Permalänk
Medlem

För hög CPU temp?

Hej,

Upptäckte bara för någon dag sedan att temperaturen på min i7 2600k verkar vara ganska hög. Just nu i idle ligger den på 35-42°C och under spelande
55-68°C. Jag använder stock kylaren med Noctua NT-H1 Kylpasta. Borde jag skaffa en ny kylare? För några månader sedan var temperaturerna mycket lägre...

Om det är en ny kylare som gäller någon som vet om Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare från komplett skulle funka bra?

Permalänk
Medlem

det är okej tempraturer med tanke på att det är stock kylare.
Men om du ska skaffa en ny kylare är be quiet bra grejer.

Permalänk
Medlem

Orsaken är att rumstemperatur är högre nu än för ett par månader sen

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Var ligger temperaturen då CPU'n börjar att minska sin prestanda för att kyla ner sig?

Permalänk
Medlem

Ser okej ut tycker jag iallafall. Låg smått lägre med min ivy @ stock vill jag minnas. Men som folk säger är det nog sommarvärmen som lägger till några grader

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

Luftkylning är helt beroende av rumstemperaturen. För fyra månader sedan var det nästan vinter och 10c kallare. Läser folk inte fysik i skolan längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exailez:

Var ligger temperaturen då CPU'n börjar att minska sin prestanda för att kyla ner sig?

Är väl vid 90C om jag inte minns helt fel. Temperaturer upp till 70C vid full load är helt ok och tycker du inte att datorn låter för mycket så behöver du inte heller byta kylaren.
En chassifläkt som blåser in luft i lådan kommer att hjälpa din processorkylare ganska mycket tror jag. Om du har ett chassi med fläkthål i sidan kan du alltid sätta fläkten där, eftersom det då blåser rakt ned på processorsockeln

Permalänk
Medlem

Om det är CPU temp du talar om så är 68 grader rätt hög. Framförallt om det "bara" är under spelande och inte Prime95. i7 2600K har en max Tcase (det som kallas CPU temp) på 72,6 grader, dvs då den börjar trottla.

Om det å andra sidan är Core temp du talar om (vilket inte verkar troligt med en stock kylare om den är OC'd) så är tempen riktigt bra då Core temp börjar trottla runt 90.

Permalänk

Ingen fara, så länge du inte närmar dig 90c så kan du vara lugn.
Det har blivit lite av en hysteri att ha så kall cpu som möjligt i tron om att man på något magiskt sätt kan hålla den vid liv längre.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Ingen fara, så länge du inte närmar dig 90c så kan du vara lugn.
Det har blivit lite av en hysteri att ha så kall cpu som möjligt i tron om att man på något magiskt sätt kan hålla den vid liv längre.

Om vi snackat grafikkort så hade jag varit med dig där men processorer är känsligare. 90c är inte nyttigt alls.

Permalänk
Medlem

älskar denna kylare;
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152014-scythe_samurai...

får runt 52c grader load under sommartid efter gameande i måååånga timmar och 32c på idle. kan tänka mig att det blir lägre om jag köper en bättre 92mm fläkt.
innan du ska låta dig bli ledda av de andra här att köpa de gigantiska kylarna som det alltid pratas så gott om; bigger is not necessarily better.

nu när jag haft den ett tag är jag jätte nöjd;
-massa utrymme att pilla i datorn (inget torn som tar upp all plats)
-liten!!
-kyler jätte bra, och jätte tyst på högsta RPM (har zalman fanmate 2 kopplad till den)
-du kommer åt ram minnena utan problem
-billig; den dödar ej din plånbok.

bra o billig kylare, och lätt att sätta fast!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om vi snackat grafikkort så hade jag varit med dig där men processorer är känsligare. 90c är inte nyttigt alls.

Jasså?
Då får vi ringa upp intel och be dom ändra sina datablad och deras utlåtande i deras community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Ingen fara, så länge du inte närmar dig 90c så kan du vara lugn.
Det har blivit lite av en hysteri att ha så kall cpu som möjligt i tron om att man på något magiskt sätt kan hålla den vid liv längre.

Skrivet av Death On Wings:

Jasså?
Då får vi ringa upp intel och be dom ändra sina datablad och deras utlåtande i deras community.

Bra, tycker du ska fortsätta uppmuntra folk att ha CPU temperature upp mot 90 grader. Går nog om dom lägger CPU'n på grillen en stund.

(Då och då hoppas man att folk inte läser dom här trådarna)

Permalänk
Skrivet av zorp:

Bra, tycker du ska fortsätta uppmuntra folk att ha CPU temperature upp mot 90 grader. Går nog om dom lägger CPU'n på grillen en stund.

(Då och då hoppas man att folk inte läser dom här trådarna)

Hur lyckas du tolka de två inläggen till att jag uppmuntrar folk att ha en cpu i 90c?
Står ju klart och tydligt "Så länge den INTE närmar sig 90c"

Lite text om ämnet communities.intel.com/message/155807

Permalänk
Medlem

Men snälla, lär dig skillnaden på CPU temperature och Core temperature innan du rekommenderar temps till folk.

Permalänk
Skrivet av zorp:

Men snälla, lär dig skillnaden på CPU temperature och Core temperature innan du rekommenderar temps till folk.

Så sant som det är sagt. Det är skillnad på temperatur mellan core och heatspreader. Core temperatur bör man hålla under 69c för de flesta intel-processorerna om man inte vill att den ska degraderas med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Så sant som det är sagt. Det är skillnad på temperatur mellan core och heatspreader. Core temperatur bör man hålla under 69c för de flesta intel-processorerna om man inte vill att den ska degraderas med tiden.

Jag håller med...
Körde min gamla CPU ganska överklockad och den gick runt +70grader vid hög belastning. Och hög belastning hade den ofta. Slutade med att nästan all kylpasta var borta när jag monterade isär den pga många BSODS som orsakades av för hög temp.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Så sant som det är sagt. Det är skillnad på temperatur mellan core och heatspreader. Core temperatur bör man hålla under 69c för de flesta intel-processorerna om man inte vill att den ska degraderas med tiden.

Vilket de klarar med stockkylaren och en Vcore inställning på Auto i alla lägen?... Stänger jag av Speedstep oklockat på min i7 960 och lämnar Vcore i Auto i det läget lovar jag att den drar onödigt med effekt och går upp mot 70+ utan problem. Trottlingen är ett skydd, skydd sitter innan skadan sker i nästan alla fall, om annat finns det flera skydd och det första har misslyckats. (Som jag förstått så är den så kallade CPU Temp/Tj Case temperaturen på själva heat-spreadern/inkapslingen av CPUn. Hade föredragit att det kallades för "CPU Casing temperature".)

Håll er dock runt 70°C på kärnorna - helst strax under - som mest vid load, då har ni god marginal att märka hur något börjar fungera sämre; kylpasta/fläkt/damm/slitage/inställningar som ändrats.

Skrivet av griid_83:

Jag håller med...
Körde min gamla CPU ganska överklockad och den gick runt +70grader vid hög belastning. Och hög belastning hade den ofta. Slutade med att nästan all kylpasta var borta när jag monterade isär den pga många BSODS som orsakades av för hög temp.

Försvinner kylpastan känns det som du borde byta sort, att den torkar ur helt och blir sämre och sämre är en sak, att den försvinner är inte bra... Ibland är det inte temperaturer som orsakar BSODs, men det kan skapa små variationer i ledningsförmåga Låg du väl under 70°C hade du antagligen kunnat stabilisera den med lite mer spänningsmixning, ibland är det ju även just den valda bus-frekvensen som bråkar, hittade ex bara 2 olika FSB som min Q9300 ville klocka till oavsett spänningar, nästan 100% på att moderkortet var spöket då det är ett av de med fina siffror på pappret men krångel på många forum... (Asus P5N-D).

Tillägg: Sry, såg nu att tråden varit tyst i över ett dygn, och så svarade jag inte direkt på TS heller... Är du under 70°C på core temps under belastning under sommaren så är din kylning tillfredställande!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4