Världens snabbaste x86-baserade superdator bootar i Tyskland

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ddelin:

Då tyskarna skall dumpa kärnkraften lär detta bli brunkolsdrivet. Brunkol brukar ge c:a 1,5 KWh el / kg kol beroende på fukthalt och effektivitet i kraftverket. Denna lilla anläggning drar 3.5 MW och går troligtvis 24/7 vilket ger en förbrukning på 84000 KWh / dygn, d.v.s. 56 ton kol / dygn eller lite över 20000 ton / år. Mycket skit blir det...
Och ändå kan den inte spela Crysis.

Jag tror att din verkningsgrad på kolkraftverket är för lågt för mina tabeller ger ett högre värmevärde. Räkna med runt 30 MJ/kg för kol, lite högre för antrasit och lite lägre för bituminösa kol. Sen har vi en elverkningsgrad på i runda slängar 35 % vilket ger runt 10 MJel/kg kol. Det blir runt 3 kWh/kg. Nyare kolkraftverk kan nå verkningsgrader över 40 %. Hur som helst verkar du vara typ en faktor två fel men det är fortfarande en himla massa kol som går åt. Eller så ser man att ett off-shore vindkraftverk kan generera ca 3 MWel och runt kusten i Tyskland har jag för mig att man kan nå 30 % tillgänglighet ungefär. Så om man bygger kanske ett tiotal vindkraftverk utspridda över den Tyska kusten så har vi i täckt upp större delen av datorns effektförbrukning i alla fall.

Tyskland är väldigt intressant eftersom de målar in sig själva i ett hörn ganska rejält. De förbjöd kärnkraft och eftersom varje delstat har väldigt mycket självstyre så verkar det vara omöjligt att få till både vindkraft och CCS. Eller ja, CCS har skitit sig totalt. Vattenfall har en färdig pilotanläggning stående men ingen vill bygga en anläggning för att pumpa ner det i akvifärer. Det finns beslut från högsta organ men delstaterna säger nej så då blir det inget då besluten inte kan köras över. Vattenfall hade till och med färdiga planer på ett fullstort kraftverk med CCS. Vindkraft är ungefär lika problematiskt. Många är för det men ingen vill ha det hos sig för att de är gnällspikar hela bunten. De borde ta efter Danmark som vet hur man gör och därför är världsledande på vindkraft.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tyckte bara att det var passande att jag kastade in en kommentar på den här artikeln.

Permalänk
Medlem

Intressant kylning, har de värmeväxlare i varje skåp eller enhet?

Permalänk
Medlem

Men vem värmer inte huset med sin dator?
När jag satt och spela på 3xSLI i vintras vart det 2-3 grader varmare på hela övervåningen efter ett par timmars spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asus_84:

Men vem värmer inte huset med sin dator?
När jag satt och spela på 3xSLI i vintras vart det 2-3 grader varmare på hela övervåningen efter ett par timmars spel.

Fast man kan värme hus på ett bra sätt och man kan värma hus på ett dåligt sätt. Att bara låta datorerna stå och snurra i ett hörn för att värma är ett dåligt sätt. Att ta till vara på spillvärme och använda det i det vanliga uppvärmningssystemet, som ofta består av radiatorer med vatten som värmebärare, är ett bra sätt.

Sen bör det noteras att kylbehovet på kontor generellt är högre än värmebehovet. Det gäller även här i Sverige och det beror på att vi har så mycket elektriska apparater på kontoren. Stora glasfasader som är så populärt ställer också till det och bidrar till ett ökande kylbehov.

Man kan ju hoppas att spillvärmet även går till att värma vatten till kranarna för annars är det en relativt liten energivinst på det stora hela. Eller ja, 60 grader är för lite för en varmvattenberedare men det duger i alla fall till förvärmning så får man värma de sista 10 graderna med en värmepump eller elpatron eller något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ytterliggare en klassiker i dessa sammanhang:

"Kan man surfa porr snabbare på den?"

Förövrigt så tycker jag det är lite synd att Europa aldrig kan vara bäst på det här med superdatorer, den här är ju inte ens en femtedel så snabb som IBM Sequoia i USA som klarar av 16.32 Petaflops och är världens snabbaste superdator (används bla för att simulera kärnvapentester). http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Sequoia Det är ungefär jämförelsevis i storleksordningen om man jämförde en modern Core I 7 2600K och en fem år gammal AMD skrutt...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Men vem värmer inte huset med sin dator?
När jag satt och spela på 3xSLI i vintras vart det 2-3 grader varmare på hela övervåningen efter ett par timmars spel.

Värmen stiger iofs uppåt. Normalt är det ju varmare på en övervåning men det beror förstås lite på huset också, uppvärmning, isolering, ventilation, undertryck/övertryck osv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jo vet, kände bara för att vara lite sarkastisk och ge SMHI en känga.
Irriterar mig egentligen inte så mycket på att de inte klarar av att göra prognoser som slår in, utan mer på att de själva verkar tro att de är så bra på det de gör. De säger ju likadant varje sommar, "det är svårt att prognostisera regnskurar, de kan komma lite varstans". Jo det är ju iofs sant, men det de egentligen menar är att när de ser ett lågtryck som sträcker sig från Danmark till de brittiska öarna som är på väg mot västkusten så klarar de av att ställa prognosen att det blir det regn hela dan i hela området. Den prognosen klarar jag också av att göra. Eller när det är högtryck och fint väder i fyra dar i rad, så är det rätt sannolikt att det är det den femte dan med.

Annars kan man ha samma prognos 365 dagar om året här i Göteborg, regnskurar och blåst. Hade man fått ungefär lika mycket rätt som SMHI

Haha så sant! Hörde nånstans att dom hade mindre än 50% rätt av allt dom sagt den här sommaren.
Så det dom säger kan man egentligen tänka motsatsen så blir det mer rätt -.-

SMHI säger moln = Jag säger sol xD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zillio:

Haha så sant! Hörde nånstans att dom hade mindre än 50% rätt av allt dom sagt den här sommaren.
Så det dom säger kan man egentligen tänka motsatsen så blir det mer rätt -.-

SMHI säger moln = Jag säger sol xD

Fast det där är också lite fult eftersom väder har mer nyanser än bara sol eller inte sol. Vad är motsatsen till lätt molnighet? Är det klar himmel? Vad räknas då tjockt molntäcke som? Eller spridda skurar. Om det blir uppehåll är det motsats men om det blir ihållande regn istället är det också motsatsen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där är också lite fult eftersom väder har mer nyanser än bara sol eller inte sol. Vad är motsatsen till lätt molnighet? Är det klar himmel? Vad räknas då tjockt molntäcke som? Eller spridda skurar. Om det blir uppehåll är det motsats men om det blir ihållande regn istället är det också motsatsen?

Tar du illa upp för att du är meteorolog? Jag va inte ett dugg seriös.. Eller ja förutom det med att dom haft mindre än 50% rätt.

Så ja. Nu ska jag sluta vara offtopic

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zillio:

Tar du illa upp för att du är meteorolog? Jag va inte ett dugg seriös.. Eller ja förutom det med att dom haft mindre än 50% rätt.

Så ja. Nu ska jag sluta vara offtopic

Nej jag tog inte illa upp och jag är inte meteorolog. Jag är kemitekniker om det nu är relevant. Blir mest lite trött av den typen av uttalanden. Utan tydliga definitioner kan vi ge SMHI en helt godtycklig precision genom att säga att de antingen var tre sekunder fel ute med regnet och temperaturen var 0,02 grader fel allternativt så säger vi att ja titta, de blev väder, de hade rätt. Så då kan man ge SMHI allt mellan 0 och 100 % rätt beroende på humör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Undrar hur många smokes den pallar i CS?

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Inaktiv

Det går helt enkelt inte att lita på meteorologer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Undrar hur många smokes den pallar i CS?

Inte så värst många, CS är ganska enkeltrådat och verkar mest vara beroende utav GPU

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Bud på att köpa en liknande och använda som foldingrig, kanske man lyckas klättra lite i topp listorna ^^

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Jag är inte inne här så ofta...

Skrivet av toxicstone:

2 inlägg på 1 år, nice