Asus P8Z68-V GEN3 Tar lång tid att starta

Permalänk
Medlem

Asus P8Z68-V GEN3 Tar lång tid att starta

jag har ett Asus P8Z68-V GEN3 moderkort.
och undrar är det bara jag som tycker det tar en evighet för kortet att starta,

när man sätter igång datorn så kommer det upp asus bilden sen kan det hända ibland att datorn stänger av sig för att sätta igång sig igen och så kommer asus bilen upp igen,

men varje gång man startar så kommer asus bilden upp, sen blir det svart sen kommer asus bilden upp igen sen kommer någon text på en svart skärm sen startar windows.

ska det ta så lång tid?

kompisen som köpte ny dator nu, hans dator startar helt under tiden min fortfarande håller på att starta biosen eller vad det nu är den gör.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Asus P8Z68-V GEN3

Skrivet av rgolsson:

jag har ett Asus P8Z68-V GEN3 moderkort.
och undrar är det bara jag som tycker det tar en evighet för kortet att starta,

när man sätter igång datorn så kommer det upp asus bilden sen kan det hända ibland att datorn stänger av sig för att sätta igång sig igen och så kommer asus bilen upp igen,

men varje gång man startar så kommer asus bilden upp, sen blir det svart sen kommer asus bilden upp igen sen kommer någon text på en svart skärm sen startar windows.

ska det ta så lång tid?

kompisen som köpte ny dator nu, hans dator startar helt under tiden min fortfarande håller på att starta biosen eller vad det nu är den gör.

Hej, jag har samma moderkort och det beter sig likadant som ditt gör men jag har inte brytt mig så mycket men nu när du ändå tog upp det så kan vi klura ut det konstiga betendet.

jag prövade med att byta plats på ordningen som kortet bootar ifrån, men betendet kvarstog. För mig verkar det vara självklart att kortet försöker boota ifrån en enhet som inte finns tillgänglig därav den "svarta skärmen med text" , Vad står det för dig? för mig står det att den inte kunna hitta disken eller något sådant om jag inte minns fel.

Jag har en ytterligare fråga till dig angående din clockning på processorn, har du clockat med Turbo mode aktiverat eller inte?
Jag har en i7 2600k 3.4 ghz (standard) som jag inte kan clocka upp utan att änvända Turbo mode (Om jag inte har missat något).
har du någon idé av hur Turbo mode fungerar? , då jag inte är så duktig på den nya funktionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levon:

Hej, jag har samma moderkort och det beter sig likadant som ditt gör men jag har inte brytt mig så mycket men nu när du ändå tog upp det så kan vi klura ut det konstiga betendet.

jag prövade med att byta plats på ordningen som kortet bootar ifrån, men betendet kvarstog. För mig verkar det vara självklart att kortet försöker boota ifrån en enhet som inte finns tillgänglig därav den "svarta skärmen med text" , Vad står det för dig? för mig står det att den inte kunna hitta disken eller något sådant om jag inte minns fel.

Jag har en ytterligare fråga till dig angående din clockning på processorn, har du clockat med Turbo mode aktiverat eller inte?
Jag har en i7 2600k 3.4 ghz (standard) som jag inte kan clocka upp utan att änvända Turbo mode (Om jag inte har missat något).
har du någon idé av hur Turbo mode fungerar? , då jag inte är så duktig på den nya funktionen...

Okej, jag har inte testat ändra vilken som skall bootas först. vet inte vad det står i texten för det går så snabbt förbi.

Jepp jag har turbo mode on, vet inte vad det gör.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Stäng av ev "automatisk överklockningsfunktion" i BIOS/UEFI.
(Edit: Sätt AI overclock tuner från "auto" till "manual")
Se till att PCI base clock(BCLK/PCIe frequency) är satt till 100MHz.

Fo3

Om det inte hjälper, prova att googla

Asus P8Z68 cold boot problem

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Stäng av ev "automatisk överklockningsfunktion" i BIOS/UEFI.
(Edit: Sätt AI overclock tuner från "auto" till "manual")
Se till att PCI base clock(BCLK/PCIe frequency) är satt till 100MHz.

Fo3

Om det inte hjälper, prova att googla

Asus P8Z68 cold boot problem

menar du att problemet att moderkortet tar långtid på sig har med clockandet att göra?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

menar du att problemet att moderkortet tar långtid på sig har med clockandet att göra?

va jag har fattat så har det mer med Turbo läget att göra. inte självaste klockningen övergripande.

Permalänk
Medlem

så om jag tar bort turbo mode så bör det funka bättre?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Det där med svart skärm och nån text låter som raid controlern som behöver avaktiveras.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Det där med svart skärm och nån text låter som raid controlern som behöver avaktiveras.

Men det borde vell inte vara aktiverat från start?

Permalänk

Sätt "JMB Storage Controller" på "Disabled" om ni inte använder eSATA-porten. Det kan snabba upp uppstarten lite.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Har själv ett Asus som tar väldigt lång tid på sig att boota. Kommer man bara förbi BIOS skärmarna startar datorn på 5-7 sekunder. Windowsloggan bara blinkar till så min SSD kör på rätt hastighet.
Har googlat en del och sett att andra har samma problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hej!

Har för mig att man kunde lösa det där genom att stänga av funktionen som heter Power on by PCI express eller något i den stilen.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Min gör likadant, tror jag läste någonstans att det var en säkerhetsfunktion där den först testbootar och ser så att allting står rätt till med datorn och sen bootar den på riktigt. Därav att den startar och sen stänger av sig igen. Finns nog något om det i manualen till moderkortet eller så googla/sök på forumet. Tror jag har läst om det här i forumet.

Permalänk

Sitter med samma kort och upplever samma problem. Mycket intressanta förslag som skall testas när jag kommer hem. Vill dock lira lite mer på denna tråd avseende auto klockningen. Jag har ingen K processor utan an i5-2310. Den klockades upp med autoklockningen till drygt 3,7GHz. Bushastigheten tror jag lades på 130Mhz. Det som dock blev lite konstigt (eller kanske inte alls, vad vet jag) var att minnesstickorna klockades ner till 633MHz från ursprungliga 1333MHz (två stycken XMS3 4GB).

En annan reflektion...hur svårt kan det vara att skriva en instruktionsbok/häfte. Uppenbarligen hur svårt som helst eller så bryr sig inte ingenjörerna om det. Alla galanta funktioner ett moderkort har finns det knappt någon förklaring på vad de gör, eller ens vad förkortningar betyder. Hörde att när en ny bil konstrueras/tillverkas är det den mest oerfarne och yngste ingenjören som får till uppgift att skriva instruktionsboken då det inte anses "fint" nog.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

jag har ett Asus P8Z68-V GEN3 moderkort.
och undrar är det bara jag som tycker det tar en evighet för kortet att starta,

när man sätter igång datorn så kommer det upp asus bilden sen kan det hända ibland att datorn stänger av sig för att sätta igång sig igen och så kommer asus bilen upp igen,

men varje gång man startar så kommer asus bilden upp, sen blir det svart sen kommer asus bilden upp igen sen kommer någon text på en svart skärm sen startar windows.

ska det ta så lång tid?

kompisen som köpte ny dator nu, hans dator startar helt under tiden min fortfarande håller på att starta biosen eller vad det nu är den gör.

Hade samma problem med mitt moderkort (samma) men hittade någon lösning på det efter lite googlande så startar som det ska nu, ska om jag kan hitta det när jag kommer hem från jobbet om du inte löst problemet tills dess.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort och den kör om bios med Asus skärmen som ni säger och första gången känns det som den kör intel styrkretsen och då står inget och andra gången Marvell styrkretsen och då står det om det är nån hårddisk inkopplad på Marvell efter andra Asus loggan.

Beror detta på att man har 2 styrkretsar Intel & Marvell ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Hade samma problem med mitt moderkort (samma) men hittade någon lösning på det efter lite googlande så startar som det ska nu, ska om jag kan hitta det när jag kommer hem från jobbet om du inte löst problemet tills dess.

hade varit snällt om du kunade hittta det

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Har samma moderkort och den kör om bios med Asus skärmen som ni säger och första gången känns det som den kör intel styrkretsen och då står inget och andra gången Marvell styrkretsen och då står det om det är nån hårddisk inkopplad på Marvell efter andra Asus loggan.

Beror detta på att man har 2 styrkretsar Intel & Marvell ??

Har man PRO varianten som du finns även en Marvell styrkrets. Se här under Storage
Jag har en äldre version av det kort du använder och har just nu bara diskar kopplade via de SATA portar som styrs av Intels styrkrets. Har därför inaktiverat Marwell och JMB Storage Controller så datorn startar snabbare.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Hade samma problem med mitt moderkort (samma) men hittade någon lösning på det efter lite googlande så startar som det ska nu, ska om jag kan hitta det när jag kommer hem från jobbet om du inte löst problemet tills dess.

Jag skulle också gärna vilja ta del av den här lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

hade varit snällt om du kunade hittta det

Skrivet av Otchii:

Jag skulle också gärna vilja ta del av den här lösningen

Hittar inte tillbaka till lösningen, men efter att ha kollat lite i BIOS så har jag för mig att jag gjorde följande;

Under Advanced så ändrade jag "Display OptionRom in post" till disabled.
Under Boot så ändrade jag "OptionRom messages" till Keep current ist för Force Bios.

Problemet med att datorn stänger av och startar upp igen under boot försvinner (borde iaf) om du gör som FatherOfThree skrev i sitt inlägg tidigare och stänger av automatiska OC funktioner. Det blir även så om du överklockar med auto på Vcore.

Hoppas det fungerar för er. Ni kanske redan hade fått fram en lösning läste inte igenom tråden igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Hittar inte tillbaka till lösningen, men efter att ha kollat lite i BIOS så har jag för mig att jag gjorde följande;

Under Advanced så ändrade jag "Display OptionRom in post" till disabled.
Under Boot så ändrade jag "OptionRom messages" till Keep current ist för Force Bios.

Problemet med att datorn stänger av och startar upp igen under boot försvinner (borde iaf) om du gör som FatherOfThree skrev i sitt inlägg tidigare och stänger av automatiska OC funktioner. Det blir även så om du överklockar med auto på Vcore.

Hoppas det fungerar för er. Ni kanske redan hade fått fram en lösning läste inte igenom tråden igen

ska testas tack

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

ska testas tack

Funkade det?

Permalänk
Medlem

någon skillnad var det.

nu är asus bilder där väldigt länge, sen kommer windos upp och så startar den,

får väll vara nöjd så. är väll denna modelen på kort som är knasigt?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Kolla precis mitt, visserligen inte samma men ändå ett ASUS:

(från att sätta på skärmen samt datorn till skrivbordet)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Jag disablade alla portar jag ej behöver t.ex jimcron. marvell, usb 3 ect det hjälpte min Bios post med 15 sec...
Det finns oxå något som kortar ner hur länge den söker efter drives på varje port den låg default på 5 sec den drog ja ner till 1 sec.. gjorde mega skillnad..

Permalänk
Skrivet av MindRipper:

Jag disablade alla portar jag ej behöver t.ex jimcron. marvell, usb 3 ect det hjälpte min Bios post med 15 sec...
Det finns oxå något som kortar ner hur länge den söker efter drives på varje port den låg default på 5 sec den drog ja ner till 1 sec.. gjorde mega skillnad..

Precis!

Det som nlkar beskrev tidigare medför att man tar bort meddelandena på skärmen om att den letar efter enheter (ex se snozan klipp efter ca 14s.) Man snabbar upp starten ytterliggare om man sätter bios på att inte "leta" efter enheter som man vet inte finns/används.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Men vad menar ni med enheter?
det jag har är 2 hdd, en 2 st sata, något mer jag inte bör stänga av?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

Om du har 2hhds och båda är på sata så sätt dem på intels sata portar och stäng bort alla de andra (jimcron,marvell sata, Bluetooth, usb om du ej använder den.) Då slipper den söka på dessa portar varje gång du startar datorn kommer hjälpa mot bios POST ladd tid och omboots.

sen va säker på att BCLK e på 100 ej 103 kan oxå skapa omboots, sen att du kör minnena i standard hastighet t.ex 1600 lr 1333

Permalänk
Medlem

vad i biosen stänger man av detta då?

jepp bclk är på 100 och minnen är ställda på 1600

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Du har inte någon USB-HDD (extern HDD) ikopplad? Detta kan göra att det tar lång tid att POSTa. Testa utan några USB enheter alls (bara för att se om det är något sånt som strular...)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4