Permalänk
Medlem

Vart ska jag ha mina fläktar? ARC

Hejsan!

Har öppnat mitt chassi nu för att göra lite ändringar och under tiden så kan jag lägga om fläktarna. Nu är det så att jag inte kan någonting om vart man ska ha fläktarna för bästa kylning så jag frågar er som kan. Jag har sex stycken fläktar i ett Fractal design arc och jag undrar vart de ska sitta för maximal kylning? Jag är så noob på kylning att jag inte ens vet åt vilket håll fläktarna blåser åt, ja det är sant. :/

Snabb hjälp uppskattas!

Mvh azz0n^

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Det brukar vara en pil på fläktarna som visar vilket håll fläkten blåser. Sätt två som suger in luft i fronten och sedan utblås i taket och bakåt.

Ta bort hdd-buren som du inte använder också.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldorf:

Det brukar vara en pil på fläktarna som visar vilket håll fläkten blåser. Sätt två som suger in luft i fronten och sedan utblås i taket och bakåt.

Ta bort hdd-buren som du inte använder också.

Men då har jag en fläkt över, vad gör jag med den?

Redan gjort.

Edit: Ser pilarna men jag förstår inte åt vilket håll luften går åt. :/

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Men då har jag en fläkt över, vad gör jag med den?

Redan gjort.

Ogillar fläktar i botten av chassit men om det finns plats där så kan du ju peta dit den. Har inte så stor koll på om det är dammfilter där under men det borde det ju vara så kör på.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldorf:

Ogillar fläktar i botten av chassit men om det finns plats där så kan du ju peta dit den. Har inte så stor koll på om det är dammfilter där under men det borde det ju vara så kör på.

Jag hade en där innan och jag tyckte inte heller om det. Kan man inte sätta en tredje fläkt i toppen?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Jag hade en där innan och jag tyckte inte heller om det. Kan man inte sätta en tredje fläkt i toppen?

Enligt FD så har dom 3 fläktslottar i taket så det borde ju gå. Har inte så jättestor koll på arc-chassit.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldorf:

Enligt FD så har dom 3 fläktslottar i taket så det borde ju gå. Har inte så jättestor koll på arc-chassit.

Jag har gärna tre fläktar i toppen men vafan, frontpanelskablarna är i vägen för fläkten. :/

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Jag har gärna tre fläktar i toppen men vafan, frontpanelskablarna är i vägen för fläkten. :/

Oj då. Sätt en i sidopanelen då? Som utblås då.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Edit: Ser pilarna men jag förstår inte åt vilket håll luften går åt. :/

På denna bild symboliserar pilen neråt det håll bladen snurrar åt.
Pilen till höger symboliserar det håll luften går åt, dvs suger från vänster och blåser höger.

Jag hade satt följande.
2st fläktar som suger in kall luft i fronten över hårddiskarna.
1st fläkt som suger in kall luft över grafikkort /processor

2st fläktar som blåser ut varm luft ur toppen.
1st fläkt som blåser ut luft bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

http://img59.imageshack.us/img59/6311/blasz.png

På denna bild symboliserar pilen neråt det håll bladen snurrar åt.
Pilen till höger symboliserar det håll luften går åt, dvs suger från vänster och blåser höger.

Jag hade satt följande.
2st fläktar som suger in kall luft i fronten över hårddiskarna.
1st fläkt som suger in kall luft över grafikkort /processor

2st fläktar som blåser ut varm luft ur toppen.
1st fläkt som blåser ut luft bakåt.
http://img507.imageshack.us/img507/9871/fractalg.jpg

Problemet med din lösning är att du suger in damm via sidopanelen.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur jag ska göra nu men asså inte åt vilket håll fläktarna blåser åt. Jag har en pil på på varje sida av fläkten som pekar åt vilket håll fläkten blåser åt. Men inte åt vilket håll luften går åt, in eller ut.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldorf:

Problemet med din lösning är att du suger in damm via sidopanelen.

Jo, det hade varit bra med ett dammfilter över den fläkten.
Men jag ser inte något annat bra stället att suga in luft.
edit:

Skrivet av azz0n^:

Jag förstår hur jag ska göra nu men asså inte åt vilket håll fläktarna blåser åt. Jag har en pil på på varje sida av fläkten som pekar åt vilket håll fläkten blåser åt. Men inte åt vilket håll luften går åt, in eller ut.

Nu blir jag förvirrad, luften går åt det håll fläkten blåser det åt.
Den suger in den i ena änden och blåser ut den i andra.
Du får ju själv vända på fläkten när du monterar den, så att den blåser åt det håll du vill (ut eller in beroende på var i lådan du monterar den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jo, det hade varit bra med ett dammfilter över den fläkten.
Men jag ser inte något annat bra stället att suga in luft.

Jag har den som utblås då mina 6970 har ett litet utblås på ovansidan av kortet (referensmodell).

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldorf:

Jag har den som utblås då mina 6970 har ett litet utblås på ovansidan av kortet (referensmodell).

Ok, men om fler fläktar blåser ut luft än suger in blir det ju undertryck i lådan, och då borde det tjuvsugas luft och damm ifrån något annat hål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldorf:

Problemet med din lösning är att du suger in damm via sidopanelen.

Problem och problem. Ja, damm kan ju va ett problem, men dålig luftcirkulation är också dåligt. Dammet går att städa bort, men de kan man inte göra med dåligt luftflöde pga felmonterade fläktar. Låter du fläkten i sidoplåten blåsa ut luft så får både processorn och grafikkorten mindre luft att arbeta med. Särskilt när de finns fläktar i taket och bak på lådan som också blåser ut luft. Så de området som behöver mest luft får nästan inget att jobba med! De kommer troligtvis höja tempen någon/några grader, och försämra luftflödet i lådan. Konstruktionen med en eller fler fläktar i sidoplåten är för insug som i sin tur skall ge processor och grafikkort mer luft att jobba med.

Arc är byggd för denna konfiguration för lämplig och optimalt luftflöde. Även dom flesta andra lådor med samma typ av konstruktion.
Front = Luft in.
Botten = Luft in.
Sidoplåten = Luft in.
Bak = Luft ut.
Taket = Luft ut.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Problem och problem. Ja, damm kan ju va ett problem, men dålig luftcirkulation är också dåligt. Dammet går att städa bort, men de kan man inte göra med dåligt luftflöde pga felmonterade fläktar. Låter du fläkten i sidoplåten blåsa ut luft så får både processorn och grafikkorten mindre luft att arbeta med. Särskilt när de finns fläktar i taket och bak på lådan som också blåser ut luft. Så de området som behöver mest luft får nästan inget att jobba med! De kommer troligtvis höja tempen någon/några grader, och försämra luftflödet i lådan. Konstruktionen med en eller fler fläktar i sidoplåten är för insug som i sin tur skall ge processor och grafikkort mer luft att jobba med.

Arc är byggd för denna konfiguration för lämplig och optimalt luftflöde. Även dom flesta andra lådor med samma typ av konstruktion.
Front = Luft in.
Botten = Luft in.
Sidoplåten = Luft in.
Bak = Luft ut.
Taket = Luft ut.

Men kommer det inte in damm även fast jag har ett dammfilter i botten om jag lägger en fläkt där?

Edit: Har ju bara sex fläktar, så ska jag ha i botten eller i sidoplåten=?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Btw, vad händer om man lägger en vanlig fläkt i CPU_opt?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Men kommer det inte in damm även fast jag har ett dammfilter i botten om jag lägger en fläkt där?

Edit: Har ju bara sex fläktar, så ska jag ha i botten eller i sidoplåten=?

Även om du har dammfilter så kommer de alltid in lite damm iaf. Dom är ju inte helt täta, annars skulle de inte komma in någe luft.

Hur som, de är nästan bättre att du monterar fläkten i botten. Sidoplåten kan du köpa till senare. Där kommer de komma in damm oavsett om de har en där eller ej då de är öppet in till datorn.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Även om du har dammfilter så kommer de alltid in lite damm iaf. Dom är ju inte helt täta, annars skulle de inte komma in någe luft.

Hur som, de är nästan bättre att du monterar fläkten i botten. Sidoplåten kan du köpa till senare. Där kommer de komma in damm oavsett om de har en där eller ej då de är öppet in till datorn.

Fel! Där sitter det ljuddämpat material som täcker för om man inte tagit bort den såklart.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikkey:

Fel! Där sitter det ljuddämpat material som täcker för om man inte tagit bort den såklart.

Fel? I h*****e heller att jag har fel! Pratar vi R3 är sitter de dämpmattor på samtliga platser för tak och sidoplåt. Nu pratar vi däremot om Arc, och den är inte ljuddämpad någonstans! Du får ta reda på vilken låda vi pratar om innan du anklagar någon för felaktiga påståenden.

(Ta inte illa vid för min irritation. Men jag denderar att bli upprörd när folk inte tar reda på saker innan dom säger nått.)

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Fel? I h*****e heller att jag har fel! Pratar vi R3 är sitter de dämpmattor på samtliga platser för tak och sidoplåt. Nu pratar vi däremot om Arc, och den är inte ljuddämpad någonstans! Du får ta reda på vilken låda vi pratar om innan du anklagar någon för felaktiga påståenden.

(Ta inte illa vid för min irritation. Men jag denderar att bli upprörd när folk inte tar reda på saker innan dom säger nått.)

Oj! Ber så hemskt mycket om ursäkt! Var längst ner på tråden förra gången jag var inne på Sweclockers på telefonen och det var det första stället som kom upp denna gång. Var bergsäker på att det var R3 vi snackade om. Ingen är perfekt

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikkey:

Oj! Ber så hemskt mycket om ursäkt! Var längst ner på tråden förra gången jag var inne på Sweclockers på telefonen och det var det första stället som kom upp denna gång. Var bergsäker på att det var R3 vi snackade om. Ingen är perfekt

De är lugnt. Alla gör vi fel ibland

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Fel? I h*****e heller att jag har fel! Pratar vi R3 är sitter de dämpmattor på samtliga platser för tak och sidoplåt. Nu pratar vi däremot om Arc, och den är inte ljuddämpad någonstans! Du får ta reda på vilken låda vi pratar om innan du anklagar någon för felaktiga påståenden.

(Ta inte illa vid för min irritation. Men jag denderar att bli upprörd när folk inte tar reda på saker innan dom säger nått.)

Du har helt rätt. Det är ett väldigt tunt dammfilter på undersidan av chassit.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Har för mig om man har mer fläktar som blåser in luft så blir det övertryck och blir inte lika mycket damm.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550