Permalänk
Medlem

Projekt: Rokushou

Hej!

Dags att äntligen starta upp mitt projekt att bygga en egen datorlåda från scratch. Jag har byggt tre datorer förut, men med köpelådor, så nu när jag ska bygga min fjärde dator så tänkte jag "varför inte bygga eget chassi också"? Kan ju vara att jag har blivit inspirerad av min fru som är silversmed och svärfar som är smed också, när man ser vad de kan göra.

Projektet går under namnet "rokushou" som är japanska för "patina". Planen är att göra en låda med tydlig inspiration från Japan. Den kommer inte se ut som en genomsnittlig datorlåda. Skälet till namnet "rokushou" är att jag tänker patinera metallen och få den att se gammal/rostig ut, vilket jag tror kommer bli en snygg effekt. Själva grundmaterialet blir troligtvis mässing, men kan också bli brons eller koppar.

Genom fru och svärfar har jag tillgång till två schyssta verkstäder, vilket lär underlätta.

Den här tråden är dels tänkt som en bygglogg, men jag kommer också behöva fråga en miljon frågor (minst) om alla möjliga saker som kommer dyka upp allt eftersom bygget framskrider. Så jag hoppas att alla ni proffs här på forumet kan komma med välbehövligt stöd och glada tillrop.

Börjar med en inspirationsbild som är så populärt nuförti'n.

Och här kommer en konceptbild på chassit.

Chassit kommer preliminärt att vara ungefär 42cm brett, 26cm djupt och 26cm högt. Dvs. det följer gyllene snittet. Det är möjligt att det här behöver ändras beroende på hur komponenterna placeras, kylningsmöjligheter, osv.

Innehållet blir följande:
- mITX-platta (Asus P8H77-I)
- i5 3570K
- Noctua NH-U9B SE2 (kylare)
- 8 GB Corsair XMS3 RAM
- 120 GB SSD (Intel 520)
- 1TB HDD
- Corsair 620HXEU (nätagg från gamla burken)

Så vad säger ni? Några spontana tankar och reflektioner?

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Konnichiwa (hej på japanska, jag googlade det).

Det kan säkert bli fint. Kan inte minnas att jag sett så många japan inspirerade chassin (men jag är kanske inte observant nog) så det blir lite annorlunda. Följer projektet

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dinajel:

Innehållet blir följande:
- mITX-platta (Asus P8H77-I)
- i5 3570K
- Noctua NH-U9B SE2 (kylare)
- 8 GB Corsair XMS3 RAM
- 120 GB SSD (Intel 520)
- 1TB HDD
- Corsair 620HXEU (nätagg från gamla burken)

Så vad säger ni? Några spontana tankar och reflektioner?

Måste föreslå Z77 chipset till processorn om du inte kan uppdatera Bios själv för stöd av IB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Måste föreslå Z77 chipset till processorn om du inte kan uppdatera Bios själv för stöd av IB.

Då moderkortet är i 77-serien så finns stöd för IB vid leverans.

CPU support:
http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&p=1...

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Måste föreslå Z77 chipset till processorn om du inte kan uppdatera Bios själv för stöd av IB.

Hur menar du nu? H77 är utvecklad för IB - det är ju bara en något nedbantad version av Z77 som inte går att överklocka (vilket jag inte tänkt göra). Z68 däremot är ju till SB.

Eller har jag missat nåt? Allt är redan inhandlat...

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dinajel:

Hur menar du nu? H77 är utvecklad för IB - det är ju bara en något nedbantad version av Z77 som inte går att överklocka (vilket jag inte tänkt göra). Z68 däremot är ju till SB.

Eller har jag missat nåt? Allt är redan inhandlat...

Härligt, my bad!

Blir nog grymt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Då moderkortet är i 77-serien så finns stöd för IB vid leverans.

CPU support:
http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&p=1...

Då var jag inte ute och cyklade. Tackar för det!

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Konnichiwa (hej på japanska, jag googlade det).

Kul att kunna inspirera till nya språkkunskaper också!

Citat:

Det kan säkert bli fint. Kan inte minnas att jag sett så många japan inspirerade chassin (men jag är kanske inte observant nog) så det blir lite annorlunda. Följer projektet

Jag har sett ett par med asiatiskt tema, men de har varit byggda i trä eller bambu och har haft ett mer "normalt" chassiutseende.

Härligt med lite uppmuntran, det tackar man för!

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Då har det blivit dags för den första frågan!

Det handlar om layouten inne i chassit. Plus luftflödet.

Det är egentligen bara två kvadratiska boxar, samt hårddiskarna.
Kvadrat 1 = moderkortet på 17x17 cm
Kvadrat 2 = PSU på 15x15 cm
Hårddiskar = 1 SSD och 1 HDD

Frågan är hur man placerar dom på bästa sätt och hur man kan placera fläktarna så att luftflödet blir optimalt. Jag har två 90mm-fläktar på CPU-kylaren, varav jag skulle kunna norpa en. Sen har jag en (eller två om jag snor båda) 120mm-fläktar från gamla datorn att placera.

Nedan är två alternativa layouter där lådan (som alltså kommer se ut ungefär som en stor skolåda) är sedd uppifrån. Uppåt på bilderna är alltså baksidan.

Pilarna ska föreställa tänka luftflöden. I båda fallen tror jag det är bäst att ha CPU-kylarens fläkt så att den blåser rakt bakåt. Tanken är att ha nån sorts mönster av hål på högra sidan där luften kan komma in.

Alternativ 1. Hårddiskarna är placerade framför PSU:n.

Alternativ 2. Hårddiskarna är placerade mellan PSU:n och moderkortet.

Man kan också tänka sig alternativ där mobot och PSU:n byter plats, eller kanske nånting helt annat?

Vad tror ni är bäst?

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Kan säga tack till det där om moderkortet för ska beställa samma moderkort och processor och var lite fundersam om det!

Hur som helst.. Jag skulle ha lagt hårddiskarna som på första bilden. Slippa det trånga utrymmet mellan två värme punkter

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Då får det bli alternativ 1. Och så placerar jag en fläkt bakom moderkortet som blåser ut luften ur chassit.

Har varit lite krasslig och har dessutom haft lite andra grejer för mig sista semesterdagarna, så det har inte gått så fort framåt. Har dock monterat det som ska vara på moderkortet (se bilden), vilket dock har lett till ett par (dumma) frågor.

1. Kylaren är gjord till 775, 1156 och 1366. Inet säger dock att det ska funka till 1155 också (som jag har) eftersom hålen på 1156 och 1155 är samma. Och visst, det funkar. Dock är processorns yta bara 8,4 cm2 och kylarens yta som ligger an mot processorn är hela 15,2 cm2. Dvs. nästan dubbelt så stor yta! Spelar det någon roll att kylarens yta är mycket större?

2. Kylpastan är förstås applicerad. Det kommer dock ta säkert en månad innan datorn är up and running. Jag tänker mej att kylpastan vill bli lite varm och "flyta ut" mellan kylaren och cpu:n. Det kommer den dock inte få göra på ett bra tag. Är detta ett problem? Kommer kylpastan "bli dålig" om den ligger på plats utan att värmas upp, om ni fattar vad jag menar? (Den kommer ju i en lufttätt tub liksom.)

Har också funderat lite på hur man ska få ihop lådan utan stag, nitar, osv. Det ska bara lödas och då vill man göra så få lödningar som möjligt och dessutom så enkelt som möjligt. Får se vart det landar.

Så här ser det ut hittills. Lite coolt med så litet moderkort.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dinajel:

Då får det bli alternativ 1. Och så placerar jag en fläkt bakom moderkortet som blåser ut luften ur chassit.

Har varit lite krasslig och har dessutom haft lite andra grejer för mig sista semesterdagarna, så det har inte gått så fort framåt. Har dock monterat det som ska vara på moderkortet (se bilden), vilket dock har lett till ett par (dumma) frågor.

1. Kylaren är gjord till 775, 1156 och 1366. Inet säger dock att det ska funka till 1155 också (som jag har) eftersom hålen på 1156 och 1155 är samma. Och visst, det funkar. Dock är processorns yta bara 8,4 cm2 och kylarens yta som ligger an mot processorn är hela 15,2 cm2. Dvs. nästan dubbelt så stor yta! Spelar det någon roll att kylarens yta är mycket större?

2. Kylpastan är förstås applicerad. Det kommer dock ta säkert en månad innan datorn är up and running. Jag tänker mej att kylpastan vill bli lite varm och "flyta ut" mellan kylaren och cpu:n. Det kommer den dock inte få göra på ett bra tag. Är detta ett problem? Kommer kylpastan "bli dålig" om den ligger på plats utan att värmas upp, om ni fattar vad jag menar? (Den kommer ju i en lufttätt tub liksom.)

Har också funderat lite på hur man ska få ihop lådan utan stag, nitar, osv. Det ska bara lödas och då vill man göra så få lödningar som möjligt och dessutom så enkelt som möjligt. Får se vart det landar.

Så här ser det ut hittills. Lite coolt med så litet moderkort.

http://img99.imageshack.us/img99/6112/mobokylare.jpg

Jag kör på samma kylare på min stationär.

Fungerar skit bra.
Ingen aning vad som gäller med kylpastan men tror nästan det är bäst att du byter den precis innan första uppstart så den inte stelnar och är ovanligt tjock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör på samma kylare på min stationär.

Fungerar skit bra.
Ingen aning vad som gäller med kylpastan men tror nästan det är bäst att du byter den precis innan första uppstart så den inte stelnar och är ovanligt tjock.

Okej, skönt att höra att kylaren funkar bra. Kanske dumt av mej att montera ihop grejerna när man inte vet när man kan köra igång, men det är svårt att låta bli när man sitter där med alla godsaker framför sig.

Nån annan som har nån åsikt om att byta kylpasta eller inte om man inte kör igång datorn på länge?

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars, om det går montera moderkortet med kylaren på plats, köra igång grejerna när som helst. Chassiet behövs ju inte så om det inte saknas något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Du kan ju annars, om det går montera moderkortet med kylaren på plats, köra igång grejerna när som helst. Chassiet behövs ju inte så om det inte saknas något annat...

Jag har också tänkt på det, men problemet är att jag hade tänkt norpa nätagget från gamla burken (den jag skriver på nu). Och det är ett rackarns jobb att plocka ut det, köra nya burken, och sen koppla in det igen i gamla...

Å andra sidan tänkte jag nog ändå köpa ett nytt agg, om jag ska sälja gamla burken kan det bli svårt om det inte finns ett nätagg i... Det blir nog så att jag köper ett nytt och drar igång burken utan chassi.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Proffsmoddare

Intressant bygge. Vet du hur du skall patinera metallen? Jag har haft liknande tankar, men vågar inte leka med dödliga kemikalier.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Intressant bygge. Vet du hur du skall patinera metallen? Jag har haft liknande tankar, men vågar inte leka med dödliga kemikalier.

För det första måste jag säga: Ho. Ly. Crap!!! Dina byggen var fanimej det finaste jag sett sen jag konfirmerade mig. Seriöst! Om jag kan ens vara i närheten av den kvalitén och finishen så är jag glad. Jag fick en sån där härlig känsla i magen när jag såg dina byggen, sådär som man annars bara känner om man ser ett riktigt vackert konstverk.

Vad gäller mina egna blygsamma idéer så har jag för det första en bok som heter "The colouring, bronzing and patination of metals" som väl är standardverket vad gäller sånt här. Utan den boken kommer man nog inte långt. Sen har jag en svärfar som är riktigt duktig på sånt här.

Man kan patinera metall på rätt många sätt (spraya på, gegga på pasta, sågspån, osv). Det jag är mest inne på är just sågspån. Man blandar kemikalierna och blöter sågspån som man sen applicerar på metallen och låter det ligga fuktigt i allt från några timmar till flera dagar. Tror det kommer bli den rostiga finishen som man kan se på skålen högst upp i mitten på mitt "inspirationscollage" i första inlägget. Frugan har rätt mycket 2mm kopparplåt liggande som jag antagligen kommer använda. Har också sett en riktigt snygg blå/turkos patinering. En tredje idé är att försilvra hela bygget. Vore sjukt snyggt att ha ett tokblänkande chassi i sterling silver. Kanske får bygga tre chassin på samma gång.

När man har frossat i snygga patineringar i boken får man kolla lite vilka kemikalier som krävs och hur de appliceras. Vissa är lite väl farliga och kräver en hel del skyddsutrustning, så dom går tyvärr bort. Man vill ju inte riskera liv och hälsa bara för ett chassi...

Kommer förhoppningsvis köra igång nu till helgen. Kan rekommendera att spana in boken!

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Okej, om allt går som det ska så får jag hem nytt nätagg idag så jag kan köra igång burken utan chassi. Dock kom jag på ett problem. Jag har ingen startknapp! Men jag har en sånhär:

Jag antar att datorn startar om jag kopplar ihop dom här två pinnarna i nån sekund:

Kan jag fulstarta datorn genom att bara trycka ett gem eller skruvmejsel eller nåt annat ledande mot de två pinnarna enligt bilden nedan, eller kommer jag pajja nåt då?

Känner mej plötsligt som en jätten00b...

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Skrivet av dinajel:

Okej, om allt går som det ska så får jag hem nytt nätagg idag så jag kan köra igång burken utan chassi. Dock kom jag på ett problem. Jag har ingen startknapp! Men jag har en sånhär:

http://img607.imageshack.us/img607/3448/fulstart1.jpg

Jag antar att datorn startar om jag kopplar ihop dom här två pinnarna i nån sekund:

http://img806.imageshack.us/img806/4189/fulstart2.jpg

Kan jag fulstarta datorn genom att bara trycka ett gem eller skruvmejsel eller nåt annat ledande mot de två pinnarna enligt bilden nedan, eller kommer jag pajja nåt då?

http://img849.imageshack.us/img849/8813/fulstart3.jpg

Känner mej plötsligt som en jätten00b...

Det kommer funka behöver bara precis nudda båda två

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem

Grym idé. Lycka till ser fram emot att se resultatet!

Permalänk
Medlem

Okej, puh! Då behöver jag inte oroa mig längre.

Startknappsproblematiken ledde till lite brainstorming igår kväll med frugan om hur man skulle kunna göra på det färdiga chassit. Har en del riktigt bra idéer, får se om de går att genomföra.

Quizz_kids gallerier var extremt inspirerande också. Jag hade tänkt köra en del fullösningar, men det tänker jag inte göra längre. Det ska vara snyggt, även där det inte syns.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Okej, om allt går som det ska så får jag hem nytt nätagg idag så jag kan köra igång burken utan chassi. Dock kom jag på ett problem. Jag har ingen startknapp! Men jag har en sånhär:

http://img607.imageshack.us/img607/3448/fulstart1.jpg

Jag antar att datorn startar om jag kopplar ihop dom här två pinnarna i nån sekund:

http://img806.imageshack.us/img806/4189/fulstart2.jpg

Kan jag fulstarta datorn genom att bara trycka ett gem eller skruvmejsel eller nåt annat ledande mot de två pinnarna enligt bilden nedan, eller kommer jag pajja nåt då?

http://img849.imageshack.us/img849/8813/fulstart3.jpg

Känner mej plötsligt som en jätten00b...

Skrivet av jonataan.host:

Det kommer funka behöver bara precis nudda båda två

Jag startar min openboard server på exakt det där sättet, det fungerar prima
Ska bli intressant att följa detta bygge, önskar jag också hade tillgång till en fin verkstad så att jag kunde göra mer än vad jag kan göra just nu, måste få tummen ur och beställa plexiglas nångång så att min stackars openboard server får sig ett chassi

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Okej, fortfarande inget på själva chassifronten. Sorry.

Men jag har iallafall lyckats bygga ihop och starta upp! Det funkade klockrent att starta enligt principen ovan. Kanske ska strunta i startknapp och köra "skruvmejseltekniken" istället. Uppdaterade BIOS direkt och installerade Windows 7.

Datorn går som en dröm. Sjukt snabb att starta. Låter ingenting efter att jag petat på ULNA-motståndet på CPU-fläkten från Noctua. Alltså typ verkligen ingenting. Man får böja sig fram för att höra att den är på och då står den ändå 50 cm ifrån mej helt öppet utan chassi. Processorn idlar på 32 grader med ULNA-fläktmotståndet (28 grader utan motstånd). Körde OCCT en halvtimme och den maxade på 60 grader. Känns helt okej. Får se hur det blir när den är monterad i ett chassi.

Nätagget är ett 480W be quiet! Straight Power E9 80+ Guld modulärt. Dyrt, men känns som riktigt bra kvalitet och helt sinnessjukt tyst.

Datorn idlar på 35W (till skillnad från gamla burken i signaturen som idlar på 135W!). När jag maxar den i OCCT drar den 87W. Känns också fantastiskt bra.

Enda frågetecknet är varför den drar 11W när jag stängt av datorn. Enligt nätaggets spec ska den dra 0,3W i standby. Stänger man av den på on/off-knappen på baksidan av agget drar den 0 dock. Nån som vet? Kanske ska mejla be quiet också och fråga.

Testade även SSD:n med AS SSD Benchmark. Tror jag fick helt okej siffror. Ställde in AHCI i BIOS och har den i en Intel Sata 3-port.

Saker ni gärna får kommentera är CPU-temp, SSD-prestandan och att den drar 11W i standby.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar kunna bli riktigt häftigt detta projekt, ska lätt hålla ett öga här ;D Har du tänkt göra hela chassit i den "rostiga" finnishen eller har du tänkt blanda in lite blanka delar med? för de tror ja kan bli riktigt najs! Kanske även lite korroderad grön koppar? Tänker på den färgen som gamla tak och statyer får, vet inte om man behöver behandla de på nått specielt sätt kanske då xD Kanske blir ballt med några små detaljer

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Verkar kunna bli riktigt häftigt detta projekt, ska lätt hålla ett öga här ;D Har du tänkt göra hela chassit i den "rostiga" finnishen eller har du tänkt blanda in lite blanka delar med? för de tror ja kan bli riktigt najs! Kanske även lite korroderad grön koppar? Tänker på den färgen som gamla tak och statyer får, vet inte om man behöver behandla de på nått specielt sätt kanske då xD Kanske blir ballt med några små detaljer

Tack!

Tänkte ha som en "ring" på framsidan (som japanska möbler ofta har) - syns kanske lite dåligt, men är med på min lilla skiss i första inlägget. Den tänkte jag ha i en annan finish. Resten av lådan kommer troligen bli rostig.

Grön koppar är rätt coolt. Så blir den ju när den oxiderar av sig självt. Tror man kan speeda upp processen med lite ammoniak (typ om man kissar på kopparn... ).

Du är inne på samma spår som mej. Hade tänkt ha nån sorts naturlig blank mässing eller koppar på själva ringen, men måste sätta mej och fundera noggrannare på vad och vilka färger som kan passa ihop bra. Men blank ring och rostigt matt chassi i övrigt lär det nog bli. Tror det blir najs!

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Tack!

Tänkte ha som en "ring" på framsidan (som japanska möbler ofta har) - syns kanske lite dåligt, men är med på min lilla skiss i första inlägget. Den tänkte jag ha i en annan finish. Resten av lådan kommer troligen bli rostig.

Grön koppar är rätt coolt. Så blir den ju när den oxiderar av sig självt. Tror man kan speeda upp processen med lite ammoniak (typ om man kissar på kopparn... ).

Du är inne på samma spår som mej. Hade tänkt ha nån sorts naturlig blank mässing eller koppar på själva ringen, men måste sätta mej och fundera noggrannare på vad och vilka färger som kan passa ihop bra. Men blank ring och rostigt matt chassi i övrigt lär det nog bli. Tror det blir najs!

aha okey spännande! Jag läste nånstans att man kan få koppar att oxidera över en natt med ättika också! Då ska kopparn förvaras i en sluten burk upphöjd ovanför lite ättika, exemplet ja såg var koppar 50öring på upp-o-nervänd kork i en glasburk och sen ett par matskedar ättika blev helgrön!

här har vi de förresten http://school.chem.umu.se/Experiment/14

ja det kan nog bli riktigt snyggt med de rostiga och sen en liten blank detalj! är de nån form av sprintlås där också? såg ut som något sådant på din skiss iaf! isf hade ju den sprinten kunnat var korroderad koppar, väldigt liten detalj!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

aha okey spännande! Jag läste nånstans att man kan få koppar att oxidera över en natt med ättika också! Då ska kopparn förvaras i en sluten burk upphöjd ovanför lite ättika, exemplet ja såg var koppar 50öring på upp-o-nervänd kork i en glasburk och sen ett par matskedar ättika blev helgrön!

här har vi de förresten http://school.chem.umu.se/Experiment/14

Ja, typ så! Det är rätt många olika grejer man kan använda, mycket läskiga grejer typ ammoniumnitrat och natriumhydroxid. Sen får vara noggrann när man sköljer av plåten, och sen vaxa eller lackera.

Citat:

ja det kan nog bli riktigt snyggt med de rostiga och sen en liten blank detalj! är de nån form av sprintlås där också? såg ut som något sådant på din skiss iaf! isf hade ju den sprinten kunnat var korroderad koppar, väldigt liten detalj!

Jag har faktiskt en plan att låta sprintlåset vara startknappen.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Ja, typ så! Det är rätt många olika grejer man kan använda, mycket läskiga grejer typ ammoniumnitrat och natriumhydroxid. Sen får vara noggrann när man sköljer av plåten, och sen vaxa eller lackera.

Jag har faktiskt en plan att låta sprintlåset vara startknappen.

ungefär samma princip som att starta med skruvmejseln eller? För du kan inte, vad jag vet iaf, ha så att det är kontakt mellan pinnarna hela tiden.. då startar datorn om sig själv hela tiden har jag för mig.. så du behöver ju iaf nån typ av fjädring, snäppfunktion eller något.. kanske en sån dörrknack mackapär va de nu heter?

typ nått liknande detta kanske hade varit en häftig grej fast något mer japanskt då såklart!

denna va rätt häftig!

men isf hade man ju fått ha lite omvänd funktion, så att när man lyfter på armen så sluts kretsen och sen släpper man den för att bryta kretsen igen

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Först, kul ide! Ska följa med stora ögon Gillar japansk still och länge varit sugen på att bygga en burk i trä och rispapper

Drar den 11W även efter att du ryckt strömsladden och sen kopplat in den igen? Alltså ström i men datorn avstängd utan att ha varit igång sen strömavbrottet.

Sen har du råkat skriva 8 MB minne i signaturen, inget som stör mig men antar att du vill ha det korrekt.