Permalänk
Medlem

Nytt vattenkylningspaket, en fråga!

Tjennare! Lönen rullar då in på kontot imorrn och då kommer den nya datorn att beställas och sitter just nu och kollar på delar till vattenkylningen och har då kommit fram till en viktig fråga!
Till att börja med så ser min kundvagn ut såhär.
mITX - Inet

Temat är tänkt att vara vitt/blått/svart ungefär och har då tänkt en vit slang men sist jag köpte vattenkylning så körde jag med 16/10 slangar och nipplar med skulle jag tro och nu då detta typ inte existerar längre på varken coolingstuff eller Inet så undrar jag ska man ta 19/13 eller 13/10 på slangen?

Allt jag behöver i den där kundvagnen är nipplar och slang så om någon hade kunna hjälpa med det så hade de varit perfekt!
Har redan en 240 radiator och CPU block som jag ska använda så ingen behöver bry sig om det och nipplarna ska helst vara svarta kompressions nipplar.

Mvh!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Du kommer inte märka något i kylprestanda om du väljer smal eller tjock slang (finns tester om detta, googla), men det ser ju onekligen mer lajbans med tjock slang

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Tycker det ser mycket snyggare ut med tjockare slang men då jag ska arbeta i sånt litet utrymme så kanske det blir jobbigt och sen är jag lite fundersam på vad för nipplar skulle passa bäst i detta lilla chassi

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Ja du, en smaksak, jag har 10/16 i mitt, tycker de är lagom smidiga, inga problem att böja och så. Men som sagt, prestanda påverkas inte.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja du, en smaksak, jag har 10/16 i mitt, tycker de är lagom smidiga, inga problem att böja och så. Men som sagt, prestanda påverkas inte.

har samma i min nuvarande men den finns typ inte att köpa

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Tjennare! Lönen rullar då in på kontot imorrn och då kommer den nya datorn att beställas och sitter just nu och kollar på delar till vattenkylningen och har då kommit fram till en viktig fråga!
Till att börja med så ser min kundvagn ut såhär.
mITX - Inet

Temat är tänkt att vara vitt/blått/svart ungefär och har då tänkt en vit slang men sist jag köpte vattenkylning så körde jag med 16/10 slangar och nipplar med skulle jag tro och nu då detta typ inte existerar längre på varken coolingstuff eller Inet så undrar jag ska man ta 19/13 eller 13/10 på slangen?

Allt jag behöver i den där kundvagnen är nipplar och slang så om någon hade kunna hjälpa med det så hade de varit perfekt!
Har redan en 240 radiator och CPU block som jag ska använda så ingen behöver bry sig om det och nipplarna ska helst vara svarta kompressions nipplar.

Mvh!

Nytt bygge på G märker jag.

Jag hade inte sett Bitfenix Prodigy chassit tidigare, men det ser ju smutt ut. Vatten för CPU, men inte för GPU antar jag?

Problemet med slang som är så tunnväggig som 13/10 är att den lätt veckar sig i böjarna. Med tanke på det lilla chassit du har där, så har du inte heller så mycket svängrum. Se till att skaffa rätt vinklade anslutningar för att få slangdragningen så bra som möjligt. Jag skulle nog beställa den slang jag helst vill ha från http://www.aquatuning.se om det inte finns att få i Sverige. Nu är ju Euron svag också så det är en bra affär att betala i Euro.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Tjennare! Lönen rullar då in på kontot imorrn och då kommer den nya datorn att beställas och sitter just nu och kollar på delar till vattenkylningen och har då kommit fram till en viktig fråga!
Till att börja med så ser min kundvagn ut såhär.
mITX - Inet

Temat är tänkt att vara vitt/blått/svart ungefär och har då tänkt en vit slang men sist jag köpte vattenkylning så körde jag med 16/10 slangar och nipplar med skulle jag tro och nu då detta typ inte existerar längre på varken coolingstuff eller Inet så undrar jag ska man ta 19/13 eller 13/10 på slangen?

Allt jag behöver i den där kundvagnen är nipplar och slang så om någon hade kunna hjälpa med det så hade de varit perfekt!
Har redan en 240 radiator och CPU block som jag ska använda så ingen behöver bry sig om det och nipplarna ska helst vara svarta kompressions nipplar.

Mvh!

Om du ska öveklocka köp Z77 istället. Annars räcker det med en i5 3550.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Nytt bygge på G märker jag.

Jag hade inte sett Bitfenix Prodigy chassit tidigare, men det ser ju smutt ut. Vatten för CPU, men inte för GPU antar jag?

Problemet med slang som är så tunnväggig som 13/10 är att den lätt veckar sig i böjarna. Med tanke på det lilla chassit du har där, så har du inte heller så mycket svängrum. Se till att skaffa rätt vinklade anslutningar för att få slangdragningen så bra som möjligt. Jag skulle nog beställa den slang jag helst vill ha från http://www.aquatuning.se om det inte finns att få i Sverige. Nu är ju Euron svag också så det är en bra affär att betala i Euro.

Japp, mina föräldrar har ju separerat och då flyttar jag mellan dom varje vecka och det är ganska jobbigt att flytta min dator på över 20kg cirka 2-3 gånger i veckan då jag ofta lanar så tyckte det var dags för en ny mini dator
Tyvärr blir det inte vattenkylning då den kostar lika mycket att köpa nya saker till som att byta ut moderkortet till z77 och köra med min D14 som jag har liggandes här!
Tack i alla fall, hade glömt den sidan totalt!

Skrivet av tomten_alle:

Om du ska öveklocka köp Z77 istället. Annars räcker det med en i5 3550.

Det blir en z77 men ingen vattenkylning utan ska trycka in en D14 som kylning så denna tråd är smått onödig för mig just nu men tack i alla fall!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet