Permalänk
Medlem

För höga temper? nytt chassi?

Hej!

Jag har idag ett NZXT H2 chassi som jag tycker är ganska bra, förutom att det verkar vara ganska dålig luftcirkulation i det?

Jag har 3 fläktar som suger in luften i chassit.
2 i fronten och en i botten, sen har jag push/pull config på mitt H80 system, som blåser ut luften på bakre fläktplats (kan inte sätta den i toppen då moderkertet har någon kylfläns som är i vägen), så den hämtar ju luft inifrån chassit.
i toppen sitter plats för fläkt, men har begränsad tillgänglighet då H80 radioatorn tar ganska stor plats. och den bör väl i alla fall blåsa ut luften i toppen med?

Ett av de stora problemen är att grafikkortet tar så otroligt stor plats, den täcker i stort sätt halva lådan, så de 3 fläktarna jag har nu förser ju bara grafikkortet med luft.

Jag kör visserligen klockad CPU i 4.2ghz, men tempen ligger på 60 grader i load och ca 40-45 i idle.

Grafikkortet är lite klockat det med, och kommer upp i max 70 grader, ligger oftast mellan 65-70 grader

Det känns som att det blir lite väl varmt för CPUn? Man läser ju om många som har clockade system och ligger mellan 35-50 grader max.

Bör jag fundera på att köpa ett chassi med bättre cirkulation i eller är det bara att acceptera, är det rimliga nivåer på tempen?
Vilket chassi är bra på just kylning och rimliga ljudnivåer, några tips?

Kan tillägga att jag har även dragit om ALLA kablar i datorn och rengjort osv. Även testat att lägga om kylpastan på CPU kularen med artic silver osv., det sitter inget modulärt nätagg i, men alla kablar går bakom plåten i sidan, och endast de som behövs kommer in i datorn igen, så det ligger ingenting i vägen som ska stoppa flödet, förutom det enorma grafikkortet då

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Jag märkte heller ingen skillnad på grafikkorts tempen efter att jag monterade in bottenfläkten, även om den blåser rakt på grafikkortsfläkten

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

60 grader load på CPU och 70 grader load på GPU är bra temperaturer.

Du behöver ABSOLUT inte mer/bättre kylning.

Permalänk
Medlem

CPU behöver du inte bry dig om förräns ca 75C, den kan gå högre men det är inget jag rekommenderar, GPU klarar sig till ca 90C.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna ser normala och helt ofarliga ut. Beror lite på vilken CPU man har och hur man mäter men core temperaturer upp åt en 80° är normalt inget att oroa sig för på Intel CPU:n, GPU temperaturer kan dra upp åt en 90° utan att man behöver oroa sig.

Det är alltid lurigt att jämföra temperaturer med andra, det varierar med program, moderkort, och så verkar temp givarna ofta vara av tveksam kvalitet och ge skit värden som kan variera en massa grader.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ok, jag får sluta att oroa mig helt enkelt
Tack så mycket för alla snabba svar

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

35-50 grader load med en klockad i5........

Jag har den bästa lyft kylaren på en i5 i ett Haf-x chassi och några 35-45 kommer jag inte i närheten av med prime95 lr ibt.
Ska vara "load" i spel lr Chrome isf. Det skiljer inte 15grader på top-end luft och vatten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

H2:an är ju förvisso känt för att ha dåligt luftflöde, detta p.g.a. att fronten är för tät. Det finns ett sätt att förbättra det på, åtminstone lite grann. SPCR har i sitt test av chassit sågat lite i fronten, ser här: http://www.silentpcreview.com/article1188-page9.html

Dock som andra redan sagt har du faktiskt reda bra temps på grejerna, men bättre kan det ju alltid bli