Permalänk
Medlem

Vilket mobo fixar 3xASUS 7970DCII?

Jag planerar att bygga kraftigare burk som jag kommer att använda till GPU intensiva beräkningar, därefter sorterade jag bort GTX680/690 direkt. Det enda kraftigare GPU som finnes kvar är 7970. Efter mycket läsning kom jag fram till att ASUS 7970 DCII TOP är bästa alternativet. Jag kommer inte OC, vill ha högsta stabilitet på systemet (gäller grafiken, processorn och minnet). 7970 DCII TOP verkar ha bästa prestanda med lägsta oljud (enda problemet är att kortet tar 2,5 platser).

Nu till konfen:
Mobo: ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX
Minne: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP QUAD 1600MHZ CL8
Proc: INTEL CORE I7 3960X 3.30GHZ 15MB + NOCTUA NH-D14 SE2011
Grafik: 3 x ASUS RADEON HD7970 DCII TOP 3GB
PSU: CORSAIR AX1200I DIGITAL
Låda: COOLER MASTER BIG TOWER COSMOS II + några extra Noctua fläktar

Min resonemang:
Processor med 6 kärnor - dedikera 2 kärnor till varje GPU
Minne med låg profil och CL8 - högre dominator osv tar i på Noctuas processorkylare och CL8 för att ha bästa (fabriks) prestanda på minnet.
Bigtower låda - den modellen verkar vara tyst samt bevämm att jobba med + kyler finfint (det verkar krävas med 7970 kort).

Nu till frågan:
Kommer jag kunna trycka in 3 Asus DCII 7970 kort på mobo? Jag antar jag kommer behöva stoppa in ett kort i PCIe x8 plats, hur påverkar det Crossfire prestanda när ett kort sitter i x8 och 2 st i x16? Finns det moderkort som skulle kunna fixa 3 x 7970 DCII kort i x16 PCIe?

Jag är rätt grön på bygga själv område, hoppas det finnes pros som kan ge lite rådgivning.

Tack på förhand!

Permalänk

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3752#ov

jag hade lätt valt G1 moderkortet istället men nu till saken. du kommer att behöva köpa en pci-e raiser så du kan få ett av korten längre ner, för så som det ser ut nu får du plats med 2 stycken, 1 längst upp 1 näst längst ner och den sista platsen blir övertäckt.

http://www.inet.se/produkt/8601364/adapter-raiserkort-pcie-x1...

denna kan du sätta på vilket kort du vill egentligen och det bästa vore på mittenkortet och sätta det på något speciellt sätt så du får en bra lösning när det gäller kylning. men bottenkortet så slipper du jätte mycket krångel. att du är grön i byggområdet är bra. men det kan bli ganska krångligt att fixa så att kortet sitter fast dock, men det borde gå på något sätt

Happy building!

Permalänk
Medlem

Mja, ska du köra tre grafikkort är DCII knappast den bästa kylaren. Referenskylare (som blåser ut luften ur chassit) är i regel att rekommendera, då eftermarknadskylare i regel blåser runt luften inne i chassit. Kör man ett kort funkar det strålande, men har du två, speciellt tre, kommer det sluta med att de övre och speciellt det översta får all varmluft och blir kokhett. Det finns gott om folk som har kört SLI/CF med DCUII, och ingen har väl varit speciellt nöjd. Om budgeten tillåter, köp billigare referenskort och kör vattenkylning!

Gällande processorn har 3960X väldigt få fördelar gentemot 3930k, som i princip kostar hälften: 3% (100Mhz) högre fabriksklock och ytterligare 3MB (15MB totalt) L3-cache. Är det verkligen värt det dubbla priset?

Och för att avsluta: vill du ha toppstabilitet på minnet bör du överväga att byta plattform, LGA2011 saknar mig veterligen stöd för ECC som du eventuellt kan vara betjänt av. Detsamma gäller för grafikkort - vill du ha superstabilitet finns det även grafikkort med felkorrigerande minnen.

Permalänk
Medlem

HAF-X chassi lär också behövas för bästa luftflöde! Kanske finns andra liknande dock.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3752#ov

jag hade lätt valt G1 moderkortet istället men nu till saken. du kommer att behöva köpa en pci-e raiser så du kan få ett av korten längre ner, för så som det ser ut nu får du plats med 2 stycken, 1 längst upp 1 näst längst ner och den sista platsen blir övertäckt.

http://www.inet.se/produkt/8601364/adapter-raiserkort-pcie-x1...

denna kan du sätta på vilket kort du vill egentligen och det bästa vore på mittenkortet och sätta det på något speciellt sätt så du får en bra lösning när det gäller kylning. men bottenkortet så slipper du jätte mycket krångel. att du är grön i byggområdet är bra. men det kan bli ganska krångligt att fixa så att kortet sitter fast dock, men det borde gå på något sätt

Happy building!

Tack för ditt svar!!

Gällande G1 kortet - tack, kikat på det men ser inga större skillnader, dessutom är kortet inte LGA2011/X79 men äldre 1366/X58. V2 varianten har endast 3 x PCIe16. Jag är dock inkörd ASUS användare, så det skall finnas stOra fördelar att överge ASUS:)

PCIe raiser - försökt hitta lite bilder/beskrivningar på hur folk använt det med grafikkort, hittade inget. Har du tips? Just detta med att få 2,5 enhetshög kort att sitta fast i lådan utan att kortet är lös och med redig luftflöde är nog en utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

HAF-X chassi lär också behövas för bästa luftflöde! Kanske finns andra liknande dock.

Tack!

Intressant alternativ. Dock verkar Cosmos 2 vara tystare. Vad jag kan se går det att installera 2 fläktar precis mittemot grafikkorten, som antingen tar in eller blåser ut luften (monteras på sidopanelen). På HAF-X är finnes det större flakt redan på sidopanellen.

Permalänk
Medlem

vad ska du ha för chassi med nio pci platser??? Skulle tagit andar kort. Eller med din budget hade jag kört på vatten kylning och sen tagit en 3930k istället. så skulle rekommendera annat kort av fler anledningar.

http://www.inet.se/produkt/1902143/msi-big-bang-xpower2 eller http://www.inet.se/produkt/1902248/asrock-x79-extreme11 + cosmos II är väl det ända som funkar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Msi Bigbang

EDIT: till chassi. Kanske en Antec P280?

Permalänk
Medlem

Moderkort med skapligt många PCI-E, borde räcka även till den kräsne.
http://www.mullet.se/product.html?product_id=335110

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Mja, ska du köra tre grafikkort är DCII knappast den bästa kylaren. Referenskylare (som blåser ut luften ur chassit) är i regel att rekommendera, då eftermarknadskylare i regel blåser runt luften inne i chassit. Kör man ett kort funkar det strålande, men har du två, speciellt tre, kommer det sluta med att de övre och speciellt det översta får all varmluft och blir kokhett. Det finns gott om folk som har kört SLI/CF med DCUII, och ingen har väl varit speciellt nöjd. Om budgeten tillåter, köp billigare referenskort och kör vattenkylning!

Gällande processorn har 3960X väldigt få fördelar gentemot 3930k, som i princip kostar hälften: 3% (100Mhz) högre fabriksklock och ytterligare 3MB (15MB totalt) L3-cache. Är det verkligen värt det dubbla priset?

Och för att avsluta: vill du ha toppstabilitet på minnet bör du överväga att byta plattform, LGA2011 saknar mig veterligen stöd för ECC som du eventuellt kan vara betjänt av. Detsamma gäller för grafikkort - vill du ha superstabilitet finns det även grafikkort med felkorrigerande minnen.

Tack tack!

Häftig ide att modda några referenskort och köra vattenkylning. Då går det kanske att plugga in 4 x 7970? Eller kanske satsa på några PowerColor LCS HD7970. Då blir det en utmaning till, att hitta vattenkyl som fixar flera 7970.

Annars, tänkte jag plugga in 2 sidofläktar som skall blåsa in eller ut luften, precis mittemot grafikkorten. Det borde lösa hetluft problemet i Cosmos2, eller (iaf med 2 7970DCII)?

3960 vs 3930 - köper argument, tack att du har sparat 5k till mig

Angående ECC, det är inte den extrema nivå på stabilitet och integritet jag är ute efter, bara stabilt system som inte man behöver köra windows fix för ofta och aldrig ger mig blåskärm pga hw som ballar ur.

Permalänk
Skrivet av JD:

Moderkort med skapligt många PCI-E, borde räcka även till den kräsne.
http://www.mullet.se/product.html?product_id=335110

du märker inte mycket va? det är bara pci. och det kortet är gjort för servrar inte spelande eller redigering alls.

Permalänk
Skrivet av ntkille:

Tack tack!

Häftig ide att modda några referenskort och köra vattenkylning. Då går det kanske att plugga in 4 x 7970? Eller kanske satsa på några PowerColor LCS HD7970. Då blir det en utmaning till, att hitta vattenkyl som fixar flera 7970.

Annars, tänkte jag plugga in 2 sidofläktar som skall blåsa in eller ut luften, precis mittemot grafikkorten. Det borde lösa hetluft problemet i Cosmos2, eller (iaf med 2 7970DCII)?

3960 vs 3930 - köper argument, tack att du har sparat 5k till mig

Angående ECC, det är inte den extrema nivå på stabilitet och integritet jag är ute efter, bara stabilt system som inte man behöver köra windows fix för ofta och aldrig ger mig blåskärm pga hw som ballar ur.

modda? du kan ju bara köpa vattenblock, pump, radiator, reservoar, slangar, och fittings jag kan plocka ihop ett paket om du vill.

Permalänk

Liten fråga... På vilket sätt är 7970 bättre en ex 690?

Permalänk
Skrivet av Cityfella:

Liten fråga... På vilket sätt är 7970 bättre en ex 690?

det är det inte men det är 4000kr billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

Liten fråga... På vilket sätt är 7970 bättre en ex 690?

Läste du den första meningen?

"Jag planerar att bygga kraftigare burk som jag kommer att använda till GPU intensiva beräkningar, därefter sorterade jag bort GTX680/690 direkt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

vad ska du ha för chassi med nio pci platser??? Skulle tagit andar kort. Eller med din budget hade jag kört på vatten kylning och sen tagit en 3930k istället. så skulle rekommendera annat kort av fler anledningar.

http://www.inet.se/produkt/1902143/msi-big-bang-xpower2 eller http://www.inet.se/produkt/1902248/asrock-x79-extreme11 + cosmos II är väl det ända som funkar

ASRock X79 Extreme11 ser fet ut! - skall läsa på. Tack!
MSI Big Bang Xpower2 har många PCIe platser men endast 2 av dem är x16 så det inte är bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Moderkort med skapligt många PCI-E, borde räcka även till den kräsne.
http://www.mullet.se/product.html?product_id=335110

Det är xeon kort samt PCIe platserna är x8 så det funkar inte riktigt för mig. Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Msi Bigbang

EDIT: till chassi. Kanske en Antec P280?

Kollade snabbt, billigt och tyst. Svåråtkomlig fläktkontroller som endast fungerar med medföljande fläkt - skall läsa på lite mera om det.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Läste du den första meningen?

"Jag planerar att bygga kraftigare burk som jag kommer att använda till GPU intensiva beräkningar, därefter sorterade jag bort GTX680/690 direkt."

fetmarkerad... gör 7970 rätt bra mycket fetare än 690 för mig. Hade jag spelat mycket spel, klart 690 eller 2/3 680 i SLI är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

modda? du kan ju bara köpa vattenblock, pump, radiator, reservoar, slangar, och fittings jag kan plocka ihop ett paket om du vill.

Gärna! Vattenkylning har jag aldrig tagit på så mao - nollad. Och sedan, referenskort måste man väl modda? Eller satsa på enda kortet jag hittat här, PowerColor LCS HD7970.

Permalänk
Skrivet av Burks:

Läste du den första meningen?

"Jag planerar att bygga kraftigare burk som jag kommer att använda till GPU intensiva beräkningar, därefter sorterade jag bort GTX680/690 direkt."

Ja och det svarar inte på frågan jag ställde heller... Då jag antog att 680-690 var de två bästa korten på marknaden av den typen av uppgifter.

Så jag antar om ingen annan också vill lägga en dryg kommentar, att det var priset på de två korten som fick TS att avstå från dessa. ?

Permalänk
Skrivet av ntkille:

Gärna! Vattenkylning har jag aldrig tagit på så mao - nollad. Och sedan, referenskort måste man väl modda? Eller satsa på enda kortet jag hittat här, PowerColor LCS HD7970.

nej referens kort är att föredra snarare! då referens gör att blocken inte behöver ha något speciellt utseende på pcb:n utan alla standard block till det kortet passar

Permalänk

jag behöver bara veta vad du ska ha för kort först? blir det 7970? och ska du ha vattenkylning till processorn också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

Ja och det svarar inte på frågan jag ställde heller... Då jag antog att 680-690 var de två bästa korten på marknaden av den typen av uppgifter.

Så jag antar om ingen annan också vill lägga en dryg kommentar, att det var priset på de två korten som fick TS att avstå från dessa. ?

Tyvärr, är det inte priset. Jag ville gärna satsa på 2x690 i SLI men efter lite research, följande kom fram:

http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-rev...

What is clear at this time though is that NVIDIA is pitching GTX 680 specifically for consumer graphics while downplaying compute, which says a lot right there. Given their call for efficiency and how some of Fermi’s compute capabilities were already stripped for GF114, this does read like an attempt to further strip compute capabilities from their consumer GPUs in order to boost efficiency. Amusingly, whereas AMD seems to have moved closer to Fermi with GCN by adding compute performance, NVIDIA seems to have moved closer to Cayman with Kepler by taking it away.

Och detta gäller hela GTX6xx serien (inklusive 690 som är i princip 2x680).

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till egentligen? Man blir ju lite avis när man ser såna här kraftpaket rulla förbi

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

Ja och det svarar inte på frågan jag ställde heller... Då jag antog att 680-690 var de två bästa korten på marknaden av den typen av uppgifter.

Så jag antar om ingen annan också vill lägga en dryg kommentar, att det var priset på de två korten som fick TS att avstå från dessa. ?

En dryg kommentar? jaha tack då..

Jag ställde bara en fråga samt länkade ett citat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

jag behöver bara veta vad du ska ha för kort först? blir det 7970? och ska du ha vattenkylning till processorn också?

7970, referensdesign, asus blir fint. Gällande vattenkylld processor - om man ändå skulle ta 3-4 enheter, lika bäst att plocka in processorn oxå och slippa Noctua monstret?

Permalänk
Skrivet av ntkille:

7970, referensdesign, asus blir fint. Gällande vattenkylld processor - om man ändå skulle ta 3-4 enheter, lika bäst att plocka in processorn oxå och slippa Noctua monstret?

https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/d1e6dcfdd3b9... sådär då. det blir ganska dyrt att hålla på med vattenkylning till dem korten dock men chassit du har valt är ju iallafall stort. hur mycket pengar har du egentligen? verkar iallafall som om du ha mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/d1e6dcfdd3b9... sådär då. det blir ganska dyrt att hålla på med vattenkylning till dem korten dock men chassit du har valt är ju iallafall stort. hur mycket pengar har du egentligen? verkar iallafall som om du ha mycket

Superstor tack!

Wow, det var mycket pesetas för några ventiler och slangar samt lite koppar Hurpass svårt är det att få ihop detta? Helst utan att man behöver använda försäkring pga vattenläcka inne i burken första 2 försök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntkille:

Gärna! Vattenkylning har jag aldrig tagit på så mao - nollad. Och sedan, referenskort måste man väl modda? Eller satsa på enda kortet jag hittat här, PowerColor LCS HD7970.

Du kan ju annars kontakta typ artur (coolingstuff) och be han fixa ett paket åt dig och sedan be något som kan det (typ något från swec) att hjälpa dig för en lämplig summa