Har CPUn någon betydelse angående filmkvalité?

Permalänk

Har CPUn någon betydelse angående filmkvalité?

Kan vara en dum fråga men jag har inte hittat det exakta svaret någonstans.

Har processorn någon betydelse om hur kvalitén blir efter filmredigering? Är det bara snabbheten som skiljer mellan i5 & i7 och inte kvalitén?

Permalänk
Medlem

Naturligtvis spelar det ingen roll när allt är digitalt, det är bara hastigheten.

Klart kan du ju köra högre kvalitet med samma tid på en snabbare cpu.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

För ett kortare svar; Nej

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Naturligtvis spelar det ingen roll när allt är digitalt, det är bara hastigheten.

Klart kan du ju köra högre kvalitet med samma tid på en snabbare cpu.

Okej, tack för det snabba svaret. Men när jag har redigerat klart och allt i Sony Vegas så maxar jag nästan inställningarna men ändå blir det suddigt vid snabba rörelser. Kanske inte maxar men mer än vad man behöver, väljer högre än vad de flesta på Youtube rekommenderar/använder fast ändå får dem bättre kvalité.

Permalänk
Medlem

Är det säkert att ditt grafikkort inte är inblandad? Vissa kort har ganska dålig GPGPU prestanda..med vissa NVidia kort så har CUDA ibland ställt till det och med vissa Radeon kort blir bilden "blekare"..Kolla i inställningar..annars testa med ett annat program..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Rekordmedlem

Om du skiter i tidsåtgången så spelar det ingen roll.
Men man kan ju tvista resonemanget lite, om man gör en film och effekterna tar 1år eller 1 timme att skapa vad gör man då ? De stora filmbolagen har stora datacenter som fixar effekterna, för de jobbar ju mot ett specifikt färdigtdatum och då får man ju en verklig gräns beroende på beräkningskapacitet.
Sedan så är det klart att om du tex använder en enormt klen cpu, säg att du får låna min gamla laptop med en p3 mobile då kommer du att gråta blod bara du ska läsa in en 10 minutersvideo du fotat i dslr kameran och vill konvertera till dvd och mkv, gör man det däremot på en modern hyffsad desktop dator så går det snabbt, men p3an behöver timmar.

Så har man en slö cpu så kanske man i praktiken offrar kvalitet för att tjäna tid, men man behöver inte göra det om man orkar vänta i timmar eller dagar, tänk också på att många redigeringsprogram stödjer opencl och cuda, då kan det vara så att cpun inte sköter om de tunga beräkningarna alls om man har ett kort som stödjer det, och då känner man kanske inte av att man har en klen cpu, jag hittade en test jag länkade i en annan tråd i veckan, de körde en I5 cpu mot en amd a8, A8an stödde gpgpl (opencl) och fastän den är en "klen" cpu så var den på en del bildbehandlingsmoment 15 ggr snabbare än i5 an, vilket den ju inte är i normala "allmänna blandade" benchmarks
http://www.tomshardware.com/reviews/photoshop-cs6-gimp-afters...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle nog sagt det här redan från början, det är en laptop jag redigerar på. Den ända bra datorn jag har, ska skaffa mig en stationär sen så det här kan vara bra att veta innan man köper delarna.

Det är en MSI GT780
Grafikkort: High-end NVIDIA® GeForce GTX 560M discrete graphics card(with GDDR5 1.5GB VRAM) provides great detail images quality.
Processor: Intel Core i7-2630QM CPU 2.0Ghz (8 kärnig)