Rackkonvertera HP Proliant ML 110 och ML150

Permalänk
Medlem

Rackkonvertera HP Proliant ML 110 och ML150

Har fått en förfrågan på att fixa en racklösning där det finns en befintlig ML150 och en ML110. Fler servrar ska in och det enda rätta är att helt enkelt börja med rackutrustning då det blir ohanterbart med en massa towerservrar kors och tvärs i serverrummet.

Då vore det trevligt om man kan kunde stuva in dessa befintliga serverar i rackskåpet också. Min första tanke var att ställa dessa på ett hyllplan, ML150 servern behöver ca 70cm djup och ML110 ca 60cm djup för att få plats, funkar det med ett 80cm djupt skåp eller behöver man gå upp till 100cm? Kanske lika bra att köpa ett 100cm? Prisskillnaden är ju obefintlig utan det handlar om att inte ta upp onödigt med utrymme.

Alternativ 2 är ju att rackkonverta dessa med HP rackkonverteringskit, någon som har provat?

Permalänk
Medlem

Jag hade ställt dom på ett hyllplan. Det stjäl ju ganska mycket plats men du kanske inte fyller skåpet med rackservrar direkt utan kan ha de ståendes på en hylla tills dess att de virtualiseras eller byts ut mot rackservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Jag hade ställt dom på ett hyllplan. Det stjäl ju ganska mycket plats men du kanske inte fyller skåpet med rackservrar direkt utan kan ha de ståendes på en hylla tills dess att de virtualiseras eller byts ut mot rackservrar.

Det var rätt dyrt att konvertera dessa också. men tror du det räcker med 600*800 skåp eller ska man gå upp till 600*1000 för att få plats med dessa?

Permalänk
Medlem

MInst 800X800 skåp säger jag och helst 800X1000.
Anledningen till att du inte vill ha ett 600 är att du inte får någon plats för att göra vettig kabeldragining i ett sådant skåp och ska du in med lite burkar så blir det rätt mycket tråd

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommenderat 800x960 eller 1000 skåp, dom passar alla maskiner i. Om din server är 70 cm djup ska du ju tänka på att det kommer kablar på baksidan samt att det ofta är 1 dm luft framför servern också så då kommer du inte få igen dörren på baksidan av skåpet med en 70 cm djup server.

Annars skulle jag rekommendera L-skenor till dina servrar, dom tar inte upp någon halv unit extra som hyllplan gör och även om de flesta är specade för 15-20kg har jag lagt 50 kilos UPSer på Totens L-profiler utan några bekymmer.