Vilken nivå är vettig att lägga sig på (2600K)

Permalänk
Medlem

Vilken nivå är vettig att lägga sig på (2600K)

Hej.

Måste medge att jag är rätt vilse i moderkortsdjungeln trots att jag försökt söka igenom trådarna på detta forum och googlat runt en hel del.

Jag funderar på att byta moderkort. Har idag en i7 2600k, två grafikkort i SLI, ett nätagg på 650w, 2x4 GB i ram och 1 hårddisk. Kommer i framtiden ev. utöka ram och även sätta in en SSD. För att framtidssäkra kan kortet gärna ha stöd även för CF, detta är dock bara en bonus och ingen nödvändighet.

Har egentligen inga särskilda krav på mitt moderkort mer än att det ska klara av det som står ovan. Storlek spelar ingen roll då jag ändå i så fall även byter chassi och kan anpassa detta efter moderkort. Kommer dock satsa på god luftventilation vilket lär innebära att jag kommer ha plats för ett stort moderkort. Så, hur snål kan jag bli med ovanstående krav? Någon som kan tipsa mig om något specifikt kort?

Permalänk
Medlem

Allt du beskriver bör du väl kunna göra med ditt existerande moderkort?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för mobo idag då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, vad har du för mobo idag, känns ju lagom meningslöst att lägga pengar på inget.

Permalänk

Minne och ssd kan du ju fixa med ditt nuvarande mobo, och en uppgradering av ditt system lär ju inte behövas på ett tag. Kolla i manualen hur mycket minne du kan sätta in. Och ssd sätter du bara i sata 2 eller 3 porten.
Moderkortet uppgraderar du om du ska byta processor i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja ursäkta, jag var visst lite otydlig.

Mitt nuvarande moderkort har framförallt den nackdelen att det bara tillåter crossfire och inte SLI (jag kör nu med HyperSLI istället) samt att det låser mitt RAM på 1333 Mhz. Dessutom tillåter det inte klockning av processorn utan uppfattar en 2600k som en 2600. Inget av detta är något jätteproblem men när jag ändå ska byta chassi funderar jag på om det även är värt att byta moderkort.

Permalänk
Medlem

Om du ska byta moderkort så är detta kanske något för dig:http://www.inet.se/produkt/1902185/msi-z77a-s01-atx

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Ok, tack för rekommendationen. Har det någon stor fördel jämfört med ett MSI Z68A-GD55 (G3)? De verkar rätt lika enl. vad jag kan förstå men det sistnämnda har det precis kommit ut en annons på här på Sweclockers rätt nära där jag bor. Att minska kostnaden är ju aldrig en nackdel om det inte medför en allt för stor förlust vad gäller prestanda/funktioner trots allt.

Permalänk
Medlem

Hade kört på MSI Z68A-GD55 isåfall utan tvekan.
Du har ingen nytta av z77.

OCh z68 kortet är bättre också på alla sätt och vis.
Msi z77a s01 är imo ett väldigt budget kort.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för input. Då börjar jag väl se varåt detta lutar.