i5-3570K eller i7-3770K och fläkt till cpu

Permalänk
Medlem

i5-3570K eller i7-3770K och fläkt till cpu

Köpt delar till dator från Inet och köpt i5-3570K som CPU. Ser att man kan göra omköp av obruten förpackning och funderar som tusan om jag skall byta till en i7-3770K. Målet är att ha ett system som håller så länge det håller helt enkelt och göra uppgraderingar av vissa strategiska delar om det behövs, som grafikkort.

Kommer använda datorn för vanliga uppgifter, surf, HD-film. Brukar ha ganska mycket multitasking med program och internetflikar som uppdateras automatiskt. Kan även bli lite spel även om det inte är något jag gör mycket.

Jag tänker som så att i5 räcker mer än väl idag, går dessutom att överklocka. Men skall jag ha datorn i säg 10 år så vad är 900:-/extra egentligen. Kommer dessutom ny sockel nästa år och i7an ligger väl runt 20% bättre prestanda även om det skiljer sig mycket åt beroende på vad man gör.

Angående kylare : Köpt denna http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... räcker den för att kunna överklocka 1 GHz, eller hade ni satsat på något lite bättre?? Spelar chassits förmåga att kyla någon roll? Det här chassit har jag http://www.inet.se/produkt/6901700/bitfenix-prodigy-svart-mit... vilket jag förstått har ganska mycket fläktar och ventilations hål, om det hjälper tempen vad jag inte dock.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Har den kylaren, kör min i5 750 i 2.66GHz (stock), fläkten på 40%, temperaturen ligger mellan 45-53C i spel och fläkten är knäpptyst.

Så du kommer nog kunna överklocka utan värmeproblem med den kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Har den kylaren, kör min i5 750 i 2.66GHz (stock), fläkten på 40%, temperaturen ligger mellan 45-53C i spel och fläkten är knäpptyst.

Så du kommer nog kunna överklocka utan värmeproblem med den kylaren.

Inte så mycket erfarenhet om sånt här men det låter lite. Nu kör ju din lägre frekvens och inte överklockad, men det kanske är bra värden ändå. 45-53 C i spel låter väldigt lite

Om ingen säger något annat så behåller jag nog fläkten jag köpt.

Någon som har något att säga om processorn? Kommer en normalt överklockad i5-ivy bridge räcka i 10 år..... är en i7a möjligen värd 900:- extra?

Låter i och för sig kanske lite onödigt med 8 HT-trådar och det borde räcka med 4 trådar och kärnor som i i5an... hmmmm

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Inte så mycket erfarenhet om sånt här men det låter lite. Nu kör ju din lägre frekvens och inte överklockad, men det kanske är bra värden ändå. 45-53 C i spel låter väldigt lite

Om ingen säger något annat så behåller jag nog fläkten jag köpt.

Någon som har något att säga om processorn? Kommer en normalt överklockad i5-ivy bridge räcka i 10 år..... är en i7a möjligen värd 900:- extra?

Låter i och för sig kanske lite onödigt med 8 HT-trådar och det borde räcka med 4 trådar och kärnor som i i5an... hmmmm

Sensorn kanske är lite felaktig, och visst hoppar den upp mot 60 ibland, men det är rätt sällan. Hade innan stockkylaren och den var uppe i 65-68 grader när den var på 100%, så tror inte siffrorna är allt för tokiga dock.

Permalänk
Medlem

Om inte budgeten spelar någon roll så kan du ju klämma på med lite mera pengar och ta i7an så får du en lite mera allround processor som också kanske klarar sig ett tag längre än i5an.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Sensorn kanske är lite felaktig, och visst hoppar den upp mot 60 ibland, men det är rätt sällan. Hade innan stockkylaren och den var uppe i 65-68 grader när den var på 100%, så tror inte siffrorna är allt för tokiga dock.

Då blir det nog till att behålla kylaren.

Skrivet av j0ckeeh:

Om inte budgeten spelar någon roll så kan du ju klämma på med lite mera pengar och ta i7an så får du en lite mera allround processor som också kanske klarar sig ett tag längre än i5an.

Köper ju inte dator så ofta och processorn blir nog svår att byta senare. Vissa sysslor som tex zip verkar skilja sig rejält så får nog försöka byta till en i7. HT kanske blir vanligare med tiden.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport