1.5GB i Single Channel eller 1GB i Dual Channel?

Permalänk
Medlem

1.5GB i Single Channel eller 1GB i Dual Channel?

Mina föräldrar har en gammal dator som de surfar på med 512mb DDR Ram. Jag har en 1Gb (DDR) sticka med samma hastighet (400mhz). Vad blir bäst, ta ut deras gamla minne och sätta i min sticka eller köra på båda, totalt 1.5gb? I och med att det blir frågan om 1.5Ggb om man kör på båda så gynnas man ju ändå av "Dual Channel läget"?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Mina föräldrar har en gammal dator som de surfar på med 512mb DDR Ram. Jag har en 1Gb (DDR) sticka med samma hastighet (400mhz). Vad blir bäst, ta ut deras gamla minne och sätta i min sticka eller köra på båda, totalt 1.5gb?

I och med att det blir frågan om 1.5Ggb om man kör på båda så gynnas man ju ändå av "Dual Channel läget"?

kör båda, mer minne är ändå bättre än lite rappare för skrivbordsanvändande.

nej tyvärr inte med DDR, men det spelar som sagt antagligen ingen som helst roll i det fallet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om de bara surfar så skulle jag säga 1,5 då det ändå är i underkant. Altid bättre med långsamt minne än för lite minne så disken används.

Edit:
AndreaX
På min athlon 64 fick jag ca 80 procent mer och det hjälpte en del för att hinna ifatt P4an
Men på Atlhon XPn var det mycket mindre procentuelt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

kör båda, mer minne är ändå bättre än lite rappare för skrivbordsanvändande.

nej tyvärr inte med DDR, men det spelar som sagt antagligen ingen som helst roll i det fallet.

Då kör jag båda stickorna i Single Channel mode. Tack för snabbt svar Jag har två stickor på 1GB, en av dom är defekta tyvärr. Tänkte hänga i en åt gången och stresstesta i Prime95. Jag tänkte då köra stresstest nr.3 där det inom parentes står "Lots of RAM", är detta det bästa sättet att lista ut vilken av stickorna som är trasig?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Edit:
AndreaX
På min athlon 64 fick jag ca 80 procent mer och det hjälpte en del för att hinna ifatt P4an
Men på Atlhon XPn var det mycket mindre procentuelt.

är inte riktigt med på vad du menar. men visst, teoretiskt sett så är ju dubbelkanal dubbel fart. i praktiken så märks det inte som dubbelt så bra dock, det var det jag avsåg med skrivbordsanvändande.

ang skillnaden mellan P4 och XP så kan man bara anta att det är bussen som skiljer eller att den ena CPUn kan skyffla mer data än den andra för att uppvisa minnets begränsningar i test.

Skrivet av Izak80:

Då kör jag båda stickorna i Single Channel mode. Tack för snabbt svar Jag har två stickor på 1GB, en av dom är defekta tyvärr. Tänkte hänga i en åt gången och stresstesta i Prime95. Jag tänkte då köra stresstest nr.3 där det inom parentes står "Lots of RAM", är detta det bästa sättet att lista ut vilken av stickorna som är trasig?

kändes riktat så jag får väll svara även om det inte riktigt är min grej, jag använder av ren bekvämlighet pga mitt OS oftast www.memtest86.com då det alltid följer med.

Prime borde annars funka rätt bra för feltest, men om du får ut resultat på vad (oddsen är väll att det bara låser sig?) eller om det går lika snabbt som memtest då det kör igenom kombinationer just avsedda för att provocera fram unika felaktigheter, har jag ingen aning om. men tänk på att stresstest och feltest inte är samma sak, även i övrigt fungerande minnen kan låsa sig utanför sin spec om de just stressas

mer eller mindre RAM som val spelar nog mindre roll för felprovokation, det handlar nog mer om hur det ska använda resurser om datorn används i övrigt samtidigt, men mer borde ju använda CPUn bättre och därmed kunna köra fler cykler, och då bli "klart" fortare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

är inte riktigt med på vad du menar. men visst, teoretiskt sett så är ju dubbelkanal dubbel fart. i praktiken så märks det inte som dubbelt så bra dock, det var det jag avsåg med skrivbordsanvändande.

ang skillnaden mellan P4 och XP så kan man bara anta att det är bussen som skiljer eller att den ena CPUn kan skyffla mer data än den andra för att uppvisa minnets begränsningar i test.

kändes riktat så jag får väll svara även om det inte riktigt är min grej, jag använder av ren bekvämlighet pga mitt OS oftast www.memtest86.com då det alltid följer med.

Prime borde annars funka rätt bra för feltest, men om du får ut resultat på vad (oddsen är väll att det bara låser sig?) eller om det går lika snabbt som memtest då det kör igenom kombinationer just avsedda för att provocera fram unika felaktigheter, har jag ingen aning om. men tänk på att stresstest och feltest inte är samma sak, även i övrigt fungerande minnen kan låsa sig utanför sin spec om de just stressas

mer eller mindre RAM som val spelar nog mindre roll för felprovokation, det handlar nog mer om hur det ska använda resurser om datorn används i övrigt samtidigt, men mer borde ju använda CPUn bättre och därmed kunna köra fler cykler, och då bli "klart" fortare.

Körde Memtest i ca 30min igår utan fel så det verkar som jag hittat vilken av ramminnes-stickor som fungerar, när jag kördde med, vad jag tror är, den felaktiga stickan så fick jag felmeddelande i MemTeset efter bara 5 minuter.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

När det gäller DDR och Athlon 64 så får man en rejäl sjuts med Dual Channel. Det är det som är flaskhalsen i dom systemen!

Har du en XP så skillnade inte lika stor man får får en hel del prestanda och datorn känns mycket snabbare med Dual channel!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

När det gäller DDR och Athlon 64 så får man en rejäl sjuts med Dual Channel. Det är det som är flaskhalsen i dom systemen!

Har du en XP så skillnade inte lika stor man får får en hel del prestanda och datorn känns mycket snabbare med Dual channel!

Ja, men det är INGENTING mot hur långsamt det går om man har för lite minne - så att hårddisken får "agera RAM", alltså i detta fallet inget dual channel ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||