Permalänk
Medlem

Olika temperaturer?!

(Kunde inte hitta tråd om detta så därför skapade jag en ny)

Hej allihopa!
Har för första gången satt ihop datorn själv efter att jag beställde ett uppgraderingskit. Följde alla instuktioner och så. Jag bytte från en AMD till en INTEL (i5 2500K) processor och blev ganska orolig eftersom att min idle temps var enligt mitt tycke ganska höga(39-47), men efter en del letande så upptäckte jag att dem verkade vara hyffsat normala. Och ja, jag har köpt en bättre cpu kylare (ARCTIC Freezer I30).

Så till frågan: Kan temperaturen verkligen skilja så mycket -mellan mina cores-. Som nu till ex så är more nr 1 på 36C och core nr 2 på 44, det e 8 graders skillnad? På min AMD låg alla på samma temp, men inte på denna? Är orolig om jag har monterat kylpastan konstigt även om jag tror jag gjort allt rätt.

Programmet jag mäter med heter Core Temp, har även provat med Real Temp, får samma mätningar.

Vore tacksam för svar om detta beteendet!

MVH
John

Permalänk
Medlem

På min skiljer det ungefär 5 grader mellan kärnorna. Att idla i 50 grader är på tok för varmt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Sitter kylaren som den ska, eller skippade du/tog för mycket kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hmm,
Antingen har du inga fläktar som blåser in luft i chassit eller så är kylaren/pastan fel.
Vad ligger grafikkortet på under spel? Vad för chassi har du?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

På min skiljer det ungefär 5 grader mellan kärnorna. Att idla i 50 grader är på tok för varmt.

Graderna verkar ha skjunkit markant idag, när jag kom hem idag idlar den lägsta på 36 och den högsta på 41, detta är kanske mer normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sitter kylaren som den ska, eller skippade du/tog för mycket kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Graderna verkar ha skjunkit markant idag, när jag kom hem idag idlar den lägsta på 36 och den högsta på 41, detta är kanske mer normalt?

Nej jag appliserade (stavning?) kylpastan som bruksanvisningen visade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Hmm,
Antingen har du inga fläktar som blåser in luft i chassit eller så är kylaren/pastan fel.
Vad ligger grafikkortet på under spel? Vad för chassi har du?

Grafikkortet vet jag inte vilken temp den ligger på, vet inte vad för program man ska ha som mäter detta, är mest intresserad utav processorn då jag har överklockat den så inte temps ska springa iiväg.

Mitt chassi är ett "Antec Dark Fleet DF-30 Midi Tower Svart", jag har 2 fläktar i fronten som blåser in luft, en baktill och en upptill som blåser ut luft, har dessutom riktat CPU-fläkten så den blåser ut sin luft mot toppen så ska vara bra med luftflöde.

Allting är monterat enligt anvisningar.

Dock så har temps ändrat sig markant under dagen, när jag kom hem idag så låg den lägsta kärnan på 36 och den högsta på 41, det har visserligen varit svalare idag, men ändå en stor skillnad.

Har kylar-pasta någon inkörnings tid eller något innan den blir optimal? Verkar som det är skillnad nu, men om det beror på att det har varit markant svalare ute idag vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av j0hnb3rg:

Dock så har temps ändrat sig markant under dagen, när jag kom hem idag så låg den lägsta kärnan på 36 och den högsta på 41, det har visserligen varit svalare idag, men ändå en stor skillnad.

Har kylar-pasta någon inkörnings tid eller något innan den blir optimal? Verkar som det är skillnad nu, men om det beror på att det har varit markant svalare ute idag vet jag inte.

Jag ligger på ungefär samma idle-temperatur med samma processor och med Noctua C12P SE14 som kylare. Att tempen diffar +/- 5 grader mellan kärnorna tror jag inte heller är något onormalt.

Angående "inkörningstid" så beror det på vilken pasta du använder. Vissa behöver ~100h inkörning innan optimal värmeledning uppnås medans andra fungerar optimalt direkt du skruvat på kylaren.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Vad är det varmaste dom olika core:n har blivit är under tung belastning?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag ligger på ungefär samma idle-temperatur med samma processor och med Noctua C12P SE14 som kylare. Att tempen diffar +/- 5 grader mellan kärnorna tror jag inte heller är något onormalt.

Angående "inkörningstid" så beror det på vilken pasta du använder. Vissa behöver ~100h inkörning innan optimal värmeledning uppnås medans andra fungerar optimalt direkt du skruvat på kylaren.

Känns skönt att veta att andra ligger på samma temps.

Jag har "Arctic MX-4" kylpasta som medföljde kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Vad är det varmaste dom olika core:n har blivit är under tung belastning?

Vet ej, har inte kört något sådant program än då jag är väldigt ny med det här att överklocka. Har försökt läsa på en del, är det "Prime 95" man ska stress testa med? Medför detta några risker för processorn och hur lång tid ska man köra ett sådant test?

Permalänk

Testa bara spela bf3 eller något annat lite mer krävande spel:)
Ha coretemp uppe och taba bara ner under spel i 1-2 timmar,
Ha några internetsidor, kanske 2-3 spel igång. Eller något Renderingsprogram.
Lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av j0hnb3rg:

Känns skönt att veta att andra ligger på samma temps.

Jag har "Arctic MX-4" kylpasta som medföljde kylaren.

Om den pastan behöver "brännas in" vet jag inte, men det blir knappast sämre. Du har inte så farligt höga temperaturer ändå oavsett.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Å andra sidan är ju inte idletemperaturer särskilt intressanta, betydligt viktigare att veta hur varmt det blir under belastning.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

På min skiljer det ungefär 5 grader mellan kärnorna. Att idla i 50 grader är på tok för varmt.

Skrivet av Bakgrund:

Sitter kylaren som den ska, eller skippade du/tog för mycket kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av j0hnb3rg:

Graderna verkar ha skjunkit markant idag, när jag kom hem idag idlar den lägsta på 36 och den högsta på 41, detta är kanske mer normalt?

Skrivet av j0hnb3rg:

Graderna verkar ha skjunkit markant idag, när jag kom hem idag idlar den lägsta på 36 och den högsta på 41, detta är kanske mer normalt?

Nej jag appliserade (stavning?) kylpastan som bruksanvisningen visade.

Skrivet av Rixxz:

Å andra sidan är ju inte idletemperaturer särskilt intressanta, betydligt viktigare att veta hur varmt det blir under belastning.

Idle temperatur som ligger i intervalet 35-50c är inte alls för varmt. Tänk på att temperaturer också är beroende på hur varmt du har det inomhus, väderlek osv. Att det skiljer mellan kärnorna beror nog på en komination av olika belastning samt att intel kanske är mer precisa sensorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Idle temperatur som ligger i intervalet 35-50c är inte alls för varmt. Tänk på att temperaturer också är beroende på hur varmt du har det inomhus, väderlek osv. Att det skiljer mellan kärnorna beror nog på en komination av olika belastning samt att intel kanske är mer precisa sensorer.

Mr expert, 50c är på tok för högt att idla på, oavsett kylare. 35 däremot är inget fel. Du ser att jag har svarat INNAN han postade att temperaturerna sjönk, och innan ts temperaturer sjönk så var de på tok för höga, speciellt för en eftermarknadskylare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Mr expert, 50c är på tok för högt att idla på, oavsett kylare. 35 däremot är inget fel. Du ser att jag har svarat INNAN han postade att temperaturerna sjönk, och innan ts temperaturer sjönk så var de på tok för höga, speciellt för en eftermarknadskylare.

Det du glömmer att beakta är att TS kanske har 30c inomhus en dag och kanske 20c dagen efter om vädret ändrar sig. 10c skillnad i rumstemperatur innebär också ofta 10c skillnad på kärnan.

Permalänk
Medlem

Jag har samma "problem" men efter några sökningar så förstod jag att det var normalt. Dels för att intels sensorer inte är exakta vid låga temperaturer och dels om man har en tung cpu kylare så ligger den inte helt jämnt över cpun, och därför blir ofta 2 kärnor varmare. Sedan jobbar alltid 1 kärna mer än de andra om man kör applikationer som bara stödjer en kärna.. Och det leder till att en kärna ofta blur varmare också. Ofta turas kärnorna om att jobba, och kan därför bli olika varma m.m.

Vill du få det riktigt jämnt med tempsen kan du kolla denna guide och se om det hjälper http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Och ang väderlek så fick jag hem min dator förra veckan och idlade 35-40 grader vilket jag tyckte va mycket med min noctua uh 14 (Kommer inte ihåg namnet, men ett torn och 2 120mm fläktar.) med 4 fläktar in och 2 ut. Men någon dag efter kom jag på att det var 25 grader ute och ca 27 grader inne, nu regnar det och är kallt den idlar på 25-30.

Skrivet på mobil, går in och rättar sen

Permalänk
Medlem

Heh gör inte som jag och montera fläktarna på cpu kylaren så dom blåser åt olika håll

<--| |---> ingen vidare kylning och jag idlade i ungefär dina temperaturer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajer:

Heh gör inte som jag och montera fläktarna på cpu kylaren så dom blåser åt olika håll

<--| |---> ingen vidare kylning och jag idlade i ungefär dina temperaturer då.

Skrivet av curage:

Jag har samma "problem" men efter några sökningar så förstod jag att det var normalt. Dels för att intels sensorer inte är exakta vid låga temperaturer och dels om man har en tung cpu kylare så ligger den inte helt jämnt över cpun, och därför blir ofta 2 kärnor varmare. Sedan jobbar alltid 1 kärna mer än de andra om man kör applikationer som bara stödjer en kärna.. Och det leder till att en kärna ofta blur varmare också. Ofta turas kärnorna om att jobba, och kan därför bli olika varma m.m.

Vill du få det riktigt jämnt med tempsen kan du kolla denna guide och se om det hjälper http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Och ang väderlek så fick jag hem min dator förra veckan och idlade 35-40 grader vilket jag tyckte va mycket med min noctua uh 14 (Kommer inte ihåg namnet, men ett torn och 2 120mm fläktar.) med 4 fläktar in och 2 ut. Men någon dag efter kom jag på att det var 25 grader ute och ca 27 grader inne, nu regnar det och är kallt den idlar på 25-30.

Skrivet på mobil, går in och rättar sen

Skrivet av Zeuxlarsson:

Det du glömmer att beakta är att TS kanske har 30c inomhus en dag och kanske 20c dagen efter om vädret ändrar sig. 10c skillnad i rumstemperatur innebär också ofta 10c skillnad på kärnan.

Skrivet av Bakgrund:

Mr expert, 50c är på tok för högt att idla på, oavsett kylare. 35 däremot är inget fel. Du ser att jag har svarat INNAN han postade att temperaturerna sjönk, och innan ts temperaturer sjönk så var de på tok för höga, speciellt för en eftermarknadskylare.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Idle temperatur som ligger i intervalet 35-50c är inte alls för varmt. Tänk på att temperaturer också är beroende på hur varmt du har det inomhus, väderlek osv. Att det skiljer mellan kärnorna beror nog på en komination av olika belastning samt att intel kanske är mer precisa sensorer.

Skrivet av Rixxz:

Å andra sidan är ju inte idletemperaturer särskilt intressanta, betydligt viktigare att veta hur varmt det blir under belastning.

Skrivet av Casgar:

Om den pastan behöver "brännas in" vet jag inte, men det blir knappast sämre. Du har inte så farligt höga temperaturer ändå oavsett.

Skrivet av Failbygge:

Testa bara spela bf3 eller något annat lite mer krävande spel:)
Ha coretemp uppe och taba bara ner under spel i 1-2 timmar,
Ha några internetsidor, kanske 2-3 spel igång. Eller något Renderingsprogram.
Lycka till!

Tack allihopa för hjälpen! Med hjälp av era svar och en del googlande är jag nu rätt så lugn, temps verkar vara helt okej, idle ligger dem nu mellan 35-41C, ska passa på att säga att vi har väldigt varmt i vår lägenhet så det bidrar väl en del.

Om det är någon som är en jävel på det här med att klockan grafikkort så släng gärna ett PM!