Har skaffat server, Vad nu?

Permalänk
Medlem

Har skaffat server, Vad nu?

Hej alla Sweclockers!

Har länge läst denna subforum som gäst och nu har jag äntligen köpt mig en egen server. Det blev följande hårdvara:

Shuttle SH67H3
2x8gb Corsair XMS 1333mhz
Intel i7 2600 socket 1155
1TB Seagate SATA

Totalt: 6833 kr.

Nu är det så att jag har labbat lite hemma med att installera vSphere ESXi 5.0 (usb) och installerat Windows 2008 server R2.
Har skapat en lokal DNS server och DHCP via Windows Server 2008 men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Jag har även installerat Linux server och låtit den agera som webserver. Men nu står det stilla i mitt huvud vad man kan prova på.
Finns det några härliga forum som sweclockers där dom går igenom coola saker?

Tanken med servern är att jag senare ska köpa kursmaterial till Windows Server AD/Server cert och andra cert.

Permalänk

Server kunskaperna är ju inte dom bästa men om min fantasi ska flöda inom det området.
Så skulle jag nog försökt skapa en internet baserad client så jag kan fjärstyra maskinen på distans.
Även kunna arbeta med maskinen på distans. Jag vet inte riktigt vad målsättningarna är med din server?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Låt den stå på och samla uptime

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Hej alla Sweclockers!

Har länge läst denna subforum som gäst och nu har jag äntligen köpt mig en egen server. Det blev följande hårdvara:

Shuttle SH67H3
2x8gb Corsair XMS 1333mhz
Intel i7 2600 socket 1155
1TB Seagate SATA

Totalt: 6833 kr.

Nu är det så att jag har labbat lite hemma med att installera vSphere ESXi 5.0 (usb) och installerat Windows 2008 server R2.
Har skapat en lokal DNS server och DHCP via Windows Server 2008 men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Jag har även installerat Linux server och låtit den agera som webserver. Men nu står det stilla i mitt huvud vad man kan prova på.
Finns det några härliga forum som sweclockers där dom går igenom coola saker?

Tanken med servern är att jag senare ska köpa kursmaterial till Windows Server AD/Server cert och andra cert.

Som tanken var att labba med AD etc ... sätt igång då!
Det finns otaliga faq's, tutorials etc .. google och youtube är dina vänner.

Utöver det handlar det väl vad du själv är intresserad utav.

Visa signatur

- none -