Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare - trasig?

Permalänk
Medlem

Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare - trasig?

Hej,

Jag har en Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare som jag använde ett tag, men bestämde mig för att sätta på en vanlig kylare istället.

Problemet jag hade med denna kylare var att om man har spelat och fått upp värmen lite så när man slutade spela och den svalnade av så började det typ bubbla i systemet. Precis som om det var luft i det.

Detta fortsatte tills man stängde av datorn och satte igång den igen, då var allt som vanligt igen.

Det kunde även förekomma att den började bubbla utan att man spelat, men väldigt sällan.
Jag har inte kolla upp det supernoga om det är i pumpen eller i radiatorn som det bubblar.

Min fråga är om den är trasig eller om det är ett vanligt förekommande fenomen?
Jag hade radiatorn placera vertikalt, vid fläktplatsen bak på chassit.

Jag har nog ingen garanti kvar på denna, så frågan är om det går att lösa på något sett eller om man måste köpa nytt, det är ett ganska irriterande ljud.
Inte jättehögt, men det hörs ändå, och det känns lite vanskligt att köra vidare på det. om det är så att det är trasigt

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Tror det är ett vanligt förekommande fel, har samma på min vattenkylning.
Har sett lite olika trådar där man försökt åtgärda "felet" genom att ta radiatorn och försöka flytta luftbubblorna om du förstår vad jag menar, vända den lite och hålla den över/under pumpen. Finns säkert någon bra guide här någonstans

Permalänk
Medlem

det är motorn som antagligen låter då den övervarvar lite eller vibrerande lager som upstår oftast vid övervarvandet då motorn arbetar lite för lätt
(tycker de ska ta lite hjälp av företaget Mabuchi eller castle creations så de kan ha en ordentlig elmotor i den som klarar av de höga varven den verkar göra pch göra ett lager som framför allt inte vibrerar efter ca 4500 rpm har jag för mig...)

om du har skaplig fläktstyrning på moderkortet och kan välja T ex pwrfan uttaget på nivå 4 istälet så har du fortfarande skaplig kylning men det blir nog varmare då så klocken får sänkas lite (är nog på gränsen med 4.5 ghz i pnp)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

det är motorn som antagligen låter då den övervarvar lite eller vibrerande lager som upstår oftast vid övervarvandet då motorn arbetar lite för lätt
(tycker de ska ta lite hjälp av företaget Mabuchi eller castle creations så de kan ha en ordentlig elmotor i den som klarar av de höga varven den verkar göra pch göra ett lager som framför allt inte vibrerar efter ca 4500 rpm har jag för mig...)

om du har skaplig fläktstyrning på moderkortet och kan välja T ex pwrfan uttaget på nivå 4 istälet så har du fortfarande skaplig kylning men det blir nog varmare då så klocken får sänkas lite (är nog på gränsen med 4.5 ghz i pnp)

Tänkte väl kanske inte lämna ett kylsystem för 800kr för ombyggnad, då är det nog billigare att köpa nytt

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Tänkte väl kanske inte lämna ett kylsystem för 800kr för ombyggnad, då är det nog billigare att köpa nytt

du behöver inte bygga om det utan att coolit eller vilken det nu som är distrubitörer åt corsair då jag hört att de egentligen inte tillverkar dessa själva som jag tycker ska satsa på maubuchis motorer då lagren i de nuvarande vibrerar eller låter kaffebryggarljudet som många beskriver kan möjligtvis försvinna då de håller väldigt bra och då kan man även sätta en liten resistor som håller den på det tänkta varvet istället för att den är helt voltstyrd genom molexadapter eller 3 pin och moderkortet har en maubuchi 130 motor från en bilbanebil från runt 70 talet (köpte den på loppis för en massa år sedan men den var sliten så jag hade inte tjänat något på att ha den kvar men ville ha motorn då den varvade på bra :3) har den kvar någonstans och den funkade fint efter lite smörjning (finns även en liten markering på att det är maubuchi om jag minns rätt på den) ^^

det du kan göra för att den inte ska låta är att koppla den på en lite begränsad ström så den inte varvar lika mycket (pumpen så blir det tyst gjorde nämligen så på en kompis burk med corsair h60 nyligen och hans moderkort hade fläktstyrning så jag kunde sätta det på ett fast läge på runt 3800 rpm ca 10 volt tror jag att det är då gissade nu bara men låter vettigt )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

OK, men det "borde" inte vara någon fara med att använda den?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

OK, men det "borde" inte vara någon fara med att använda den?

det ska det nog inte vara det värsta som kan hända är nog att pumpen lägger av efter ett par år pga dålig kvalite och sedan stänger datorn av sig bara

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Är det så att i5 2500k har automatiskt avstängning vid överhettning?

Sitter nämligen o väntar på att min 620 h2o kylare ska ge upp.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha CPU Temp igång, så jag övervakar oftast CPU tempen, i alla fall ett par veckor efter man gjort någon ändring

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *