Rykte: Windows 8 når RTM den 1 augusti

Permalänk
Medlem

Avskyr touch.
Tycker inte om dagens "mobiltelefon-datorer-iphones-androids".
Är väldigt konservativ.
Tycker inte att man ska fixa saker som inte är sönder.
Gillar windows XP och 7, avskyr Windows Vista.
Tycker om den normala skrivbordsvyn.
Tycker illa om facebook och twitter.

Kommer jag tycka om Windows 8?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Avskyr touch.
Tycker inte om dagens "mobiltelefon-datorer-iphones-androids".
Är väldigt konservativ.
Tycker inte att man ska fixa saker som inte är sönder.
Gillar windows XP och 7, avskyr Windows Vista.
Tycker om den normala skrivbordsvyn.
Tycker illa om facebook och twitter.

Kommer jag tycka om Windows 8?

Det hela beror på hur van du är att använda snabbkommandon. Du kommer tex i princip inte högerklicka på 'den här datorn' igen utan använda dig av [w]+pause. Jag har suttit med 8an i ett par månader och fortfarande inte ägnat en enda sekund åt metro, men ska väl sätta mig ganska snart.

Jag gillar windows 7 men tycker att windows xp är något sjukt förlegat. Det fungerar men är omständigt att konfigurera upp och använda. Windows 8 är mer grafiskt än 7an och känns lite mjukare med mer flyt. Kör du 7an idag så följer alla dina program och inställningar med rakt av vid installationen.

Min gissning är dock att du kommer att avsky det och sitta som ett ufo första timmen. Ska du stänga av datorn är det alt+f4 som gäller, alternativt trycka på strömknappen eller fälla ner locket på din laptop ;-] Så börja inte med att installera på din primära dator!

EDIT Igen: Det är Windows RT som endast är metro gränssnittet. Windows 8 har båda och man kan därmed både använda program och appar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det hela beror på hur van du är att använda snabbkommandon. Du kommer tex i princip inte högerklicka på 'den här datorn' igen utan använda dig av [w]+pause. Jag har suttit med 8an i ett par månader och fortfarande inte ägnat en enda sekund åt metro, men ska väl sätta mig ganska snart.

Jag gillar windows 7 men tycker att windows xp är något sjukt förlegat. Det fungerar men är omständigt att konfigurera upp och använda. Windows 8 är mer grafiskt än 7an och känns lite mjukare med mer flyt. Kör du 7an idag så följer alla dina program och inställningar med rakt av vid installationen.

Min gissning är dock att du kommer att avsky det och sitta som ett ufo första timmen. Ska du stänga av datorn är det alt+f4 som gäller, alternativt trycka på strömknappen eller fälla ner locket på din laptop ;-] Så börja inte med att installera på din primära dator!

Edit: Menar du RTM så är detta som ~windows phone 7. Det är bara metrogränssnittet och inte ett 'riktigt' operativ.

Stänga av datorn går via win+c och trycka på instälningar så kommer finns alternativet stäng av /vila där

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Stänga av datorn går via win+c och trycka på instälningar så kommer finns alternativet stäng av /vila där

True, men i mina ögon så är det alldeles för omständigt, för många klick.

De kunde t.ex.ha lagt in 'stäng av datorn' när man vänsterklickar på startmenyn, och kanske tom swappa höger/vänsterklickets funktion på startmenyn.
För tillfället så kommer man ju direkt åt:

Programs and features (avinstallera etc)
Power options
System
Device manager
Disk manager
Computer management

Task manager
Control Panel
Cmd
Windows Explorer
Run
Search

Och det är ju i princip allt man någonsin kan tänkas öppna. Istället för det gamla ruttna 'öppna den delade startmenyn' etc, helt onödig funktion. Jag tycker att det mesta med w8 är förbättringar, tyvärr kanske för många ändringar för folk som kommit in lite sent med datorvanan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

EDIT Igen: Det är Windows RT som endast är metro gränssnittet. Windows 8 har båda och man kan därmed både använda program och appar.

Är det enbart RT som vi kommer få tillgång till genom MSDNAA?

ps. än så länge finns enbart consumer preview tillgängligt genom chalmers iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag använder WinKey+[sökord] för startmenyn redan, men hatar ändå den nya fullskärms Metro-menyn.
Den kickar ut mig ur desktopmijön tillbaka till det där jävla Metro.
Den blir fullscreen och förstör hela min workflow.

Vet precis vad du pratar om. Jag har som vana att sitta och titta på film eller serier eller liknande medans jag håller på, oftast i ett fönster i ett hörn som har taggat "Always on top"...
...men det bryr sig inte metro om....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Är det enbart RT som vi kommer få tillgång till genom MSDNAA?

ps. än så länge finns enbart consumer preview tillgängligt genom chalmers iaf.

Med överhängande sannolikhet får du fullversionen av windows 8 den 15 augusti :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.