Permalänk
Medlem

Borde jag köpa ny processor?

Jag har precis köpt ett GTX 570 grafikkort men kan ingenting om processorer. Jag har en Intel Core 2 Duo E7500 2.93GHz processor, detta säger mig i stort sett ingenting och jag hoppas att jag kan få svar på mina frågor. Det är tänkt att spelas Battlefield 3 och vill gärna ha omkring 50-60 avg. fps på high settings.

Hur många fps kommer jag upp i med denna kombination?
Kommer denna processor flaskhalsa mitt grafikkort?
Om det gör det, hur stor skillnad blir det om jag överklockar processorn?
Om ni tror att processorn fortfarande flaskhalsar trots överklockning, borde jag då köpa en ny processor? vilken?
Är det några andra faktorer som påverkar antalet fps?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

för spel som tex bf3 bör du ha en 4-kärnig processor för att ditt grafikkort ska kunna jobba fullt ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem

Hur många fps kommer jag upp i med denna kombination?
vet inte, jag får kanske 50 avg på medium med min dator i sign på standard kartorna.

Kommer denna processor flaskhalsa mitt grafikkort?
ja

Om ni tror att processorn fortfarande flaskhalsar trots överklockning, borde jag då köpa en ny processor? vilken?
Du kan kolla efter en billig quad till 775 sockeln (ex q6600) men jag misstänker att om du vill ha full prestanda från ditt kort så behöver du byta upp dig till en nyare sockel. Det blir tyvärr en dyr historia isåfall.

jag uppgraderade från en e6750 (som gick i 3.4ghz) till en q9450. blev en markant skillnad i bad company 2 (testade aldrig bf3 med den gamla). Men även med den nya processorn så flaskar den mitt 560ti ganska ordentligt. Har endel temperatur problem så har inte överklockat min quad än.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxo96:

Jag har precis köpt ett GTX 570 grafikkort men kan ingenting om processorer. Jag har en Intel Core 2 Duo E7500 2.93GHz processor, detta säger mig i stort sett ingenting och jag hoppas att jag kan få svar på mina frågor. Det är tänkt att spelas Battlefield 3 och vill gärna ha omkring 50-60 avg. fps på high settings.

Tacksam för svar!

Hur många fps kommer jag upp i med denna kombination? Det är omöjligt att säga då vi inte vet vilken upplösning du spelar i och vilken annan hårdvara du har.
Kommer denna processor flaskhalsa mitt grafikkort? Generellt sätt ja!
Om det gör det, hur stor skillnad blir det om jag överklockar processorn? Förmodligen ingen märkbar skillnad alls. någon enstaka fps möjligtvis.
Om ni tror att processorn fortfarande flaskhalsar trots överklockning, borde jag då köpa en ny processor? vilken? Ja, men det bästa du kan köpa till en s.775 är en 9xxx cpu som inte är lätt att få tag i en billig peng.
Är det några andra faktorer som påverkar antalet fps? En himla massa saker

Mitt tips är att spara ihop pengar till en uppgradering av plattform till antingen en AM2+/AM3/AM3+ med stöd för phenom2 x4 (med DDR2 eller DDR3 minnen) eller en i5 för s. 1155, beroende på budget. Det du har nu kommer förmodligen inte att ge en skön spelupplevelse i multiplayer-läge, speciellt inte på stora kartor med många spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxo96:

Jag har precis köpt ett GTX 570 grafikkort men kan ingenting om processorer. Jag har en Intel Core 2 Duo E7500 2.93GHz processor, detta säger mig i stort sett ingenting och jag hoppas att jag kan få svar på mina frågor. Det är tänkt att spelas Battlefield 3 och vill gärna ha omkring 50-60 avg. fps på high settings.

Hur många fps kommer jag upp i med denna kombination?
Kommer denna processor flaskhalsa mitt grafikkort?
Om det gör det, hur stor skillnad blir det om jag överklockar processorn?
Om ni tror att processorn fortfarande flaskhalsar trots överklockning, borde jag då köpa en ny processor? vilken?
Är det några andra faktorer som påverkar antalet fps?

Tacksam för svar!

Fy fan, det var inte roligt att spela BF3 på en Dual Core. Testade med en E8400 på 3,2ghz och det flöt inte på... Slowdowns och fryslagg om vartannat
Vet dock inte om det berodde på ynka 4gb ram eller processorn. Gissar dock på processorn Låg i 100% aktivitet på båda kärnorna hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att du borde satsa på en i5 3450 eller en i5 3570K tillsammans med ett Z77-moderkort för ungefär 1000 kronor samt ram-minne.

Varför?

För att de flesta andra lösningar kommer att vara sämre prestanda för pengarna. Tredje generationens i5-processorer ger dig vettig prestanda för pengarna.

Annars funkar även en AMD FX-8120 som är prisvärd för BF3.

Skickades från m.sweclockers.com