Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en NAS

Hej!

Nu är det så att jag behöver något som delar ut alla mina filer genom nätverket så att ingen av mina "vanliga" datorer behöver vara igång konstant hemma.
Är detta ett bra val: http://www.dustinhome.se/product/5010621840/netgear-readynas-ultra-2-2tb-1x2tb-omonterad-dual-gigabit-lan/#intcmp=searchProvider_dacsa?
Hade även en fråga om någon vet om man kan koppla in externa diskar till den via usb? eller om någon vet någon annan nas som man kan göra det till som inteär allt för dyr!

Mvh Jonathan

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem

Visst kan du koppla externa diskar till det. Men ReadyNAS är enl mig skit. Synology rekommenderar jag varmt. Beror iofs lite på vad du ska använda det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Visst kan du koppla externa diskar till det. Men ReadyNAS är enl mig skit. Synology rekommenderar jag varmt. Beror iofs lite på vad du ska använda det till.

Okej. Ska bara ha det som "en enda stor hårddisk" som alla datorer i hemmet kan komma åt och streama hd film från. Tyckte den började billig i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zHne:

Okej. Ska bara ha det som "en enda stor hårddisk" som alla datorer i hemmet kan komma åt och streama hd film från. Tyckte den började billig i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Då räcker det med ett sådant NAS, men förvänta dig inte något
Jag har själv ett NV+ endast för backup, det är ganska gammalt och där var inga problem att koppla in en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Då räcker det med ett sådant NAS, men förvänta dig inte något
Jag har själv ett NV+ endast för backup, det är ganska gammalt och där var inga problem att koppla in en extern hårddisk.

okej tack så mycket för hjälpen!
btw kan man göra så att man kommer åt nasen från en annan dator hemmifrån någon annan?
och vad är det som är så specielt med Synology? vill ju köpa något som är bra och håller länge

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zHne:

okej tack så mycket för hjälpen!
btw kan man göra så att man kommer åt nasen från en annan dator hemmifrån någon annan?
och vad är det som är så specielt med Synology? vill ju köpa något som är bra och håller länge

Lugnt :).
Ja det finns en hel del remote app till smartphones m.m. Vill du bara komma åt filer så kan du sätta upp en FTP-server, finns idag inbyggt i de flesta NAS.
Speciellt och speciellt, det är kvalitet och fungerar bra. Vi kör det till alla kunder och vi har aldrig några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Lugnt :).
Ja det finns en hel del remote app till smartphones m.m. Vill du bara komma åt filer så kan du sätta upp en FTP-server, finns idag inbyggt i de flesta NAS.
Speciellt och speciellt, det är kvalitet och fungerar bra. Vi kör det till alla kunder och vi har aldrig några problem.

Okej Tack för alla svar!

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem

har provat flera sorter av nas Netgear av en mmm men jag bygde en själv core 2 med win 2008 med domän och och det slår ut allt annat jag provat

Visa signatur

//
Svenna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenna:

har provat flera sorter av nas Netgear av en mmm men jag bygde en själv core 2 med win 2008 med domän och och det slår ut allt annat jag provat

Det är också säkert dubbelt så dyrt som att bara köpa en NAS från någon av de vanligaste tillverkarna.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Det är också säkert dubbelt så dyrt som att bara köpa en NAS från någon av de vanligaste tillverkarna.

kosnaden en gamal cpu hdd hade jag köpt för dom nas jag provade men dom ligger och samlar damm nu ca 5000kr

Visa signatur

//
Svenna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenna:

har provat flera sorter av nas Netgear av en mmm men jag bygde en själv core 2 med win 2008 med domän och och det slår ut allt annat jag provat

Det drar nog mer ström än ha en nas stående igång 24/7 skulle jag tro..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, kan någon snäll själ göra en nas/htpc kombo som uppfyller följande.

#Plats för 2st 3,5 hdd
# 1 ssd
#Streama hd filmer i 1080 med madts hd ljud.
#Strömsnål.
# Löjligt billig.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Hur starkt nätagg måste man ha?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp