Asus lanserar Ultrabook S i 15 tum

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Ultrabook S i 15 tum

Konceptet Ultrabook har blivit synonymt med mindre bärbara datorer upp till cirka 13 tum, men nu släpper Asus nya modeller i större skärmstorlekar och med plats för optisk enhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Speldator, sanslöst.

Permalänk
Inaktiv

SSD

Förstår inte tanken med hybridlagring. Stoppa in en hyfsad SSD och låt sen konsumenten lagra i molnet eller på extern USB3 disk alternativt Esata. Även option med mer minne borde vara valbart.
Personligen skulle jag kunna tänka mig en sån här med i7 och 16GB samt en SSD på 264GB. Den räcker långt..

Permalänk

Jag fattar inte, vill NÅGON ha en sån här?

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Inaktiv

Vikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Bort med optisk så tar jag gärna en

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Jag fattar inte, vill NÅGON ha en sån här?

Om jag inte precis beställt en laptop och den hade åtminstone 640m gddr5 för ca 8k hade jag varit väldigt frestad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Avstängd

Nej, inte optisk!

Dessutom är 21 mm för tjockt!

Permalänk

Vad gör denna dator till en ultrabook?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Vad gör denna dator till en ultrabook?

Ultrabook är en term påhittad av Intel så fråga dom. Kraven på storlek verkar vara 1,3 kg och max 21 mm tjock.

Permalänk

Hmm lite bättre grafikkort och ett vettigt pris så verkar den ju vara något att titta efter

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ultrabook är en term påhittad av Intel så fråga dom. Kraven på storlek verkar vara 1,3 kg och max 21 mm tjock.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DragonRapide:

Hmm lite bättre grafikkort och ett vettigt pris så verkar den ju vara något att titta efter

Varför kan ingen göra en ultrabook där de inte bryr sig om slutpris: gör bara det bästa som överhuvudtaget går givet restriktionerna på en ultrabook. Slutar den på 20-25k så kvittar det bara den blir bättre än något annat som existerar, en sådan dator kommer ha en marknad t.ex. bland företag och eventuellt bland de som idag lägger 22-25k på en rMBP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av zeroGamer:

Jag fattar inte, vill NÅGON ha en sån här?

Förmodligen samma sorts personer som köper Macbook pro? De vill ha en smal och lätt dator, som ändå inte faller för långt bakom på prestandan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ultrabook är en term påhittad av Intel så fråga dom. Kraven på storlek verkar vara 1,3 kg och max 21 mm tjock.

Där ser man. Jag trodde ett av kraven var att de skippade optisk enhet till fördel för mobilitet och batteritid. :/

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

var kul tills man såg upplösningen :<. Ge mig fullhd!

Jag som ville ha en extremt tunn 15 tummare med bakgrundsbelyst tagentbord, med thunderbolt osv :<.
och så gör de en med dålig skärm(vad jag sett) med en optisk enhet.

Skulle inte bli förvånad om prislappen är rätt stor.

Permalänk
Medlem

Allt på den är jävligt sexigt förutom prislappen. Men man kan nog inte få allt här i världen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ifall de hade tagit bort den optiska enheten, tryckt in ett bättre grafikkort och en bra skärm så hade jag varit intresserad.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

var kul tills man såg upplösningen :<. Ge mig fullhd!

Vart såg du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vart såg du den?

Youtube dirr... Finns folk som fått tagit på den redan.

Permalänk
Medlem

Snygg, visst det kan jag inte säga imot. Men inget sug eller utmärkande på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Youtube dirr... Finns folk som fått tagit på den redan.

länk?

Permalänk
Medlem

Kan nog räkna på fingrarna dom gånger jag använt optisk enhet dom senaste åren. Ser nästan detta som en nackdel på bärbara datorer. Inte för att den skadar att ha där men det känns som man hade kunnat använda den platsen till så mycket bättre saker. Man skulle nog kunna få in en till hårddisk eller ett större batteri. Hade man nog haft mer nytta av. En Ultrabook med en hyffsad ssd och en mekanisk disk för lagring på 500GB hade nog sålt bra tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahahaha, jag gillar att Intel har specifierat att det måste sitta en Intel-cpu i datorn för att det ska räknas som "Ultrabook"...(även viss Intel-MJUKvara..?)
Smart drag för att lämna konkurrenten utanför... Dock lite väl... Lågt... Nån chans kan dom väll få iallafall....

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Bort med optisk så tar jag gärna en

Får hålla med. Avskaffar gärna den vanliga VGA-porten också, den känns lite 90-tal.
Och en IPS hade varit ännu mer uppskattat.

Får nog ändå bli en sån med Windows 8 i vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hahahaha, jag gillar att Intel har specifierat att det måste sitta en Intel-cpu i datorn för att det ska räknas som "Ultrabook"...(även viss Intel-MJUKvara..?)
Smart drag för att lämna konkurrenten utanför... Dock lite väl... Lågt... Nån chans kan dom väll få iallafall....

Ultrabook är väl ett varumärke, AMD har sina egna kriterier för deras motsvarighet. Intel kommer nog inte låta AMD använda Core eller Xeon för sina processorer heller.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Köper en när nästa generation processorer kommer. Antagligen gör jag mig av med min stationära rätt snart också, även om det känns lite jobbigt att inte kunna plugga in en disk eller nått om man ska rädda data. (Har ingen annan stationär i huset)

Vad tror ni, kan man gå 100% laptop eller bör man ha en häck kvar någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Köper en när nästa generation processorer kommer. Antagligen gör jag mig av med min stationära rätt snart också, även om det känns lite jobbigt att inte kunna plugga in en disk eller nått om man ska rädda data. (Har ingen annan stationär i huset)

Vad tror ni, kan man gå 100% laptop eller bör man ha en häck kvar någonstans?

Klart man kan gå 100% laptop om man nu vill. Om det inte finns plats för DVD-läsare osv kan man helt enkelt köpa en extern och plugga in med USB. Samma gäller för backup av data, bara att lägga allt på extern hårddisk.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
  • För lite RAM. 4 GB är ju ingenting. Den måste minst ha 8 GB.

  • För tjock. MacBook Air och MacBook Pro är tunnare.

  • Optisk enhet är helt onödigt och förlegat.

  • Hybridlagring suger, ge mig en hyfsad SSD istället.

  • Kommer med Windows 7 (eller 8). Snälla låt mig slippa, jag vill bara ha datorn utan något.

  • Stor ful logga. Nya MacBook har ingen logga på skärmen.

  • Svart ram runt skärmen. Gör att den blir olämplig för bildbehandling då färgerna upplevs felaktigt.

http://www.boivie.se/labellingprint-eng.html

Citat:

This means that the TCO'99 requirement that the bezel should not be dark has been extended with a prohibition on using the whitest types of bezel.

Permalänk
Medlem

Vad bra, jag som tänkte köpa deras 13''.. blir nog en 15 om den inte är allt för dyr.

Edit: Ångrar mig!
Efter youtube så.. dessa kallas för Extra Thin notebooks.... och sen ser den lika klumpig ut som min nuvarande, det blir en 13''are.. :>