Permalänk

Problem med vattenkylningen!

Tjena alla!

Håller på med mitt första vattenkylningsprojekt och har stött på ett litet problem..
Har fyllt loopen och loopen är igång och allt gick bra, men när jag stannar pumpen åker där bak en sådan stor bubbla som ni ser på bilden här:

Notera att denna stora bubbla inte finns där när pumpen är igång.
Har givetvis försökt flytta på chassit och vinkla det osv och alla andra bubblor har åkt igenom, så jag tror att detta är på grund av att där är för lite vätska i reservoaren, och där inte är vätska ända upp till den anslutningen. Så jag provade att fylla på med mer vätska, och då försvann den bubblan även när pumpen är avstängd, men då uppstod ett nytt problem. Om jag stannar pumpen medans alla hål på reservoaren är slutna av de korkarna, då börjar det droppa där den översta fittingen sitter, precis som om där är för högt tryck eller något i reservoaren, men detta händer inte om man har ett av hålen öppna och stänger av pumpen.

Så jag undrar dels vad som kan vara fel? Någon form av lösning? Eller om jag helt enkelt skall ha lite mindre vätska i så får den bubblan komma när jag stänger av pumpen, eftersom att vattnet ändån färdas runt när pumpen är igång.

Hoppas jag har gjort mig förstådd!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hade du kunnat montera tanken högre upp hade du sluppit det problemet med att du får en luftbubbla högst upp.
Den finns för att slangen sitter över vatten nivån, det gör inget att den är där.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Hade du kunnat montera tanken högre upp hade du sluppit det problemet med att du får en luftbubbla högst upp.
Den finns för att slangen sitter över vatten nivån, det gör inget att den är där.

Okej, skönt att höra att det inte är något skadligt.
Men problem nummer 2, vad kan det bero på? Asså att det läcker om man häller i mer vätska, sluter alla hål och stänger av pumpen, men läcker inte när pumpen är igång eller om någon av hålen i toppen är öppna och jag stänger av pumpen

Permalänk
Medlem

Hur ser reservoaren ut? Går det att koppla in den slangen nedtill på resen bredvid utloppet? Det borde lösa problemet. Generellt vill man väl ha båda in- och utlopp till en res under vattennivån i reservoaren. Jag har inte min reservoar helt full men dock både in- och utgång under vatten.

Att luftbubblan sitter där tyder väl förresten på att systemet aldrig blir ordentligt luftat?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Okej, skönt att höra att det inte är något skadligt.
Men problem nummer 2, vad kan det bero på? Asså att det läcker om man häller i mer vätska, sluter alla hål och stänger av pumpen, men läcker inte när pumpen är igång eller om någon av hålen i toppen är öppna och jag stänger av pumpen

Lösning, montera om systemet så att loopen slutar i botten av tanken iställer för toppen.
Annars kommer du alltid att ha en bubbla där.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Okej, skönt att höra att det inte är något skadligt.
Men problem nummer 2, vad kan det bero på? Asså att det läcker om man häller i mer vätska, sluter alla hål och stänger av pumpen, men läcker inte när pumpen är igång eller om någon av hålen i toppen är öppna och jag stänger av pumpen

Har du skruvat i alla fittings ordentligt? Och har du kollat så att dom har gummiringar i och inte gjorde samma misstag som jag gjorde och använde "placeholder"-plastfittings som satt i.

Permalänk
Medlem

Kan du inte klämma på slangarna, vända lite på chassit? Brukar lösa sig.
Sen det där med läckaget...Aldrig ett bra tecken

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Hur ser reservoaren ut? Går det att koppla in den slangen nedtill på resen bredvid utloppet? Det borde lösa problemet. Generellt vill man väl ha båda in- och utlopp till en res under vattennivån i reservoaren. Jag har inte min reservoar helt full men dock både in- och utgång under vatten.
Att luftbubblan sitter där tyder väl förresten på att systemet aldrig blir ordentligt luftat?

Grejen är den att jag tror jag monterade reservoaren uppochner, tänkte inte på det utan tyckte det såg snyggast ut så plus att det blev lättare att fylla den på det sättet. Så frågan är hur man på bästa sätt kan vända reservoaren, men hur gör jag det nu när allt är fyllt? Kommer man inte vara tvungen att hälla ut all vätska? (nämligen köpt vätska lite synd att behöva hälla ut. Sålänge det inte gör någon skada bryr jag mig inte om där är en bubbla när systemet är avstängt.

Skrivet av Tancoll:

Lösning, montera om systemet så att loopen slutar i botten av tanken iställer för toppen.
Annars kommer du alltid att ha en bubbla där.

Aa funderar också på det, men känns som onödigt jobb då den placeringen jag har nu funkade bra både med slangdragning, plus enkelheten att fylla reservoaren. Om luftbubblan inte är till någon skada så bryr jag mig inte om den finns där när systemet är avstängt. Sedan vet jag inte om jag vågar ge mig på att tömma allting då detta är första loopen jag gör.

Skrivet av Korvsson:

Har du skruvat i alla fittings ordentligt? Och har du kollat så att dom har gummiringar i och inte gjorde samma misstag som jag gjorde och använde "placeholder"-plastfittings som satt i.

Aa det går ej att skruva i fittingen hårdare.. :/
Har gjort precis samma som med dom andra fittingsen och där är inga problem

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Kan du inte klämma på slangarna, vända lite på chassit? Brukar lösa sig.
Sen det där med läckaget...Aldrig ett bra tecken

Har jag försökt, men som sagt finns bubblan bara där när ppen är avstängd, tror det är som nämnt tidigare på grund av att slangen är över vattennivån.

Aa jag vet, men konstigt läckte det bara om alla hålen är förslutna, inte annars, samt om jag häller ut lite vätska och har den mängden som på bilden, då läcker det inte heller

Permalänk
Medlem

Töm i ett litermått och häll tillbaka sen? Gjorde jag häromdagen när jag bytte pump. Alltid bra att planera in ett bra sätt att tömma när man bygger loopen så läge att fundera på det när du ändå monterar om reservoaren

Jag gjorde av med 5m slang innan jag blev nöjd med min loop. Blev ett par ombyggnationer.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av epetersson:

... Så jag provade att fylla på med mer vätska, och då försvann den bubblan även när pumpen är avstängd, men då uppstod ett nytt problem. Om jag stannar pumpen medans alla hål på reservoaren är slutna av de korkarna, då börjar det droppa där den översta fittingen sitter, precis som om där är för högt tryck eller något i reservoaren, men detta händer inte om man har ett av hålen öppna och stänger av pumpen.

Du har ju sagt anledningen till detta helt själv, du får ett övertryck i systemet. Bästa sättet att komma runt detta är att ha en liten mängd luft i systemet på ett ställe där den står still utan att flyttas runt, t.ex. i toppen på en reservoar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Du har ju sagt anledningen till detta helt själv, du får ett övertryck i systemet. Bästa sättet att komma runt detta är att ha en liten mängd luft i systemet på ett ställe där den står still utan att flyttas runt, t.ex. i toppen på en reservoar.

Även om trycket är någorlunda högt så ska systemet inte läcka, förmodligen sitter någon anslutning för löst. (jag gissar på den som det läcker från självklart) Testa att skruva åt den ordentligt, det räcker inte att bara dra åt för hand. På bilden ser det ut som att kompressionsanslutningen inte sitter särskilt bra, O-ringen är väldigt synlig. Går den inte att skruva in mer p.g.a. att den tar i på yttersta kanterna på anslutningen? Det ser ut som att reservoaren är dåligt designad och att anslutningen inte går att skruva åt helt.

"Bubblan" kommer förövrigt inte påverka systemet negativt på något sätt, den är i slutet av loopen före reservoaren så ingen luft kommer att läcka tillbaka in i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Du har ju sagt anledningen till detta helt själv, du får ett övertryck i systemet. Bästa sättet att komma runt detta är att ha en liten mängd luft i systemet på ett ställe där den står still utan att flyttas runt, t.ex. i toppen på en reservoar.

eller alternativt, sätta ett t-stycke någonstans och sätta ett expansionskärl högre upp, som han även kan fylla på vätska där ifrån samt lufta systemet, som i en bil.