Program för att se vad man har för RAM minnen

Permalänk
Medlem

Program för att se vad man har för RAM minnen

Hej SweC!

Har märkt att mina 4 GB RAM börjar bli lite för lite, står därför inför att köpa 4 GB till.
Problemet är dock att jag inte har nån som helst aning om vilka RAM minnen jag har. Öppna upp datorn och kolla är uteslutet då det är en laptop.
Jag kan heller inte maila Asus och fråga då den har varit inne på minnesbyte.

Borde man köpa en sticka på 4GB och testa? Det är trotsallt väldigt billigt.

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem

Ska inte säga allt för mycket för jag vågar aldrig pilla på bios själv, men är rätt säker på att du kan se spänning osv där? Så länge siffrornar matchar eventuella siffror på ram-minnena du köper så borde det inte vara några problem alls

Permalänk
Medlem

kolla med programmet CPU-ID under fliken SPD

inte 100% att den visar helt exakt, men har du tur kan du få ut tillräkligt med info för att avgöra vad det är för minnen

Permalänk
Medlem

Om den varit inne på minnes byte borde du väl kunna fråga dom som gjorde de? Dom bör veta ^_^

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Hedersmedlem

CPU-Z talar ju om en del. Jag skulle säga att CPU-Z talar om tillräckligt för att man ska kunna köpa nytt/nya minnen, dvs typ DDR2/DDR3, hastighet osv. Den talar även om ifall du har fler lediga minnesslottar, vilket jag tror kommer att vara ett problem för dig om du redan utökat minnet en gång. (CPU-Z är kanske samma program som CPU-ID?)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

EDIT: Om det är dator du har i ditt meddelande under inlägget så har du 1333 MHz / PC3-10600 DDR3 minnen.

på de flesta pc laptops brukar de bara vara att lossa nån/några skruvar och öppna en lucka just för minnesbyte.

På mac är det bara att gå in i "om den här datorn" så ser man vilken typ av minne och vilken hastighet man har. Finns det inte något liknande i enhetshanteraren eller egenskaper för datorn?

Annars får du helt enkelt prova CPU-Z som gimplet sa, väldigt bra och lättöverskådligt program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Ska inte säga allt för mycket för jag vågar aldrig pilla på bios själv, men är rätt säker på att du kan se spänning osv där? Så länge siffrornar matchar eventuella siffror på ram-minnena du köper så borde det inte vara några problem alls

Har kollat i BIOS och har inte hittat annat än just minnesmängden. Inget om hastighet eller timings.

Skrivet av Cirap:

kolla med programmet CPU-ID under fliken SPD

inte 100% att den visar helt exakt, men har du tur kan du få ut tillräkligt med info för att avgöra vad det är för minnen

Kollade i CPU-Z. Längre ner ser du vad jag hittade.

Skrivet av Mixe:

Om den varit inne på minnes byte borde du väl kunna fråga dom som gjorde de? Dom bör veta ^_^

Tvivlar på att Infocare har det sparat efter ett halvår.

Skrivet av giplet:

CPU-Z talar ju om en del. Jag skulle säga att CPU-Z talar om tillräckligt för att man ska kunna köpa nytt/nya minnen, dvs typ DDR2/DDR3, hastighet osv. Den talar även om ifall du har fler lediga minnesslottar, vilket jag tror kommer att vara ett problem för dig om du redan utökat minnet en gång. (CPU-Z är kanske samma program som CPU-ID?)

Drog igång CPU-Z och det hjälpte mycket! Frekvens och tillverkare stod med under SPD. Måste man ha samma tillverkare? Eller räcker det med att frekvensen och timings är rätt?

Skrivet av blaskkaffe:

på de flesta pc laptops brukar de bara vara att lossa nån/några skruvar och öppna en lucka just för minnesbyte.

På mac är det bara att gå in i "om den här datorn" så ser man vilken typ av minne och vilken hastighet man har. Finns det inte något liknande i enhetshanteraren eller egenskaper för datorn?

Annars får du helt enkelt prova CPU-Z som gimplet sa, väldigt bra och lättöverskådligt program

Kollade under system men det sa inte mycket annat än minnesmängden.

Skulle denna stickan fungera? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140548-corsair_4gb_dd...

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk

Ja den skulle fungera, problemet är ju att laptops i allmänhet endast har plats för 2 minnesmoduler = har du 4gig nu har du alltså troligtvis 2x2GB, vill du ha mer bör du ersätta båda med samma (dvs 2x4GB) annars finns det risk att du förlorar lite prestanda.

Du skulle ju rent tekniskt kunna klämma in en 2gb och en 4gb men du bör ha två likadana av samma tillverkare för att vara säker på att datorn är stabil.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137233-corsair_8gb_dd... De har jag köpt för ett tag sen, har fungerat utmärkt på min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Ja den skulle fungera, problemet är ju att laptops i allmänhet endast har plats för 2 minnesmoduler = har du 4gig nu har du alltså troligtvis 2x2GB, vill du ha mer bör du ersätta båda med samma (dvs 2x4GB) annars finns det risk att du förlorar lite prestanda.

Du skulle ju rent tekniskt kunna klämma in en 2gb och en 4gb men du bör ha två likadana av samma tillverkare för att vara säker på att datorn är stabil.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137233-corsair_8gb_dd... De har jag köpt för ett tag sen, har fungerat utmärkt på min dator

Grejen är den att jag kommer bara åt en minnesplats utan att skruva upp hela datorn. Den minnesplatsen jag kommer åt sitter under tangentbordet och är väldigt lättåtkomlig. Men för att minska instabilitetsrisk så kanske man borde satsa på en 2GB sticka istället?

Edit:: Min dator har plats för 4 minnesmoduler men bara en av dom är lättåtkomlig alltså den under tangentbordet som är tom.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk

Läste lite snabbt om datorn och det verkar som om den inte bryr sig om man har likadana minnen, så länge du köper ett som är 1333MHz är det ok

Köp det du länkade, det kommer funka.

Vill du vara säker på att datorn håller sig så stabil som möjlig köper du två likadana minnen och skruvar upp baksidan, men jag tror inte att det är någon större fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Läste lite snabbt om datorn och det verkar som om den inte bryr sig om man har likadana minnen, så länge du köper ett som är 1333MHz är det ok

Köp det du länkade, det kommer funka.

Vill du vara säker på att datorn håller sig så stabil som möjlig köper du två likadana minnen och skruvar upp baksidan, men jag tror inte att det är någon större fara.

Då satsar jag på det jag länkade Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem

En smärre uppdatering: Webhallen hade inte stickan från Corsair i lager så det blev en sticka från Kingston istället. Ska montera stickan nu så får vi se om det funkar.

Edit: Och så visar det sig att man inte har nån ram slot under tangentbordet. 220 kr åt skogen

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue