Permalänk

Vilket bolag är bäst?

Tjena! ska snart skaffa nytt internet till min lägenhet och tänkte köra med 100mb/10mb via fiber.

Så vilket bolag skulle ni rekommendera av följande:

Telia
Bredband2
Bahnhof
All tele

Permalänk

Om du spelar mycket online så rekommenderar jag telia. Annars lär Bahnhof vara tillräckligt bra fast billigare. Generellt sätt är Telia lite dyrare...

Permalänk
Medlem

Banhof är bästr då de sätter kunden först. När Ipred kom drog de fiber till Danmark för att skydda kunden och när datalagringslagen kom erbjuder de alla sina kunder gratis vpn. Om jag skulle haft möjlighet skulle jag haft banhof för länge sen....

Permalänk
Medlem

Tror nog också att Telia är ett bra alternativ. Bahnhof har ofta problem när det gäller spel tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag tecknade ett Bahnhof abonnemang för 6 månader sedan (100/100 fiber) och jag är otroligt nöjd med allt, supportärenden, månadskostnad samt att jag får ut den hastighet och stabilitet jag vill.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

jag hade bahnhof i växjö , när en patch kom till LoL (i samband med server utbyggnationen) så fick jag en riktig vajsig ping.
kontaktade bahnhof som i sin tur kontaktade riot games / LoL och inom 1vecka var problemet löst (de ändrade routingen om jag fattade rätt)

kanon service!
helt klart bättre än telia jag haft genom åren!

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Systembolaget

Sorry, läste rubriken och kunde inte låta bli..

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Tycker bahnhof verkar bra då de har dom nöjdaste kunderna.
Spelar HoN och lite Battlefield ibland. Tror ni inte att det skulle gå bra med bahnhof då?

Permalänk
Entusiast

Telia är kanske inte det bästa valet. Anledningen är att Telias DNS-servrar stundvis är sega på att uppdatera, och ibland fullständigt ologiska.

Exempel är att man söker på något i Googles sökmotor och får upp en lista med länkar.
En del länkar i träfflistan ger ingen som helst repsons, och man får för sig att länken är utdaterad.
Det visar sig senare bero just på Telias DNS-servrar, och byter man till en annan DNS, såsom OpenDNS eller Googles DNS, så fungerar många länkar som inte ger någon repsons med Telia DNS. Anledningen är att många små sajter uppdaterar sina IP-adresser på grund av dynamisk tilldelning, och är tvungna att uppdatera med jämna mellanrum. Det är där Telia släpar efter rätt rejält.
Många andra leverantörer klarar att hålla sin DNSer uppdaterade inom rimlig tid, medans Telia stundvis ligger hopplöst efter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Bennystreetracer:

Tycker bahnhof verkar bra då de har dom nöjdaste kunderna.
Spelar HoN och lite Battlefield ibland. Tror ni inte att det skulle gå bra med bahnhof då?

kablar som kablar som ligger i kåken, viktigast är ändå kundservicen.
vad du än gör välj INTE combort , deras service är riktigt kass samt de styr portar på routern från sitt håll har jag fått höra.
min kompis kan med andra ord inte öppna upp portar utan att ringa in till dom.

så länge det är Telia, Bahnhof, BBB så ska det rulla på , fungerar säkert med andra större också men de 3 är mina val, varav telia haft sämst service men tja.
man kan ju inte få allt i världen

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Vart får alla att bahnhof inte är "bra" i spel? När jag kör BF3 så har jag lägst ping av alla på svenska servrar, vilket brukar ligga runt 5...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Har bahnhof 100/10 och aldrig nästan haft något strul mer än när de skulle fixa nåt med fibret en gång

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Vart får alla att bahnhof inte är "bra" i spel? När jag kör BF3 så har jag lägst ping av alla på svenska servrar, vilket brukar ligga runt 5...

tror det är någon från Telia som gått och gjort reklam i stil med "ni får bäst ping med oss eller liknande"

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Hedersmedlem

Har Bahnhof 100/10 och allt jag kan säga är att jag är nöjd.

Tidigare erfarenheter med ComHem har inte varit så angenäma dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Har också Bahnhof, dock via kabel-tv. Otroligt nöjd, har haft de i rätt många år nu. Fungerar fint, otroligt stabilt, kundtjänst är lätt att komma åt och de är trevliga och snabba.
Har bara 2/0.5mbit, får dock ut mer än 2mbit. Har hänt rätt många gånger att mina polare på sina ADSL linor försvunnit en kväll med något strul, hög ping eller annat klydd, medans jag sitter själv som online på Skype eftersom jag är den enda med stabilt nät.
Gjorde för något år sedan test på packetloss och jitter över 24hr för att en polare skulle ha en referenspunkt, inget alls, även med torrents rullandes.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Men då blir det nog Bahnhof då

Permalänk
Medlem

Bahnhof / Telia

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk

Kan bara instämma om att Bahnhof är riktigt bra, haft dem i 4 år. En gång skickade jag ett mail och frågade om hur de skulle agera när Ipred-lagen var på väg och fick svar från deras VD
Bra support och stabil lina, även vid spelande, för min del. Kostar kanske lite mer än Bredband2 och Alltele, så man får väl göra en avvägning vad som är mest värt.

Permalänk
Medlem

Telia är bäst överlag, men dyra. Bahnhof funkar.

Ping beror på fysiska avståndet och antalet hopp man har till servern. Har en ISP bättre peering så är det en större chans att avståndet och antalet hopp blir mindre. Telia har ett övertag över de andra här.

Skrivet av SysGhost:

Telia är kanske inte det bästa valet. Anledningen är att Telias DNS-servrar stundvis är sega på att uppdatera, och ibland fullständigt ologiska.

Exempel är att man söker på något i Googles sökmotor och får upp en lista med länkar.
En del länkar i träfflistan ger ingen som helst repsons, och man får för sig att länken är utdaterad.
Det visar sig senare bero just på Telias DNS-servrar, och byter man till en annan DNS, såsom OpenDNS eller Googles DNS, så fungerar många länkar som inte ger någon repsons med Telia DNS. Anledningen är att många små sajter uppdaterar sina IP-adresser på grund av dynamisk tilldelning, och är tvungna att uppdatera med jämna mellanrum. Det är där Telia släpar efter rätt rejält.
Många andra leverantörer klarar att hålla sin DNSer uppdaterade inom rimlig tid, medans Telia stundvis ligger hopplöst efter.

DNS funkar inte riktigt så, det är inget Telia eller någon annan gör manuellt. Du använder Telias resolvrar när du surfar, de frågar namnservrar efter adressen du går till, du får tillbaka ett svar med en Time To Live. Resolvern cachar svaret så länge som TTL är satt. Googles resolvrar ställer dock ner TTLen automatiskt om den är hög. Skulle en sajt sitta på dynamiskt ip och uppdatera så bör de köra med en låg TTL i stället, normalt sett gör man inte det och mig veterligen gör ingen ISP det i Sverige, dock har jag inte undersökt det speciellt noga.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Bredbandsbolaget aldrig haft strul alltid levererat 250 / 100 <3

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Bredbandsbolaget aldrig haft strul alltid levererat 250 / 100 <3

Ser inte att han kan välja det dock..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Jag skulle kört telia.

Har haft minst strul med den uppkopplingen. Värsta jag använt var comhem men var ett par år sen. Så dom har kanske rykt upp sig nu.

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra Bahnhof, då jag tycker dom är helt underbara, med Telia fick jag förut lagspikes lite hit och dit, sen kunde också internet anslutningen försvinna i nån timme då och då, med bahnhof har jag aldrig ens behövt ringa supporten! (9 månader har jag varit tecknad hos dom) och man får sin utlovade hastighet och ibland bättre ändå!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8