Kärnor, trådar eller hastighet som påverkar inspelning?

Permalänk
Medlem

Kärnor, trådar eller hastighet som påverkar inspelning?

Hej!

Jag bygger ett system för att spela BF3 i ultra 1920x1080 och spela in i 60fps+ med MSI afterburner (eller annat lättare inspelningsprogram jämfört med fraps).
Jag står då lite i valet och kvalet när det gäller processor val, många hävdar att man skall ha i7 3770k om man ska göra flera saker samtidigt som spelet, medan vissa hävdar att det går galant med en i5 3570k och att det snarare/eventuellet hänger på vilka hårddiskar man har och hur de är konfigurerade.

När jag kikar på folks inspelningar på youtube så ligger många konstant 60 fps+ med referens evga 670 och klockad i5 3570k, länkar filmer längst ner.

Om jag har ett 670 dcii top så kommer jag ju att ha en högre fps än ett referens såklart, men om jag vill slippa fpsdrops under 60, vad är det då jag ska göra?
Är det att ha en klockad i5 3570k? (högre hastighet)
eller en oklockad i7 3770k? (fler trådar)
Eller är det viktigaste att ha spelet på SSD och spela in till en ordentlig 7200 mekanisk, kanske i RAID0 t.o.m.?
Eller är det så att jag ska satsa på en processor med fler kärnor?

Helt enkelt: Vad är det som egentligen påverkar fps vid inspelning?

http://www.youtube.com/watch?v=0SDlT4MaoME
http://www.youtube.com/watch?v=Ifulw9aRWlM
http://www.youtube.com/watch?v=GApU9j_DgeE

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingen som kan upplysa lite vad inspelnings-fps beror på?

Permalänk

Jag vet inte men jag tror det är cpu bundet det är som när man streamar det man spelar så är det cpu som tar hand om allting så har du flera kärnor flera trådar så blir det bättre kvalitet eftersom vissa delar av cpu kan dedikeras till olika uppgifter. men jag har aldrig använt fraps eller liknande så vet inte riktigt men jag skulle tippa på att flera trådar = bättre när det kommer till det men även om du har en hårddisk där ditt spel ligger och en hårddisk där du spelar in så att hårddiskarna bara behöver tänka på en uppgift vilket göra att det hela kan gå mycekt snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att en SSD skulle varit smart att ha då den måste skriva snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Hej!

Jag bygger ett system för att spela BF3 i ultra 1920x1080 och spela in i 60fps+ med MSI afterburner (eller annat lättare inspelningsprogram jämfört med fraps).
Jag står då lite i valet och kvalet när det gäller processor val, många hävdar att man skall ha i7 3770k om man ska göra flera saker samtidigt som spelet, medan vissa hävdar att det går galant med en i5 3570k och att det snarare/eventuellet hänger på vilka hårddiskar man har och hur de är konfigurerade.

När jag kikar på folks inspelningar på youtube så ligger många konstant 60 fps+ med referens evga 670 och klockad i5 3570k, länkar filmer längst ner.

Om jag har ett 670 dcii top så kommer jag ju att ha en högre fps än ett referens såklart, men om jag vill slippa fpsdrops under 60, vad är det då jag ska göra?
Är det att ha en klockad i5 3570k? (högre hastighet)
eller en oklockad i7 3770k? (fler trådar)
Eller är det viktigaste att ha spelet på SSD och spela in till en ordentlig 7200 mekanisk, kanske i RAID0 t.o.m.?
Eller är det så att jag ska satsa på en processor med fler kärnor?

Helt enkelt: Vad är det som egentligen påverkar fps vid inspelning?

http://www.youtube.com/watch?v=0SDlT4MaoME
http://www.youtube.com/watch?v=Ifulw9aRWlM
http://www.youtube.com/watch?v=GApU9j_DgeE

Stort tack på förhand!

Jag tror inte du får mer än högst i extremextremextrem fall 5-10 fps mer om du använder bästa ivy i5 eller bästa 2011 i7, sålänge du har ett grafikkort iallafall.
Har du 690 quad sli eller 680 quad sli så gör det nog en mer märkbar skillnad.

Vill du vara säker, skaffa en SSD till OS och BF3 och en raptor(10000rpm disk) till inspelning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag skulle vilja säga att en SSD skulle varit smart att ha då den måste skriva snabbt

SSD har jag som spelet och windows kommer att ligga på, tänkte dra in filmerna på en 7200 mekanisk. Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Jag tror inte du får mer än högst i extremextremextrem fall 5-10 fps mer om du använder bästa ivy i5 eller bästa 2011 i7, sålänge du har ett grafikkort iallafall.
Har du 690 quad sli eller 680 quad sli så gör det nog en mer märkbar skillnad.

Vill du vara säker, skaffa en SSD till OS och BF3 och en raptor(10000rpm disk) till inspelning

Skickades från m.sweclockers.com

SSD kommer jag ha till OS och BF3, och tänkte spela in till 7200 rpm mekanisk.
Funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

SSD kommer jag ha till OS och BF3, och tänkte spela in till 7200 rpm mekanisk.
Funkar?

Det kommer funka bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det kommer funka bra

Rent teoretiskt, skulle det vara ännu bättre men spelet och windows på ssd, och spela in till två mekaniska i raid0? eller är det bättre att också spela in till en separat SSD? ELLER till och med spela in till 2 SSD i raid0?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 13ilbo:

Rent teoretiskt, skulle det vara ännu bättre men spelet och windows på ssd, och spela in till två mekaniska i raid0? eller är det bättre att också spela in till en SSD? ELLER till och med 2 SSD i raid0?

Du svarade på din egen fråga - självklart går det fortare att spela in på en SSD...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Du svarade på din egen fråga - självklart går det fortare att spela in på en SSD...

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, vad skulle hända om man spelade in till två SSD i raid0 då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 13ilbo:

Okej, vad skulle hända om man spelade in till två SSD i raid0 då?

Ännu bättre kanske? Allt handlar om hur fort du kan skriva filen på ett annat medium. Ju högre upplösning och ju högre framerate, desto större blir filen...och mer behöver skrivas. Det kvittar om du har 100 kärnor, det är hårddiskarna som sköter skrivandet.

Permalänk
Medlem

Den viktigaste saken vad jag vet är att det skrivs till en hårddisk som inte är den spelet ligger. Att recorda på en SSD kommer att fungera bra.