Permalänk
Medlem

Hur vet man?

Hej allihopa
Jag försöker lära mig lite mer om datorer. Jag kan tillräckligt mycket för att förstå, att moderkortet och processorn ska hålla gämna steg med resten av datorn Så jag undrar, hur ser man att processorn och modekortet är tillräckligt bra? Finns det några knep?

Tack på förhand

Permalänk

kolla hur mycket de kostar

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Titta på recensioner och läs i trådar här på sweclockers.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

så ni har ingen arning om hur man ser att det är tillräckligt bra.
Om det är någon som vet det, skulle jag bli jätte glad om den personen skulle kunna dela med sig av sina kunskaper till mig

Jag får bara leta vidare så länge

Permalänk

Du måste säga inom vilket område du ska använda dig cpu och mobo av. Annars är det svårt att ge dig något svar.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fresjo:

så ni har ingen arning om hur man ser att det är tillräckligt bra.
Om det är någon som vet det, skulle jag bli jätte glad om den personen skulle kunna dela med sig av sina kunskaper till mig

Jag får bara leta vidare så länge

Ja antingen letar du upp tester på dem eller så testar du själv, Cinebench är tex ett program du kan testa med. Sen kan du jämföra siffror och ha dig

Och att snoka runt här några månader hjälper också mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av fresjo:

så ni har ingen arning om hur man ser att det är tillräckligt bra.
Om det är någon som vet det, skulle jag bli jätte glad om den personen skulle kunna dela med sig av sina kunskaper till mig

Jag får bara leta vidare så länge

Vad snackar du om? Du bad om tips för hur man ser vad som är bra, jag gav dig sådana tips. Och helt plötsligt har jag inte en aning?

Menar du något speciellt så är det som Tommybellan sa, då behöver vi mer info.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det räcker att du lär dig vilka processorer som är snabba/bra för ditt ändamål. Sen väljer du bara ett moderkort med rätt sockel(ex 1156,1155,2011,AM3 etc) och de anslutningar du behöver (tex flera PciE, usb3, thunderbolt etc)

Mer än så behöver du inte kunna då moderkortet i övrigt inte kommer att utgöra ngn direkt flaskhals i ditt system

Permalänk
Medlem

Jag hade pentium II för många år sen, den är tillräckligt bra.

Permalänk
99:e percentilen

Kolla på vilken sockel (eng. socket) moderkortet och CPUn har. Nyare socklar som t ex LGA1155 innebär nyare CPU och mobo, och då i regel bättre än äldre socklar som t ex LGA775.

Kolla vilket chipset moderkortet har. Vissa chipset är för budgetmoderkort eller kort som av någon annan anledning "har" lägre prestanda, t ex H67, medan andra är gjorda för prestanda och överklockning, t ex Z68.

Kolla vilken klockfrekvens CPUn har. Högre klockfrekvens innebär snabbare CPU, men det går INTE att bara ta hänsyn till klockfrekvensen när man jämför CPUer. En Pentium 4 @ 3,0 GHz är betydligt sämre än en i7 3770K @ 2,6 GHz, till exempel.

Kolla hur många kärnor (eng. cores) CPUn har. En fyrkärnig CPU är bättre än en tvåkärnig i program som kan exekvera fler än två trådar (eng. threads).

Kolla förstås hur gammalt moderkortet och CPUn är. Nyare är bättre om man jämför inom samma prestandasegment.

Sedan finns det (åtminstone inom Intel) en mainstream-sockel och en extrem sockel i samma generation. LGA1156s storebror är LGA1366 och LGA1155s storebror är LGA2011. Du behöver inte 2011. Väldigt få personer behöver det, t ex de som har tre eller fler grafikkort eller behöver mer än 32 GB RAM. Den bästa CPUn för 1155, Core i7 3770K, är mer än nog för alla dagens spel och en mycket bra CPU för alla typer av arbete på hemmanivå.

Det sista tipset är att kolla recensioner och googla t ex 2600K vs 3770K. Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Läs recensioner om alla de senaste processorerna från en "processorfamilj". Läs om hur en serie klockar osv. Ta reda på vilka chipset som klarar av att överklocka med när det gäller intel... För amd är det annorlunda. Där kan du klocka med i princip alla moderkort. De plattformar som gäller nu är AMD FM1, AM3+, Intel 1155. För intel 1155 är det processorfamiljerna Sandy Bridge och Ivy Bridge som gäller. De processormodellerna med ändelsen "K", är de som går att klocka med. Chipset P67, Z68, och Z77 är några chipsets som stöder överklockning. H61, och H67 gör det inte.
Är man ute efter ett billigt system som ändå har moderniteten som USB 3.0 och Sata 6 Gbit portar för snabba ssd enheter kan AMD FM1 vara värt att ta en titt på. Deras Athlon II x4 modeller är billiga och klockar hyfsat samtidigt som moderkorten är extremt prispressade... dock drar processorerna rätt mycket ström om man ser till watt/prestanda vid överklockning.

Kollar man i butiker från tyskland kan man slänga ihop ett FM1 system där moderkort, cpu och ram landar på dryga 1200kr. Det får ses som riktigt billigt sett till vad man får för pengarna. FM1 Athlon II modellerna presterar ungefär som Phenom II för AM3+ vid samma klockfrekvenser. Duger det med ca 3.7ghz kan man nöja sig med det även om det kanske är lite väl snålt om man ska lira typ BF3.

AM3+ plattformen är kanske lite mer lämpad för spel, men där är moderkorten dyrare om man ska ha USB 3.0 och Sata 6gbit portar. Plattformen har stöd för Phenom II och Bulldozer processorerna (AMD FX). Jag personligen är inget fan av FX modellerna, och det går att hitta AMD Phenom II x6 modeller för under tusenlappen från tyskland om man letar lite. Det är helt klart mer värt att satsa på i mina ögon. FX processorerna kan jag förstå att folk köper som redan sitter på gamla AM3+ moderkort och vill uppgradera. Hade dock hellre köpt en x6a som sagt.

När det kommer till Intel så är de helt klart vinnare på alla punkter bortsett från priset. För mig går alla processor modeller utan "K" bort, då både Sandy och Ivy-bridge är som gjorda för överklockning.
Så håll utkik efter P67, Z68 eller Z77. Om du väljer exempelvis P67 så är det bara vissa av dessa som stöder Ivy Bridge processorer med bios uppdatering då det är ett äldre chipset. Se även till att moderkortet har andra Sata 6gbit portar än de med Marvel styrkrets då dessa har visat sig vara i stort sett värdelösa och prestera riktigt dåligt. Ibland finns exempelvis 4 st sata 6 Gbit portar varav 2 är från marvel. Då kan man alltid använda de andra 2. Köp hellre Z77 chipset om det inte är allt för stor prisskillnad.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett moderkort för över 1000kr eller processorer för över 2000kr vilket många här gör. Men det är främst för att den kraften vanligtvis endast används vid spelande, om man nu inte jobbar med filmredigering eller liknande. Att lägga de pengarna på ett system för att spela, och som håller/känns hyfsat modernt i typ 2 år känns riktigt ovärt.
Sist jag byggde ett helt nytt system vad jag rätt noggrann med vilka komponenter jag valde. Systemet landade på omkring 8000 kr vilket kan jämföras med min kompis som fick ut samma prestanda och betalade 13000kr.
På 2 års tid hade jag hunnit spela igenom typ 2-3 spel som krävde den prestandan. Andra spel jag lirade hade jag klarat mig på ett system för häften så mycket ungefär, eller min gamla dator :s
Min kompis betalade 13000 kr och hann lira igenom typ Crysis beslöt sig för att aldrig mer köpa en ny dator, och det slutade med att han började resa istället

Just nu sitter jag på 2 system st core2duo @ 3.6ghz... min plan är att eventuellt uppgradera ett av systemen med cpu, moderkort och minne samt en ssd. Avvakta med nytt grafikkort och kanske köpa något från sweclockers marknad för någon tusenlapp och nöjja mig med att inte ställa allt på max i alla spel. Skillnaden är ofta marginell när det gäller spelupplevelsen. Och att vara beroende av att kunna ställa allt på "max" är ett rätt dyrt beroende folk har.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vad snackar du om? Du bad om tips för hur man ser vad som är bra, jag gav dig sådana tips. Och helt plötsligt har jag inte en aning?

Menar du något speciellt så är det som Tommybellan sa, då behöver vi mer info.

Ta inte illaupp. Jag vet att det du gav var 2 bra tips, men när jag sa "har någon några tips" så menade jag något som alltd gäller och det är bara kolla om det har dessa sakerna. Som med te.x grafikkorten. Ett grafikkort klarar så och så mycket. Inget mer med det. Sen är det bara att ta ett som passar ens krav. Förstår du vad jag menar?

Du gav mig 2 bra förslag utifrån vad jag skrev. Jag är tacksam för att jag fick svar. Men upenbarligen skulle jag har varit mer specifik med vad jag ville

Permalänk
Medlem

Det var lite dumt av mig att inte skriva vad jag skulle använda datorn till
Det är en speldator som jag tittar delar till. Är det något mer som jag har missat?

Permalänk
Medlem

Chris_Kadaver du verkar ha väldigt bra koll på datorer. Jag har problemet att jag inte är specielt dator kunig. Vilket gör att jag inte är så bra på att pressa priset neråt utan att tappa viktiga saker. Jag vill göra en speldator somm klarar att spela BF3 på max. Men hur jag än gör hamnar jag på mer än 10 K.
Jag vet att detta inte är rätt tråd att fråga sånt här om. Men skulle du kunna ge mig förslag på komponenter till en bra speldator?
Jag skulle vilja hamna under 10 K prislinjen. Och du verkar bra på att pressa priset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fresjo:

så ni har ingen arning om hur man ser att det är tillräckligt bra.
Om det är någon som vet det, skulle jag bli jätte glad om den personen skulle kunna dela med sig av sina kunskaper till mig

Jag får bara leta vidare så länge

Något viktigt är väl antal kärnor, och hur mkt GHZ, nu idag för BF3 t.ex har väl de flesta 4 kärnigt, runt 3 GHZ, finns de som kör på lite dyrare varianter också, men 4kärnigt 3GHZ och uppåt räcker till!

Permalänk
Medlem

Om man ska sammanfatta snabbt så är de flesta moderkort för en tusenlapp och uppåt plus en 4-kärnig intel cpu mer än tillräckligt för en vanlig användare som exempelvis vill spela dagen spel, lägg därtill en gpu för minst 2000kr med.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Recensioner och tester måste du läsa många av. Efter ett tag kommer du få en idé om vad många "vanliga" användare kör på för grejer, på Intelsidan är det oftast 2500K eller 2600K från Sandy Bridge-serien, 3570K eller 3770K från Ivy Bridge-serien. De CPU:erna är väldigt bra om man ska spela nya spel eller göra lite lättare videoredigering. På AMD-sidan är det mer Phenom x6 och x4 vad jag har sett. Kom ihåg, nyare tekniker=mer prestanda på lägre klockhastigheter. Som någon sade innan, en 3570K från Intel klockad på 3,4GHz kommer prestera bättre än en äldre Pentium 4 även om Pentium är klockad till en högre hastighet. Kolla dessutom alltid att processorn och moderkortet har samma sockel och ett chipset som fyller dina behov.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fresjo:

Chris_Kadaver du verkar ha väldigt bra koll på datorer. Jag har problemet att jag inte är specielt dator kunig. Vilket gör att jag inte är så bra på att pressa priset neråt utan att tappa viktiga saker. Jag vill göra en speldator somm klarar att spela BF3 på max. Men hur jag än gör hamnar jag på mer än 10 K.
Jag vet att detta inte är rätt tråd att fråga sånt här om. Men skulle du kunna ge mig förslag på komponenter till en bra speldator?
Jag skulle vilja hamna under 10 K prislinjen. Och du verkar bra på att pressa priset

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2085282/2012-07-30

Det där är det bästa jag kunde komma fram med. Vill du så kan du ta ett bättre chassi och större SSD.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fresjo:

Jag vet att detta inte är rätt tråd att fråga sånt här om. Men skulle du kunna ge mig förslag på komponenter till en bra speldator?
Jag skulle vilja hamna under 10 K prislinjen. Och du verkar bra på att pressa priset

Jag måste nog hålla med om att det där är en väldigt bra dator för priset. Om du behöver mer lagringsutrymme än vad som finns på SSDn (64GB totalt, förmodligen runt 24GB ledigt efter att operativsystemet är installerat) så kan du kanske återanvända en hårddisk från en gamla dator, eller byta ut SSDn helt och hållet. Nackdelen är dock att laddtider i spel och program blir lite längre då.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag måste nog hålla med om att det där är en väldigt bra dator för priset. Om du behöver mer lagringsutrymme än vad som finns på SSDn (64GB totalt, förmodligen runt 24GB ledigt efter att operativsystemet är installerat) så kan du kanske återanvända en hårddisk från en gamla dator, eller byta ut SSDn helt och hållet. Nackdelen är dock att laddtider i spel och program blir lite längre då.

Jag hade bytt ut 680 -> 670 för 3,3-3,5 och tagit en hårddisk också, alternativt en större SSD då 64gb inte är mkt att hänga i julgranen. I övrigt en helt ok rigg och ungefär vad man kan förvänta sig med en budget på ~10k.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K