Permalänk

CPU-Pins, hjälp me' vettja!

Hej..folk! Jag har ett problem. Jag köpte för ett antal månader sen ett moderkort, för att jag skulle färdigställa mitt datorbygge. Noob som jag var så märkte jag inte förrän efter det var installerat att min dåvarande processor inte passade i just det moderkortet och fattig student som jag är kunde jag skaffa en ny direkt, men nu efter sommaren, med sommarjobb n' shit så skulle jag införskaffa en processor som passade. När jag skulle kirra allt så märkte jag att jag måste ha "böjt" några av pinsen som läser av själva processorn(?) och jag undrar; Wat do naow? Är det bara att skrota skiten och köpa nytt, går det att fixa, kan någon fixa det åt mig? Kan jag lämna in kortet på service och få det fixat? Går det att byta ut själva CPU-läsaren på kortet?

Tog en bild(med telefonen, ftw) på läsaren, så kan man få en uppfattning om vad mitt problem är, man ser det uppe o det vänstra hörnet att det är som en defekt.

Tack på förhand bros!

Permalänk
Medlem

försök att böja tillbaks den med ett kreditkort/busskort eller något i den stilen och en liten tång för at göra den som de andra så gott du kan
du får det inte på garanti om det är böjda pins i cpu socketen (det du kallar läsaren )
och går en av så kan du bara beställa nytt moderkort då den pinnen kan vara viktig för att själva datorn ska funka (sitt under en ganska bra lampa också så blir det lättare och se vad du gör )
vad för cpu försökte du sätta i förresten ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

försök att böja tillbaks den med ett kreditkort/busskort eller något i den stilen och en liten tång för at göra den som de andra så gott du kan
du får det inte på garanti om det är böjda pins i cpu socketen (det du kallar läsaren )
och går en av så kan du bara beställa nytt moderkort då den pinnen kan vara viktig för att själva datorn ska funka (sitt under en ganska bra lampa också så blir det lättare och se vad du gör )
vad för cpu försökte du sätta i förresten ?

Alright, socketen* :>

Jag försökte sätta in en "Intel i5 750" med en "LGA1156"-socket. Moderkortet supportar "Intel® Socket 1155 for 2nd Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 -processor "

Permalänk
Medlem

Men hur tänkte du nu? När man är fattig bör man vara försiktig med dyra prylar och kolla kompatibilitet!
OnT: Försök som sagt att benda tillbaks dem så att de sitter som de andra pinnarna, kanske till och med lite högre än de övriga för när du väl trycker dit prollen så bender den ner dem när du drar ner fästet. Använd en platt skruvmejsel till detta. Kom bara ihåg att tade' lugnt så att du inte bryter av dem.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Men hur tänkte du nu? När man är fattig bör man vara försiktig med dyra prylar och kolla kompatibilitet!
OnT: Försök som sagt att benda tillbaks dem så att de sitter som de andra pinnarna, kanske till och med lite högre än de övriga för när du väl trycker dit prollen så bender den ner dem när du drar ner fästet. Använd en platt skruvmejsel till detta. Kom bara ihåg att tade' lugnt så att du inte bryter av dem.

I det här fallet var det ren dumhet/dålig information från stället jag köpte mobot på. Självklart borde jag kollat upp med sockets och sånt, men jag tänkte när det stod "Funkar med Intel i3, i5, i7" utan något om sockets att det var bara att köra xD Och gamer som jag är så är jag väl rätt så impulsiv och körde bara på, och rätt var det var så passade den inte, och pinsen var böjda!
Nejmen, Ont; Jag får försöka kolla runt lite, se om det funkar, om inte annars så är det väl bara att punga ut för ett till mobo.

Permalänk
Avstängd

Det är inte svårt att böja tbx om man e stadig på handen, har gjort det nån gång med en pincett.

Permalänk
Medlem

enklast är att setill så 90°-böjen blir bra på benen, sen är det bara montera dit proppen. no problemos!