Permalänk
Medlem

3-pins istället för 4-pins = farligt?

Tjena, SweC! Idag inhandlade jag en ny CPU-kylare (Noctua NH-U12P SE2). Jag monterade den och allt såg bra ut, men sedan när jag skulle koppla in den så märkte jag att den var en 3-pins connector och mitt cpu-kylaruttag på mitt moderkort var en 4-pins, så det gick ju inte. Så då koppla i den i mitt "pwr_fan"-uttag istället, vilket är en 3-pins. Min fråga är då, är detta på något sätt farligt? Och har en sista fråga också, hur mycket kylarpasta behöver man? I instruktionerna stod det att man skulle lägga en droppa som var ca 4-5mm i diameter, och det gjorde jag också. Men jag tyckte det såg barnsligt lite ut.

Tackar på förhand!

Visa signatur

Herp á derp.

Permalänk

Det spelar ingen roll om du kopplar 3-pin i 4-pins kontakten. Du går bara miste om lite info.
Kör du som du gör nu och kopplar i pwr_fan då får fläkten 12v konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Det spelar ingen roll om du kopplar 3-pin i 4-pins kontakten. Du går bara miste om lite info.
Kör du som du gör nu och kopplar i pwr_fan då får fläkten 12v konstant.

Tack för snabbt svar! Men gör det något om jag kör den i 12v? Vad skulle jag annars kört den i det cpu-uttaget?

Visa signatur

Herp á derp.

Permalänk
Medlem

Ett riskorn med kylarpasta räcker. Det är vanligt framförallt bland nybörjare att man använder för mycket kylpasta. Ang 3-pins och 4-pins fläktar är enda skillnaden att 4-pin skickar information om varvtalet fläkten snurrar i. En 3pins fläkt kan kopplas till 4pin, det är inget farligt alls

Permalänk
Medlem

Angående fläkten så är det ingen fara att det är 3 pin. Det ska vara kopplat till cpu_fan

När du tar kylparpasta så ska det ungefära vara lika mycket som ett riskorn.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte farligt, det enda är att varvtalet på fläkten inte kommer att ändras med temperaturen. Sätt den i 4-pins-kontakten ändå för annars kommer sannolikt datorn tro att det inte finns någon kylare och då kommer den inte vilja boota.
Det är helt rätt mängd och det sprids ut när du trycker fast kylaren. Man ska ha så lite som möjligt, men inte mindre än så.

EDIT: Såg att några var snabbare än mig på att svara, men det är intressant att alla svarat fel gällande vad den fjärde kontakten är till för. Den är till för PWM-styrning och inget annat. Den gula sladden som även finns på 3-pins-kontakter är till för att skicka info om varvtal och inte den fjärde.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Okey, tackar så mycket för era väldigt snabba och hjälpfulla svar!

Visa signatur

Herp á derp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Econ:

Tack för snabbt svar! Men gör det något om jag kör den i 12v? Vad skulle jag annars kört den i det cpu-uttaget?

Kolla i BIOS om du har något om Fan control, annars kan du använda medföljande motstånd som Noctua brukar skicka med. De sänker spänningen från 12V till 7V eller 5V beroende på vilken du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Kolla i BIOS om du har något om Fan control, annars kan du använda medföljande motstånd som Noctua brukar skicka med. De sänker spänningen från 12V till 7V eller 5V beroende på vilken du använder.

Satte i den i 4-pins nu, funkar hur bra som helst! Ja, jag fick med någon adapter, sen som heter L.N.A och en som heter U.L.N.A, och vad jag förstod så gör den så att fläktarna körs i olika varvtal, eller?

Visa signatur

Herp á derp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nej det är inte farligt, det enda är att varvtalet på fläkten inte kommer att ändras med temperaturen. Sätt den i 4-pins-kontakten ändå för annars kommer sannolikt datorn tro att det inte finns någon kylare och då kommer den inte vilja boota.
Det är helt rätt mängd och det sprids ut när du trycker fast kylaren. Man ska ha så lite som möjligt, men inte mindre än så.

EDIT: Såg att några var snabbare än mig på att svara, men det är intressant att alla svarat fel gällande vad den fjärde kontakten är till för. Den är till för PWM-styrning och inget annat. Den gula sladden som även finns på 3-pins-kontakter är till för att skicka info om varvtal och inte den fjärde.

Okey, men jag kan fortfarande manuellt ändra varvtalen, om jag så vill, eller?

Visa signatur

Herp á derp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Econ:

Satte i den i 4-pins nu, funkar hur bra som helst! Ja, jag fick med någon adapter, sen som heter L.N.A och en som heter U.L.N.A, och vad jag förstod så gör den så att fläktarna körs i olika varvtal, eller?

Skrivet av Econ:

Okey, men jag kan fortfarande manuellt ändra varvtalen, om jag så vill, eller?

Ja antingen med motstånden eller via spänningsreglering i BIOS om ditt moderkort har den funktionen. Motstånden är för olika varvtal, ja.
LNA=Low Noice Adapter och ULNA=Ultra Low Noice Adapter. De ger 7V respektive 5V, som sagt 12V utan motstånd.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ja antingen med motstånden eller via spänningsreglering i BIOS om ditt moderkort har den funktionen. Motstånden är för olika varvtal, ja.
LNA=Low Noice Adapter och ULNA=Ultra Low Noice Adapter. De ger 7V respektive 5V, som sagt 12V utan motstånd.

Got it! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Herp á derp.