Monsterdator i Mini ITX-format

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

I min mening är dvd-läsare förlegade i allt utom htpc-lösningar. Det enda jag har använt min optiska läsare till de senaste 5 åren är windowsinstallationer och då är det mycket snabbare och smidigare med en usbsticka. Enda behovet jag ser av en läsare är om man har en trög internetuppkoppling och måste installera från skiva.

Eller så kanske man kan använda inte en DVD-läsare utan en Blu Ray-läsare, i vilket man använder för att spela upp sina BD filmer på datorn trots det inte är en HTPC dator.
Ja för oss som är lagliga nog att köpa våra filmer då förstås.

Permalänk
Medlem

Grym artikel! Tack Sweclockers! Nästa gång blir det lätt Mini-ITX

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk

Tack för en grym artikel!
Håller på att knåpa ihop något liknande i ett likadant chassi.
Så undrar om inte denna kylaren blir lite bättre:
http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14
Eller möjligtvis denna:http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

Den verkar skapa lite bättre utrymme än Phanteks: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1195756

Hade förövrigt tänkt att använda mig av samma moderkaka som i ert bygge.

EDIT:Kanske borde klargöra att jag tänkt mig att få in en till SSD i chassit, det är därför jag frågar:D

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk

Har precis beställt samma mobo+cpu som i artikeln + SSD 128gb Vertex 4.
Ska in i mitt SG08.
Onödigt? Absolut.
Kul? Jepp.

Permalänk
Medlem

Fy sjutton vad dyrt. Bättre köpa en bärbar för dom pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumarum:

Fy sjutton vad dyrt. Bättre köpa en bärbar för dom pengarna.

Svårt att klämma in ett 690 i en bärbar
(och väljer man ett vettigare grafikkort än 690, så får man mycket mer prestanda för pengarna i en sån här burk än i en bärbar!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Svårt att klämma in ett 690 i en bärbar
(och väljer man ett vettigare grafikkort än 690, så får man mycket mer prestanda för pengarna i en sån här burk än i en bärbar!)

För 20000kr får man en bärbar som kan köra alla senaste spelen på maximala inställningar utan problem. Räcker. Bärbar har så många fördelar gentemot stationär.

Permalänk
Skrivet av Sumarum:

För 20000kr får man en bärbar som kan köra alla senaste spelen på maximala inställningar utan problem. Räcker. Bärbar har så många fördelar gentemot stationär.

Nja håller inte med där. Man är sjukt låst när det gäller upgraderingar på bärbara.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumarum:

För 20000kr får man en bärbar som kan köra alla senaste spelen på maximala inställningar utan problem. Räcker. Bärbar har så många fördelar gentemot stationär.

Ett grafikkort för 2000:- presterar bättre än en bärbar för 40 000:- och nej du hittar inte en bärbar i handeln för 20k som klarar alla spelen på högsta inställningarna. Du kan möjligen hitta Clevo och Sager-datorer från ensamföretagare för 20k som kan köra alla spel hyfsat, men de har förmodligen ingen skärmutgång för mer än 1920x1080 och kan för det mesta inte mata en extern 2560x1600 skärm t ex.

Clevos kan du däremot hitta med dual-link DVI, men knappast av konkurrenterna när det gäller spelgrafik. Har man en så har man en. Då byter man inte ner skärmen till en mindre med lägre upplösning. Släpbar är inte bärbar heller. T ex ett nVidia 675M är långt ifrån prestandan av ett AMD HD7850 eller Nvidia GTX 570, som inte kostar några 9000 kr inkl moms som exemplaret i artikeln. Det räcker givetvis med en trevlig SSD så det är bara runt 1300 för en systemdisk. Dvs ett helt system får du för ca 10k. Det är helt enkelt billigare att ha en extern spelburk och en laptop än en laptop som klarar av att driva dina externa skärmar.

100W TDP GPU och bärbar är helt enkelt inte en bärbar lösning eller en ekonomisk lösning. Det är inget du tar med dig, mest för att du inte kommer kunna driva den på batteri.

En bärbar som har någon form av batteridrift får du nöja dig med att spela i lägre inställningar och upplösning med.

Resterande 10000:- kan du köpa dig en bra [i]bärbar[/b] för om du inte redan har en, betydligt bättre än en Clevo från en enskild näringsidkare som inte har något ansvar mot dig. Med batteridrift. SSD. Som är lättare och smidigare. Det finns ingen motsättning när det billigaste är att ha båda. Vill man kan man givetvis köra mini-itxburken till TVn också. DLNA är trevligt men knappast perfekt. Vill man inte ha en spelburk behöver man varken en 20 000 kr Clevo eller en mini-itx spelburk för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, ha en fläkt som blåser upp är nog inte klockrent i kombination med 180mm chassifläkten som blåser ner...

Oj. Missa den biten. Då var det inget annat då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumarum:

För 20000kr får man en bärbar som kan köra alla senaste spelen på maximala inställningar utan problem. Räcker. Bärbar har så många fördelar gentemot stationär.

Du kan inte spela BF3 på ultra i högre upplösningar än 1920x1080(typ 2560x1600) med 60~+ fps på en bärbar för 20 000 i alla fall, det kan jag lova dig! Det är klart att bärbara datorer har sina fördelar över stationära, men de har även sina nackdelar. Själv avskyr jag att använda bärbara datorer då en stationär erbjuder mycket högre komfort - i alla fall för mig. Sen brukar livslängden på bärbara vara avsevärt mycket kortare också.

Permalänk

Om man bygger en för de flesta mer realistisk burk med 3570k och 680 samt endast en ssd så landar man strax över 10k och för det får du ingen bärbar med närliggande prestanda. Som andreas skrev så var detta mest för att visa hur mycket man egentligen kan klämma in i ett mitxbygge inte för att rekommendera. I allmänhet tycker i varje fall jag att ett 680 lämpar sig bättre i ett litet bygga som detta och dessutom föredrar jag single gpu-lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grym men för priset kan man få en överfett normalstor dator, storlek spelar inte för mig någon roll iom man har den hemma, tror nog alla har plats med en stationär oavsett storlek.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Grym men för priset kan man få en överfett normalstor dator, storlek spelar inte för mig någon roll iom man har den hemma, tror nog alla har plats med en stationär oavsett storlek.

Har man datorn framme så den syns vill man kanske inte att den ska ta så mycket plats eller se ut som nått rymdskepp, det är kul med stor dator med lysande fläktar och allt sånt skit tills man växer upp. Sen äre clean borstad aluminium, så liten plats som möjligt och så tyst som möjligt (fast fortfarande fet prestanda) som gäller.

Tycker om själva utmaningen i att få plats med full vattenkylning i ett litet kompakt paket, kräver lite mer brains än att bara trycka in allt i ett fulltower!
Och fan va skönt det är när man ska konka på datorn till nått LAN!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av toxicstone:

Grym men för priset kan man få en överfett normalstor dator, storlek spelar inte för mig någon roll iom man har den hemma, tror nog alla har plats med en stationär oavsett storlek.

Prova plocka ihop motsvarande paket för ATX så ser du att det inte skiljer så mycket i pris, uppskattningsvis 500-1000 kr.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Grym men för priset kan man få en överfett normalstor dator, storlek spelar inte för mig någon roll iom man har den hemma, tror nog alla har plats med en stationär oavsett storlek.

Hur tänker du nu? Det blir ju inte billigare för att du bygger en ATX...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fick inte plats med en optisk läsare inte ens i slim format?
Det är inte ofta man använder optisk media men de flesta har spel, program eller film köpta som retail och då behövs det...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Calle2003:

Fick inte plats med en optisk läsare inte ens i slim format?
Det är inte ofta man använder optisk media men de flesta har spel, program eller film köpta som retail och då behövs det...

Optisk läsare får plats, men jag har inte använt någon de senaste fem åren eller så.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Osterberg1985:

Tack för en grym artikel!
Håller på att knåpa ihop något liknande i ett likadant chassi.
Så undrar om inte denna kylaren blir lite bättre:
http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14
Eller möjligtvis denna:http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

Den verkar skapa lite bättre utrymme än Phanteks: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1195756

Hade förövrigt tänkt att använda mig av samma moderkaka som i ert bygge.

EDIT:Kanske borde klargöra att jag tänkt mig att få in en till SSD i chassit, det är därför jag frågar:D

Enligt den här länken som jag hittade för ett tag sedan (eftersom jag har suttit i liknande funderingar, såklart!) så funkar både Noctua C12P och C14 finfint att använda till det moderkortet och chassit. Har själv en Noctua C12P så man försöker ju vara lite smart i planeringen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

ursäkta om jag är lite gammal daks men vad är hela syftet med bygga en sån här dator? ur bärbar synvinkel pga dess kompakta storlek är den ju inte då man endå måste släpa med sig sladdar och skärm.( om man jämför mot en bärbar dator) i mulitmedia synvinkel så kan man ju lika gärna dra en längre hdmi kabel eller likande för film tittande på skärm. enda jag ser är en dator som har stora risker för få värmerelaterade problem eller är ja ute och cyklar?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

ursäkta om jag är lite gammal daks men vad är hela syftet med bygga en sån här dator? ur bärbar synvinkel pga dess kompakta storlek är den ju inte då man endå måste släpa med sig sladdar och skärm.( om man jämför mot en bärbar dator) i mulitmedia synvinkel så kan man ju lika gärna dra en längre hdmi kabel eller likande för film tittande på skärm. enda jag ser är en dator som har stora risker för få värmerelaterade problem eller är ja ute och cyklar?

Mycket mindre plats, man kan ha en liten stilren datorhörna. När man inte behöver möblera efter chassiet så öppnar det upp för mycket smidigare möblering. Samtidigt så är den lätt att ta med sig på LAN. Och kylningen behövar absolut inte bli dålig. Massa varm luft i ett stort chassi kyler inget vidare heller, så länge du har ett bra flöde så är det ingen fara alls.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Mycket mindre plats, man kan ha en liten stilren datorhörna. När man inte behöver möblera efter chassiet så öppnar det upp för mycket smidigare möblering. Samtidigt så är den lätt att ta med sig på LAN. Och kylningen behövar absolut inte bli dålig. Massa varm luft i ett stort chassi kyler inget vidare heller, så länge du har ett bra flöde så är det ingen fara alls.

vill man slippa datahörna och få lätt med sig till lan är väl bärbar enu större anledning till att skaffa?:P

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

vill man slippa datahörna och få lätt med sig till lan är väl bärbar enu större anledning till att skaffa?:P

Dock dyrare och svårare/omöjligt att uppgradera såsom flera hårddiskar och bättre grafikkort.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

vill man slippa datahörna och få lätt med sig till lan är väl bärbar enu större anledning till att skaffa?:P

Man kanske vill ha full funktionalitet och prestanda till ett bra pris fortfarande? Som entusiast vill man gärna ha bra prestanda, man vill uppgradera ibland och med ett litet nätt system så kan man det utan problem, det är inte ens dyrare. Med en bärbar så är det dyrare, framför allt om man uppgraderar ofta, för att inte tala om ljudnivå och hållbarheten om man vill ha prestandan. Och dessutom så kanske mna inte behöver flytta datorn och använda den på några speciella platser. En dator man kan ta med till LAN ett par gånger om året behöver absolut inte vara bärbar.

Permalänk
Medlem

En riktig fin LAN-burk, fast är inte 600W lite för ett 690?

EDIT: Såg nu elförbruknings-testet och är fortfarande förbryllad.
Riktigt bra bygge!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Eller så kanske man kan använda inte en DVD-läsare utan en Blu Ray-läsare, i vilket man använder för att spela upp sina BD filmer på datorn trots det inte är en HTPC dator.
Ja för oss som är lagliga nog att köpa våra filmer då förstås.

Hur är det med ljudnivån ifrån chassit? är min största fråga till köp av det här chassit, skulle gärna vilja veta det.

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Hade det inte gått att få in en fläkt mellan processorn och flänsen?

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Ok nu ska jag ställa en enkel fråga, får allt detta plats i ett Silverstone Sugo SG08B??
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2099344/2012-08-01 ett bygge jag haft funderingar på ett tag nu alt ett GTX 680 4GB...

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Skrivet av ODM:

Ok nu ska jag ställa en enkel fråga, får allt detta plats i ett Silverstone Sugo SG08B??
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2099344/2012-08-01 ett bygge jag haft funderingar på ett tag nu alt ett GTX 680 4GB...

//ODM

Det borde gå att få in. Jag byggde nyss ihop en dator i en SG08 förutom att jag körde på en Corsair H80. Det är ruskigt tight men det går Problemet du kommer ha är nog att få in pumpen på ett bra sätt.
För övrigt så tycker jag du borde kolla på Evgas 670 FTW istället för deras SOC. FTW använder samma pcb som 680 vilket är lite större än 670 referenspcb som SOC använder. Det gör att kylningen är mer effektiv på FTW och alltså lite tystare. Om du sedan vill ha ett vattenblock på GPU:n så kan man använda ett block till 680 som över lag kyler bättre än ett till 670 Sedan är det ju också en viss prisskillnad

Visa signatur

Stationär ASRock Z77E-ITX, Intel I5 3570K, Evga GTX670 FTW, G.Skill Ripjaws Gaming 8gb 2133Mhz, Samsung 830 128gb SSD, WD Black 7200 RPM 640gb
Laptop Sony VAIO VGN-FW41E

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus_munk:

Det borde gå att få in. Jag byggde nyss ihop en dator i en SG08 förutom att jag körde på en Corsair H80. Det är ruskigt tight men det går Problemet du kommer ha är nog att få in pumpen på ett bra sätt.
För övrigt så tycker jag du borde kolla på Evgas 670 FTW istället för deras SOC. FTW använder samma pcb som 680 vilket är lite större än 670 referenspcb som SOC använder. Det gör att kylningen är mer effektiv på FTW och alltså lite tystare. Om du sedan vill ha ett vattenblock på GPU:n så kan man använda ett block till 680 som över lag kyler bättre än ett till 670 Sedan är det ju också en viss prisskillnad

gött då får man se vad det blir för godis fram över tackar för infon

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.