Permalänk

Behöver hjälp!

Hej! Det är så att jag har en Synology NAS som jag enbart har använt för lagring av musik och film.

Men nu skulle jag vilja ladda upp en del av filmerna och lite musik, så att jag kan dela länkar tilll folk så kan man enkelt och snabbt ladda ner filen istället för att jag ska behöva ladda upp det på någon seg hemsida.

Jag har själv laddat ner några album via en privat server och det gick hur snabbt som helst. Detta vill jag kunna göra. Att jag bara behöva dra eller markera filerna jag vill ha uppladdade och därefter kunna dela länkar där folk snabbt kan ladda ner filerna.

Hur gör jag detta? Vad behövs? Är det enkelt? Måste jag köpa något för att kunna göra detta?

Förlåt för alla frågor och min okunskap, jag hoppas att ni förstår vad jag är ute efter.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för upload på din lina? Det låter för mig litegrann som att du vill ha en FTP server, vet inte om din NAS har stöd för det eller ej men det är nog en bra början att bara googla din NAS tillsammans med FTP och se vad som dyker upp.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Vad har du för upload på din lina? Det låter för mig litegrann som att du vill ha en FTP server, vet inte om din NAS har stöd för det eller ej men det är nog en bra början att bara googla din NAS tillsammans med FTP och se vad som dyker upp.

Synology Disk Station Ds411 är NASen som jag har. Har googlat och letat runt, men är helt vilse och vet inte hur jag ska göra :/ Vet inte heller vad som krävs, om jag måste köpa en plats online för att få upp så att filerna går att dela? Detta är helt nytt för mig. Hoppas att någon kan förklara hur jag får tillväga.

Tycker att min NAS borde ha hyfsat enkla inställningar så att man borde kunna fixa det rätt enkelt, men som sagt har ingen aning om hur jag ska gå tillväga.

Permalänk
Medlem

10Mbit upp alltså, det innebär att du max kommer kunna sända filer i ~1MB/S.

Om jag förstår det hela rätt när jag läser på Synologys hemsida så stödjer din NAS FTP protokollet och det torde innebära att det bara ska vara att ansluta till den med rätt ip nummer. Har du statisk ip? Har du en router i hemmet och isåfall vilken?

Då jag aldrig själv kört varken separat FTP server eller NAS hemma kan jag nog inte hjälpa så mycket mer än att peka åt det hållet. Kan dock inte tänka mig att det ska vara särskilt svårt. Att kasta igång en FTP på sin egen dator tar ungefär 2 minuter

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man löser det bäst. Om du delar filerna med ftp måste du dela en hel mapp, vilket gör att alla album du har blir åtkomliga om du inte har en mapp speciellt för de du delar. Något som även behövs är en dynamisk dns. Eftersom det är smidibare att länka ett namn än en sifferkombo. IP-adressen kan även ändras och då dör dina länkar vilket de inte gör med en dynamisk dns. Sedan blir länkarna du delar ftp://mindns.dyndns.org/album/musik

Annars hade jag joinat något nischat forum för synology och frågat efter en drag and drop lösning eller så.

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

10Mbit upp alltså, det innebär att du max kommer kunna sända filer i ~1MB/S.

Om jag förstår det hela rätt när jag läser på Synologys hemsida så stödjer din NAS FTP protokollet och det torde innebära att det bara ska vara att ansluta till den med rätt ip nummer. Har du statisk ip? Har du en router i hemmet och isåfall vilken?

Då jag aldrig själv kört varken separat FTP server eller NAS hemma kan jag nog inte hjälpa så mycket mer än att peka åt det hållet. Kan dock inte tänka mig att det ska vara särskilt svårt. Att kasta igång en FTP på sin egen dator tar ungefär 2 minuter

Jag har en D-Link 655. Men hur gör jag? Jag har bara kryssat i aktivera FTP i synology, jag vet inte hur jag går vidare :/

Skrivet av jocke92:

Vet inte hur man löser det bäst. Om du delar filerna med ftp måste du dela en hel mapp, vilket gör att alla album du har blir åtkomliga om du inte har en mapp speciellt för de du delar. Något som även behövs är en dynamisk dns. Eftersom det är smidibare att länka ett namn än en sifferkombo. IP-adressen kan även ändras och då dör dina länkar vilket de inte gör med en dynamisk dns. Sedan blir länkarna du delar ftp://mindns.dyndns.org/album/musik

Annars hade jag joinat något nischat forum för synology och frågat efter en drag and drop lösning eller så.

Måste man ha en hel map? Går det inte att fixa en speciell adress för varje fil? Tänker att ibland vill jag kunna dela något utan att dela hela mappen.

Men det kostar inte att skaffa det? Jag har registerat mig på någon gratissida som Synology hade och har ett namn och aktiverat FPS på NASen, så vet inte riktigt vad jag ska göra nu för att få det att fungera.

Permalänk
Permalänk

Det enda jag har lyckats med är att sidan som jag registerade gratis, när jag surfar in på den så kommer massa inställningar upp för min router. Förstår inte hur jag går vidare, och hur det ska se ut. Hur man kan välja filer och hur sidan ska se ut. Står att jag ska välja port också, jag har bara låtit den stå på 80. Dessutom så vet jag inte vilka inställningar jag ska installera, jag kryssade bara i FTP, men när jag surfar in på sidan så kommer bara inställningar upp för mitt nätverk, etc.

Permalänk

Någon? Jag har suttit hela dagen utan att komma någon vart :/ Det enda jag har fixat är en domän och när jag surfar in på sidan så kommer mina routerinställningar upp. När jag försöker ansluta domänen via NASen så står det att routern inte gick att ansluta/disconnect och då har allt varit rätt..

Förstår verkligen inte vad som är fel. Jag vet nu hur man gör om det skulle funka eftersom synology verkar ha en egen "dela länk" knapp, men routern vill inte ansluta domänerna jag har gjort av någon anledning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Någon? Jag har suttit hela dagen utan att komma någon vart :/ Det enda jag har fixat är en domän och när jag surfar in på sidan så kommer mina routerinställningar upp. När jag försöker ansluta domänen via NASen så står det att routern inte gick att ansluta/disconnect och då har allt varit rätt..

Förstår verkligen inte vad som är fel. Jag vet nu hur man gör om det skulle funka eftersom synology verkar ha en egen "dela länk" knapp, men routern vill inte ansluta domänerna jag har gjort av någon anledning..

Prova ftp:\\dindomän i webbläsaren