Överclocka i7 920 - aldrig utfört OC förut, hjälp!

Permalänk
Medlem

Överclocka i7 920 - aldrig utfört OC förut, hjälp!

Hejsan!

Jag känner att min gamla i7 920 inte längre presterar som jag vill, och är en bottleneck för min nya GTX 580 (OC) när jag spelar krävande spel som BF3
t.ex BF3 på high profile ligger på runt ~45 FPS för mig.

Nu är problemet, jag har aldrig överclockat förut, jag vet ingenting om hur overklockning funkar. Men jag är ganska optimistisk av mig att jag kan få det att funka. Vad jag behöver dock, är information.

  • Hur utför jag OC på den?

  • Vad är max som jag kan överklocka med en stock cooler?

  • Vad ska jag tänka på?

  • Vilka risker finns det? Kan den förstöras helt?

Jag försöker inte att pressa så mycket på OCn då jag endast vill ha lite bättre FPS.

Mina specs är följande: Intel i7 920 ASUS P6T6 WS REVOLUTION 3*2 GB RAM, corsair platinum edition (total 6GB ram) Gigabyte GTX 580 OC CM STORM SNIPER CASE (high tower) Corsair 650w

Som sagt så kör jag allt på stock cooling.

Temp och annat
När jag inte spelar -

När jag spelar BF3 -

Tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7
Den kan du börja med att läsa :).

Samt vad har du för kylare till processorn? Har du stock kommer du inte många extra mhz (vanligtvis allafall).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Finns en guide på Swec om att överklocka i7 920, bara att söka...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Fick höra av en kompis att mina temp är alldelles för höga för att jag ska kunna köra OC.

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Finns en guide på Swec om att överklocka i7 920, bara att söka...

Läste, men jag förstod inte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirtaboy:

Fick höra av en kompis att mina temp är alldelles för höga för att jag ska kunna köra OC.

Vad kan detta bero på?

Höga temps = kass kylare.
Överklockning med stockkylare är idioti skulle jag säga, köp en ny kylare till att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Har i princip samma dator som dig! Vill också klocka processorn då jag nyligen köpt ett GTX 680. Då har jag förstått att i7 920 flaskar. Har en V8 kylare. Någon som kan säga om det fungerar att klocka med ett 650W agg?

Permalänk
Skrivet av Cirtaboy:

Fick höra av en kompis att mina temp är alldelles för höga för att jag ska kunna köra OC.

Vad kan detta bero på?

Hur varm är den under belastning? Om du har stock-kylning så avråder jag att överklocka då intels gamla stock-kylning som 920 använder suger. Om du ska överklocka en 920 så måste du skaffa bra kylning. Jag tror mig har en textfil på min stationära hemma hos päronen där jag skrivit ner vilka inställningar jag har i BIOS för att uppnå min 4,2ghz OC. Frågan är, har du en C0 eller en D0?

Skrivet av fancyfruit:

Har i princip samma dator som dig! Vill också klocka processorn då jag nyligen köpt ett GTX 680. Då har jag förstått att i7 920 flaskar. Har en V8 kylare. Någon som kan säga om det fungerar att klocka med ett 650W agg?

Ja, 920 i standardutförande kan nog i vissa spel innebära flaskhals med det kortet så överklockning kan nog ge en liten skjuts i prestanda. 650W ska inte vara några som helst problem då jag själv körde på ett 650W under ett års tid med min.