Ingen rusning efter OLED-TV enligt analytiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Låter lite gran som TV-skärmarnas SSDer. Bättre på alla vis men kostar något fruktansvärt!

Dock så dög ju de allra billigaste SSDerna till de flesta medans de "billigaste" OLED-skärmarna på 10-15" inte duger till någon (skulle jag tro).

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Har det under världhistorien funnits någon sk branchanalytiker som har haft rätt??

Till o med en apa väljer ju aktier bättre än dessa "experter"

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Kan de bara släppa en 37" för under 10k så hade jag varit intresserad. Har inte ägt en TV på några år nu så en OLED hade suttit fint.

Permalänk
Medlem

9% 2017? Sisådär 15 år efter att dom började säga att OLED hela tiden "kommer snart". Hela tiden har de också sagt att OLED ska vara så himla billigt. Vi skulle ha OLED skärmar som papperstidningar sa dom runt år 2000.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

skulle kanske ge dubbelt mot en typisk billig LCD/plasma för en OLED, alltså 15000 max om de var ute nu.

färgerna är fantastiska och man slipper dessutom både LCD-judder och plasmasurr. enda nackdelen jag ser är att det inte lär finnas några matta skärmar längre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

Själv är jag mest intresserad av en OLED datorskärm på säg ~24". Gärna 2560x1200 eller vad det nu blir för upplösning. För filmtittande känner jag fortfarande att projektor ger "mest upplevelse för pengarna" även om bildkvalitén i säg är sämre än andra tekniker så gör den stora bildytan mycket mer för upplevelsen. 90" TV känns inte aktuellt p.g.a. priset samt hur omöjligt det skulle vara att få in den i biorummet utan att såga upp väggen...

Håller med fullständigt. Ska man kolla film är det bara projektor som gäller. Jag klarar knappt o engagera mig i en film om den inte visas i minst 100" o tar upp hela mitt synsinne
Bildkvaliten är fullt tillräckligt bra som den är på en bra projektor med ramspänd duk. Så därifrån gör storleken o-ä-n-d-l-i-g-t mkt mer för filmupplevelsen.

För min del kunde jag dock tänka mig o ha en 24" oled stående på ett flyttbart stativ nära sofforna för lite strötittande bara. Eller som man kan ha på i bakgrunden utan att det blir för dominerande. En tunn sak som inte är i vägen eller tar plats osv. För vanliga TV-progam är helt meningslöst o se i stort format, ens i 42" som jag ser det. För planerade grejer, som en film tex, så blir det ändå projektorn.

Permalänk
Medlem

Herregud.. Jag kommer ihåg när jag jobbade inom elektronikbranschen och läste en branschtidning om OLED. Det som jag kommer ihåg främst är att det stod hur många år det skulle ta för dem att komma ut på marknanden. Jävlar vad tiden går fort.. Längtat efter de här länge!

Permalänk
Medlem

Om det är så jävla knepigt att fixa OLED i stora format så kan dom väl börja fixa OLED-datorskärmar. En söt liten 30" på 2560x1600 räcker för mig! Helst utan någon ram runt om, så man kan fixa sexig eyefinity.

Permalänk
Skrivet av pasta med ingon:

Visar din tv vita bilder konstant? En plasmas strömförbrukning varierar beroende på vad den visar. Antagligen drar din 364w maximalt, dvs vid helt vit bild. Vid en mycket svart bild förbrukar den nästan inget alls. I snitt skulle jag gissa på att den drar runt 200w om det inte är någon fruktansvärt gammal modell.

Det var ett onödigt trolligt inlägg. Jag fattar väl att teven inte drar max hela tiden, poängen är att min drar 364w och en 50" LCD drar ca 140w och då kan man gissa vilken som drar mest utan att mäta eller tänka speciellt hårt. Om nu en OLED drar 90w (max) så drar den mindre och det vore fint för mig, för miljön och för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag tror inte att OLED drar mindre ström än en LED LCD tv iaf inte vid vanligt tv tittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju det överlägsna kontrastförhållandet.
Man kan verkligen få panelen helt kolsvart då pixlarna själva avger ljus.
Dom är även helt sjukt snabba. Vad sägs om paneler med responstid på 0.01 ms, vilket ger 100000 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Kan bara hålla med, ser ingen anledning heller varför man ska köpa 5 cm tunnar LED eller LCD för att ersätta plasma.
Dessutom ser jag inte den stora poängen med oled, visst bättre teknik men fortfarande inte värt att köpa den, möjligtvis ifall man behöver en ny tv.

Den stora poängen med OLED är att du har perfekt bild och noll eftersläpning. 100% i skärpa, ljus och kontrast samt svärta. Det har du inte på den bästa plastman idag på långa vägar. När 50" OLED går för runt 15 papp kommer jag slå till direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Den stora poängen med OLED är att du har perfekt bild och noll eftersläpning. 100% i skärpa, ljus och kontrast samt svärta. Det har du inte på den bästa plastman idag på långa vägar. När 50" OLED går för runt 15 papp kommer jag slå till direkt.

Okej, du låter som om produkten kommer vara en gudagåva, kan knappt tro att det är exakt noll eftersläpning och 100% skärpa, ljus och kontrast.
Visst skärpan, kontrasten och svärtan kommer vara bättre, men vill gärna ha en källa så jag kan läsa mig in på det.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Inaktiv

Absolut, att inte bidra till att utvecklingen går framåt tycker jag e bogus. Sen behöver man ju inte kapa den första ever O-LED teven på marknaden.. man kan ju vänta lite.

Permalänk

Meh, vill ju ha SED tv..

Permalänk
Medlem

Den nyheten var väl ända ganska självklar? Hur många sprang o köpte de absolut första plattskärmarna som kosta en arm och ett ben?

Men när priset sjunkit lite o man står o kollar på en lcd brevid en oled i affären så tror jag nog de flesta kan hosta upp några tusingar extra om det inte ska vara en "barnrumstv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Om det är så jävla knepigt att fixa OLED i stora format så kan dom väl börja fixa OLED-datorskärmar. En söt liten 30" på 2560x1600 räcker för mig! Helst utan någon ram runt om, så man kan fixa sexig eyefinity.

kommer nog inte bli så vanligt ens när de blir billigare dock. OLED har lite samma problemet som plasmor att mönster som exponeras länge kan lämna spökmönster ett tag. detta kräver längre exponering och är inte att blanda ihop med eftersläpning som tur är.

skulle iof funka lite bättre nu när vissa OS tar bort startmenyer och annat..

Skrivet av Uzor:

Okej, du låter som om produkten kommer vara en gudagåva, kan knappt tro att det är exakt noll eftersläpning och 100% skärpa, ljus och kontrast.
Visst skärpan, kontrasten och svärtan kommer vara bättre, men vill gärna ha en källa så jag kan läsa mig in på det.

du kan kolla hur OLEDs ser ut redan nu i mindre skala. många telefoner har det, eller en PSVita om det ska testas nått lite snabbare som kan utmana skärmen grafiskt.

nackdelen jämte LCD är precis som med plasma att man fortfarande inte ser ett skit utomhus om det inte är nått högkontrasttema på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Kommer OLED ha stöd för 4k ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tycker det mest lockande verkar vara den smala/icke-befintliga ramen.
Skit i svärtan, skit i perfekta färger, skit i kontrast - ge mig en skärm utan kant så jag kan börja köra Eyefinity/Nvidia Surround!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Okej, du låter som om produkten kommer vara en gudagåva, kan knappt tro att det är exakt noll eftersläpning och 100% skärpa, ljus och kontrast.
Visst skärpan, kontrasten och svärtan kommer vara bättre, men vill gärna ha en källa så jag kan läsa mig in på det.

Det stämmer faktiskt att det kommer vara en "gudagåva" för oss som vill ha en "riktig" TV.
Jag menar tar du en klassisk bildrörs-TV så är ju den bättre på både svärta och responstid jämte dagens LCD/LED samt plasma.
Källa för att läsa på lite om OLED: http://en.wikipedia.org/wiki/OLED.

Där ser du även vissa nackdelar som naturligtvis finns. Däribland redan nämda utomhusanvändning och även livslängden som det är i nuläget.
Men gällande eftersläpning och bilden i övrigt så är det fakta då varje pixel i hela panelen är uppbyggd av en separat diod. Exempelvis "backbleeding" och "clouding" kommer utrotas som återkommande problem. Även "dynamisk kontrast" kommer försvinna då det inte längre behövs kompenseras för olika områden i bilden (exempelvis om ena halvan är vit och andra svart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Det är ju det överlägsna kontrastförhållandet.
Man kan verkligen få panelen helt kolsvart då pixlarna själva avger ljus.
Dom är även helt sjukt snabba. Vad sägs om paneler med responstid på 0.01 ms, vilket ger 100000 hz.

Det där med responstiden skulle jag gärna ha en källa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det där med responstiden skulle jag gärna ha en källa på.

Här har du, http://www.oled-info.com/auo-well-unveil-oled-tv-samples-end-...

http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20111103/200393/

Panel från AU Optronics.
Notera dock att detta gäller panelens switchingshastighet. Sen måste även elektroniken och bildprocessorn som driver panelen hänga med.
Många video-tillämpningar väljer ju att buffra en eller ett par bilder för att att skala/interpolera, vilket naturligtvis ökar input-lag.

Permalänk
Skrivet av Isty:

Dock så dög ju de allra billigaste SSDerna till de flesta medans de "billigaste" OLED-skärmarna på 10-15" inte duger till någon (skulle jag tro).

Finns ju jättemånga som har OLED i sina mobiltelefoner? Och de duger väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Finns ju jättemånga som har OLED i sina mobiltelefoner? Och de duger väl?

Ja det är klart att AMOLED-displayer duger i handen, men vart haru tänkt att använda en 10" OLED-tv? Och är ingen stor skara som spenderar 60k+ på en stor LED-tv.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Skrivet av Isty:

Ja det är klart att AMOLED-displayer duger i handen, men vart haru tänkt att använda en 10" OLED-tv? Och är ingen stor skara som spenderar 60k+ på en stor LED-tv.

Surfplatta?