 2 X4 965 kostar ungefär 900kr. Inget dyrt, och presterar liknande som den i5 jag har.

Ja, har sneglat på den i några månader nu. Såg att inet har kvar den i lager... Får se hur det blir

Permalänk
Medlem

jag kan säga så här; behåll intel Quaden om du ej har möjlighet att låsa upp 550an som du har.. jag har hållt på fram och tillbaks angående den frågan, o ärligt talat; en quad känns mer stabil. då menar jag i upplevelse i form av os, tillsammans me webbläsare och 3d applikation igång samtidigt. jag trodde det skulle vara ett tag innan jag skulle erkänna det, men vi har nått en ålder då våra OS är flertrådade samt ett flertal spel börjar bli.

tänk tex bf3 tillsammans me firefox som använder flash/origins inbyggda 3e parts app, sen spelet i sig, och OSet som vill hålla igång lite..

jag har hellre 4 armar som jonglerar bollar än 2 snabbare armar...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Då blir det Phenom.

Om du inte gör ngt som är särskilt vältrådat så är två snabbare trådar att föredra framför fyra långsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Ja, har sneglat på den i några månader nu. Såg att inet har kvar den i lager... Får se hur det blir

Vill med köpa från Inet för ett datorbygge i höst. Hoppas de har kvar dem då

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade nog först letat efter ett nytt moderkort och hoppas att det går att låsa upp cpun, det finns nya kort från ca 500kr och så finns det begmarknaden också.
Skulle det inte gå att låsa upp cpun så får man leta reda på nån annan, men de flesta går att låsa upp så det är nog det som er billigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag kan säga så här; behåll intel Quaden om du ej har möjlighet att låsa upp 550an som du har.. jag har hållt på fram och tillbaks angående den frågan, o ärligt talat; en quad känns mer stabil. då menar jag i upplevelse i form av os, tillsammans me webbläsare och 3d applikation igång samtidigt. jag trodde det skulle vara ett tag innan jag skulle erkänna det, men vi har nått en ålder då våra OS är flertrådade samt ett flertal spel börjar bli.

tänk tex bf3 tillsammans me firefox som använder flash/origins inbyggda 3e parts app, sen spelet i sig, och OSet som vill hålla igång lite..

jag har hellre 4 armar som jonglerar bollar än 2 snabbare armar...

Jo, fast jag gör ju i princip verkligen inget mer än att surfa och spela cs BF3 är väl bara att glömma. Varken Q8300 eller 550 klarar väl av det, oavsett grafikkort och speciellt inte mitt

Skrivet av lorgix:

Då blir det Phenom.

Om du inte gör ngt som är särskilt vältrådat så är två snabbare trådar att föredra framför fyra långsamma.

Jo enligt den här jämförelsen har du nog rätt. http://www.anandtech.com/bench/Product/97?vs=89... Ynka 4 poäng skiljer dom åt och då pratar vi om Q8400 som är lite bättre och antagligen en oklockad 550 som är långsammare än min.

Permalänk
Medlem

Är datorerna kompletta så kan du nog få en del per burk. Satsa på Ivy Bridge system om du lyckas få iväg dom? Får kanske lägga till några slantar men det kan de kanske va värt?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är datorerna kompletta så kan du nog få en del per burk. Satsa på Ivy Bridge system om du lyckas få iväg dom? Får kanske lägga till några slantar men det kan de kanske va värt?!

Ja dom är kompletta, men ett komplett ivy bridge system går på minst 5000 kr så det är inte ett alternativ i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av weezy:

Härligt, kanske borde använda mig mer utav metaforer

Nja, tror inte du riktigt förstod vad jag menade -.-
OnT: Du kommer inte märka någon skillnad om du surfar på en dual eller quad core

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem

beror mycket på vad man gör med datorn också hur mycket man har igång min dual core 2.5 ghz gick i taket när jag hade mycket igång samt spelade cs fps droppade direkt blev ett ordentligt lyft sen när jag skaffade en q6600

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d