Permalänk
Medlem

Ny tyst processorkylare

Har nu uppgraderat den 7 år gamla burken med nytt nätagg och grafikkort dvs nu är det bara processorkylaren som låter. Det skulle vara nice att få den tystare. Har kollat på CM Hyper 212 EVO. Är den tyst? Jag kommer inte att överklocka någonting. Sockel 775 LGA. Den ska inte gå på mer än 300kr

Permalänk
Medlem

tystare än original iallafall och byter du fläkt så blir det tystare

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Svårt att få en kvalitetskylare för din budget skulle jag vilja påstå. Den här t.ex. http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 är väldigt effektiv och är väldigt tyst, den är dock gigantisk så kolla om du får plats med den i ditt chassi samt att den är dubbelt så dyr som din nämnda budget.

Den du tittat på är jag ej säker på hur den låter...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag har en sån på en 3570K som inte är klockad och den snurrar på 600RPM (minimum svjv) även på max belastning, så den är rätt tyst. Var ett tag sedan jag kollade, men om jag minns rätt så har jag ca 35 grader i idle och 50 vid max belastning. Beroende på din processors värmeutveckling och hur höga temperaturer du tolererar kan du ju sätta på en ännu lågvarvigare fläkt.
Den allmänna åsikten verkar vara att det är en väldigt prisvärd (om inte den mest prisvärda) kylaren på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Svårt att få en kvalitetskylare för din budget skulle jag vilja påstå. Den här t.ex. http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 är väldigt effektiv och är väldigt tyst, den är dock gigantisk så kolla om du får plats med den i ditt chassi samt att den är dubbelt så dyr som din nämnda budget.

Den du tittat på är jag ej säker på hur den låter...

Man köper verkligen inte Noctua NH-D14 om man inte ska överklocka sin processor.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Man köper verkligen inte Noctua NH-D14 om man inte ska överklocka sin processor.

Nej kanske inte ^^.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Det är en Core 2 Duo E6400 och den används endast till youtube, surfing och så spelar 5-åringen Alfons x) Men ska man kanske satsa på en CM Hyper 212 EVO med en annan fläkt?

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Har nu uppgraderat den 7 år gamla burken med nytt nätagg och grafikkort dvs nu är det bara processorkylaren som låter. Det skulle vara nice att få den tystare. Har kollat på CM Hyper 212 EVO. Är den tyst? Jag kommer inte att överklocka någonting. Sockel 775 LGA. Den ska inte gå på mer än 300kr

Jag har den kylaren du tittat på! Den kyler otroligt bra för priset ich den låter inte allt för mycket, byt ut fläkten så får du än väldigt tyst och prisvärd kylare! (Själv tycker jag inte man behöver byta fläkten, men om du vill ha den ännu tystare så varför inte )

Edit: Jag ligger på 30 grader idle och 45 full load med min i7 3770k @4.1 ghz!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R3 CPU i7 3770k @4,1ghz Moderkort Asus P8Z77-V
Ram Corsair Vengeance 1600MHz LP 16GB Grafikkort Asus Gtx 670 DCUII (Top)
Hårddisk Samsung 830 128gb PSU

Permalänk
Medlem

Om inte datorn i övrigt är extremt tyst tror jag inte att du behöver en annan fläkt. Åtminstone inte om datorn kan kontrollera hastigheten på den.

Permalänk

Köpte denna till min server, 2500k, http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/122614-zalman_cnps10x...
Mycket tyst och till helt ok pris.
Hade funderingar på CM 212 men fanns inte på hyllan då.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...