Permalänk

DRAM Led lampan lyser konstant rött

Hej,

beställde nya delar o fick hjälp av en kompis att sätta ihop burken.

Den här specen är det:

Asus P8Z77-V LX Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX
Corsair Cooling Hydro H60 CPU-kylare multiplatform
Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz, 4x4GB
Intel Core i7-3770K 3.5GHz Socket 1155 Box

Alla fläktar o allt kör igång men skärmen genom dvi och hdmi säger "ingen signal", helt svart och på moderkortet lyser DRAM led lampan konstant rött.
Första gången gick datorn igång o vi kom in i BIOS och då stod minnena i 1333 så vi satte dem i 1600 och nu blir det ingen signal alls till skärmen.
Nån som vet vad man kan göra, när man inte ens kommer in i BIOS?

Permalänk
Medlem

Resetta cmos. (clr cmos)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Tack för svaret vi har provat reseta cmos men det hjälper inte. Dock startar datorn o win upp om vi endast har en 4gigs sticka i den blå porten. Så fort vi stoppar in fler än en sticka så säger skärmen "no signal". Provat olika kombinationer på minnesplatserna och oavsett vilken sticka vi sätter i den blå porten så funkar det men sätter vi två eller fler så funkar det inte utan dram led lampan lyser rött?.. Nån som har nån ide..?

Permalänk
Medlem

Det går inte bara att ställa in 1600 MHz, det kommer bli problem.
Ni kan däremot aktivera XMP i bios då ska minnet funka, alternativt ställa in alla parametrar mauellt för minnet, inte bara hastigheten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hej tack för svar, vi har ställt in xmp i 1600 läget o då ändras alla parametrarna men det funkar bara med en sticka. Vi har provat köra i 1333 med alla stickor men det funkar endast med en. Skumma är ju att det funkade köra alla fyra från början. En tanke var att ta bort batteriet i 20 min men får inte väck det o vågar inte ta i för mkt på flerpen som sitter där. En annan tanke är att uppdatera bios men har ingen erfarenhet av det, nån som vet hur man gör det på just detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem med ett annat bygge. Vi provade då att trycka i RAMen ännu mer, alltså vi trodde de var helt i men tydligen var de ej det. Akta så inget går sönder bara!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk

tack för svaret, har provat ta loss minnena o verkligen tryckt allt vad vi kunnat men det funkar fortfarande endast i den blå porten med en sticka, oerhört frustrerande. Nån som vet hur man uppdaterar bioset och om det iså fall kan hjälpa? Alternativt hur man får väck batteriet från moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Hade precis samma problem med ett annat bygge. Vi provade då att trycka i RAMen ännu mer, alltså vi trodde de var helt i men tydligen var de ej det. Akta så inget går sönder bara!

Gjorde samma misstag som er, tog ett bra tag innan jag testade trycka i dom hårdare haha.

Hade tänkt tipsa om det, men det verkar inte fungera för TS.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

vi har nu provat att ta 4 st 2 gigs minnen från min kompis dator o plockat in alla fyra stickorna i de fyra portarna samtidigt och helt plötsligt funkar allt som det ska och i 1600 mhz..?
tar jag dock mina 4 gigs minnen funkar det endast i en av portarna åt gången. Alla minnena funkar dock, vi har provat en efter en i den blå porten så alla är ju okej, men datorn vägrar startas upp med alla fyra samtidigt..?

Permalänk
Medlem

Prova sätta 2 minnen, ett i port 1 och ett i port 3. (För att se om det är dual-channel som fuckar)

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk

Tack för svar men vi har provat alla möjliga kombinationer med två stickor men funkar ändå inte. Vissa råder uppdatera bios, måste försöka ta reda på hur man gör det på detta moderkortet annars får det väl bli att köpa nya minnen

Permalänk

Tror du behöver ställa in timings själv i BIOS då dina minnen inte står på moderkortets supportlista bland minnen.

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#MSL

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

hum, sant, de verkar inte vara listade i den pdf filen. Men vilka värden ska man sätta manuellt och var..? känner mig som nybörjare i det här..

Permalänk

För CL9 minnen ska följande ändras:
9 = TCL
9 = Trcd
9 = Trp
24 = Tras

sen ska volten för dina minnen stå på 1.5v

edit: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/

står endel där om du vill läsa

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Vet inte om du testat MemOK funktionen som finns på ditt moderkort. Står på sida 35 kapitel 2.2.6 i din manual(engelska).

Kort och gott är det som ska göras att klicka ned MemOK knappen på moderkortet tills DRAM ledlampan börjar blinka och sedan är det bara att vänta.

Om jag inte miss minner mig så ska den leta efter inställnings filen som finns på alla minnen och ställa in timming/volt därefter(det som jag sa du skulle ställ in manuellt i BIOS)

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Tack för svaret. Jo den knappen har vi testat men det hjälpte inte med mina fyra stickor. Hum enligt manualen verkar det inte vara kompatibelt med något corsair i 16 gig ram.
Kollade på komplett.se de har ett premium gtx670 paket där detta moderkort är med o går man in under "konfigurera själv" på deras sida så kan man välja mina minnen så på nåt vis borde ju de få dessa minnen o mitt moderkort att klaffa..

Permalänk

Den enda iden jag har kvar är att fixa senaste BIOS från asus hemsida http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#download

Några andra med liknande problem http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2242793

Vad jag läst så ska intels 3000 serie bara ha support för CL9 i 1333mhz och CL11 i 1600mhz källa för detta är: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/3rd-gen-core-desktop-vol-1-datasheet.html

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft samma problem med nyskaffat 1155 moderkort.
Tydligen är denna socket sjukt känslig och felkonstruerad.

Cpu pinnarna i socketen viker sig fel när du spänner fast cpu:n med resultat
Att det antingen blir kortslutning eller ingen kontakt. Jag trodde själv inte på detta men 37 försök senare att starta skiten med 2 stickor lyfte jag cpu:n och mkt riktigt hade ett par pinnar krökt sig. Det känns som konstruktionen är dålig för jag har svårt att se var jag gjort fel. Jag böjde rätt pinnarna med en nål och nästa boot starta pc,n med 2 stickor minne.
Kolla din socket och är det helt manglat så hävda garanti pga kass konstruktion eller försök som jag att rätta till pinnarna, det räcker dom får kontakt med cpu:n, det är ingen Monalisa lycka till.

Ps att skriva med en smartfån gör en knäpp

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Den enda iden jag har kvar är att fixa senaste BIOS från asus hemsida http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#download

Några andra med liknande problem http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2242793

Vad jag läst så ska intels 3000 serie bara ha support för CL9 i 1333mhz och CL11 i 1600mhz källa för detta är: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/3rd-gen-core-desktop-vol-1-datasheet.html

tack för svaret, har inte provat uppdatera bioset än, har ingen erfarenhet av det o är rädd att det ska förvärra situationen o att man inte kommer in i bios alls sen.
Den där läsningen på anandtech var intressant, uppenbarligen fler som har problem med att få mer än en sticka att fungera..

Permalänk
Skrivet av Sune Gam:

Jag har precis haft samma problem med nyskaffat 1155 moderkort.
Tydligen är denna socket sjukt känslig och felkonstruerad.

Cpu pinnarna i socketen viker sig fel när du spänner fast cpu:n med resultat
Att det antingen blir kortslutning eller ingen kontakt. Jag trodde själv inte på detta men 37 försök senare att starta skiten med 2 stickor lyfte jag cpu:n och mkt riktigt hade ett par pinnar krökt sig. Det känns som konstruktionen är dålig för jag har svårt att se var jag gjort fel. Jag böjde rätt pinnarna med en nål och nästa boot starta pc,n med 2 stickor minne.
Kolla din socket och är det helt manglat så hävda garanti pga kass konstruktion eller försök som jag att rätta till pinnarna, det räcker dom får kontakt med cpu:n, det är ingen Monalisa lycka till.

Ps att skriva med en smartfån gör en knäpp

tack för svaret, vad heter ditt moderkort, är det också ett ASUS? Fick du igång windows o allt med bara en sticka eller var det svart även då? Jag får ju igång allt när jag har fyra stickor av min kompis minnen, också Corsair 1600mhz men det är fyra stycken 2 gigare, dock får jag bara igång datorn när jag har en sticka av mina minnen.
Vet dock inte om man ska våga sig på att köpa de Corsairs minnena som min kompis har fast att jag köper de som är 4 gigs x4. I manualen till moderkortet står det inget att de minnena ska stödas, varken de på 4 gig eller de på 2 gig (som uppenbarligen ändå funkar)

Permalänk
Medlem

Ja det är ett asus sabertooth 1155 z77.
Jag fick igång Win, med en sticka och allt verka funka fint.
Corsair Vengeance 2133 men den bootade bara i 1333 men det går att ändra sen i bios.
Gick inte på något sätt med mer än en sticka . Jag hittade ett gäng trådar om dessa bräckliga stift och så var det. Tror inte att asus inte skulle funka med alla Corsair minnen det är dock en ganska stor tillverkare. Mina minnen ska inte heller stödjas men funkar numera hur bra som helst ändå. jag hade andra minnen, kingston men de funka bara med en sticka ändå så jag köpte Corsair för jag trodde de gamla var lass mendet är dom helt uppenbart inte. Hoppas du löser dina problem.